Teraz czytasz...
Pasty jajeczne. Zaproś wiosnę do swojej kuchni!
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Pasty jajeczne. Zaproś wiosnę do swojej kuchni!

Agnieszka Gotówka

Pasty jajeczne są świetną alternatywą dla wędlin i serów, które najczęściej królują na naszych kanapkach. Można je przygotować na wiele sposobów, dopasowując do preferencji swojej rodziny. I smakują dobrze nie tylko na Wielkanoc.

Pasty jajeczne. Jak je przygotować?

Pastę jajeczną przygotować można bardzo prosto. Wystarczy ugotować jajka na twardo, następnie zetrzeć je na tarce z małymi oczkami i uzupełnić o dodatki. I to one, choć nie są głównym składnikiem dania, stanowią o jego wyjątkowości. Dlaczego?

Artykuł o pastach jajecznych ukazał się w wiosennym numerze Biokuriera. Możecie przeczytać on line lub wykupić prenumeratę indywidualną.

Wariacji na temat past jajecznych jest całe mnóstwo. I to właśnie dlatego, że można je zrobić na wiele różnych sposobów, czyni je daniem uniwersalnym i wyjątkowym. Za jego pomocą możemy włączyć do diety produkty wartościowe, które mogą też uzupełnić jadłospis naszych pociech o dodatki, które same w sobie nie są atrakcyjne, np. natkę pietruszki, czarnuszkę oraz czosnek, a połączone z jajkiem, są bardziej akceptowalne.

Wiosna, ach to Ty!

Pasty jajeczne idealnie smakują wiosną, zwłaszcza na przednówku, kiedy przyroda budzi się do życia. Warto je wówczas uzupełnić o kiełki, zwłaszcza tak chętnie wysiewanej w okresie wielkanocnym rzeżuchy. Postarajmy się, by nie była tylko dekoracją, a wzbogaciła smak naszych dań, zwłaszcza że to solidna dawka witamin A i C. Idealne będą też inne kiełki, m.in. lucerny czy brokułu.

Z pastą jajeczną świetnie komponuje się pospolity szczypiorek, choć trudno go tak określić, kiedy przyjrzymy się bliżej jego właściwościom. W 100 g szczypiorku znajdziemy aż 80 mg witaminy C, 26 mg karotenu i 16 mg olejków eterycznych zawierających siarkę. To temu pierwiastkowi i jego związkom roślina zawdzięcza specyficzny zapach (łagodniejszy jednak niż cebula czy czosnek) i moc uodparniającą w sezonie przeziębień (a na te w przednówku jesteśmy narażeni). Jest ponadto źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego, potasu, wapnia, sodu, magnezu, fosforu i żelaza. Działa jak naturalny bakteriostatyk. Ułatwia trawienie, obniża ciśnienie, wzmacnia odporność. Nieźle, jak na tak tanią i pospolitą zieleninę, prawda?

Pasta jajeczna na salony

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by pastę jajeczną wzbogacić o nieco bardziej wyszukane smaki. Rewelacyjnie smakuje z suszonymi pomidorami, wędzonym łososiem lub z fetą. Są i tacy, którzy łączą jajka z awokado, uzyskując nie tylko bogate odżywczo danie, ale też ładnie się prezentujące. Dlaczego o tym wspominamy?

Pasty jajeczne, które kojarzyły się z kuchnią domową, codzienną, wchodzą na salony. Serwuje się je na oficjalnych bankietach lub podaje jako przystawkę w dobrych restauracjach. My sami możemy też z dumą poczęstować nią gości. Warto wówczas przygotować ją na kilka sposobów, by każdy znalazł coś odpowiedniego dla siebie. Pastę podajmy wówczas na bagietce lub grzance. Sprawdzą się też wytrawne tartaletki.

Wróćmy jednak do wiosennej wersji past jajecznych, bo te wydają się szczególnie istotne w naszej diecie. Można dzięki nim stworzyć kolorowe kanapki, ale też wspomóc organizm solidną dawką witamin i minerałów, dzięki użyciu odpowiednich ziół i przypraw. Sprawdzi się czosnek niedźwiedzi (świeży lub suszony), a także wspomniane już kiełki i szczypiorek. Odpowiednie będą też nowalijki, ale tylko wówczas, jeśli pochodzą ze sprawdzonego źródła (najlepiej od zaufanego rolnika lub ze sklepu z ekologiczną żywnością) albo z własnej hodowli. Idealna będzie rzodkiewka starta na tarce o dużych oczkach, a także świeży ogórek.

Pasta jajeczna bez… jaj?

W diecie wegańskiej nie ma miejsca na jajka, niemniej pasty w diecie roślinnej pojawiają się często. Niektóre z nich przywodzą na myśl tradycyjne smaki. W wegańskich książkach kucharskich znajdziemy przepisy na pasty bezjajeczne, które przygotowuje się m.in. z tofu. Smak jajek uzyskuje się, stosując sól kala namak, z kolei dodatek kurkumy nada paście jajeczny kolor. A dodatki? Tu panuje wszelka dowolność!

Zobacz także


Czy w zdrowej diecie jest miejsce na jajka?

Jajka, mimo swojej kaloryczności, są bardzo zdrowe. Dostarczają niezbędnych organizmowi nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasów omega-3 i omega-6. Kryją w sobie witaminy z grupy B (szczególnie B12 i ryboflawinę), witaminy A, D, E, K, fosfolipidy, żelazo, potas, magnez i wapń. Wiele w nich również pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, które zawiera wszystkie niezbędne organizmowi aminokwasy, i to w odpowiednich ilościach.

Szczególne walory prozdrowotne ma żółtko, które zawiera beta-karoten, a także luteinę, która chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem. Zapobiega też zwyrodnieniu plamki żółtej.

Kontrowersyjny za to może być majonez, który dodajemy do pasty jajecznej, by miała odpowiednią konsystencję. Ten dodatek nie zaszkodzi, jeśli będzie go niewiele. Jeśli jednak chcemy przygotowywać pastę jajeczną regularnie, lepszym wyborem będzie gęsty jogurt naturalny lub awokado.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.