Jak przygotować zdrową surówkę? 5 ważnych zasad!

Surówki dobrze też smakują z nasionami, np. pestkami słonecznika.

Surówka to znakomity sposób na dostarczenie przynajmniej jednej porcji warzyw dziennie. Polecamy zwłaszcza rośliny pochodzące z upraw ekologicznych, ale warto pamiętać jeszcze o kilku innych kwestiach.

1. Wykorzystuj warzywa świeże i dojrzałe

Do przyrządzania surówek najlepiej używać możliwie najświeższych, młodych i dojrzałych warzyw i owoców, najlepiej zerwanych prosto z ogródka, kupionych niedawno na rynku lub od rolnika ekologicznego. Wtedy ich tkanki są najlepiej strawne i dostarczają organizmowi najwięcej odżywczych składników. Przed użyciem i obieraniem warzywa należy przemyć wodą z kranu (warzywa korzeniowe najlepiej delikatnie wyszorować szczotką).

Należy unikać przygotowania surówek z warzyw ubiegłorocznych. Zazwyczaj są one mniej wartościowe, a zbutwiały błonnik jest często szkodliwy i niestrawny. Z drugiej strony pamiętajmy, że dobre gruntowe ubiegłoroczne warzywa są znacznie wartościowsze niż zbyt wczesne i „naładowane” chemią, mocno pędzone nowalijki.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Nowalijki? Bądź cierpliwy!

2. Obieraj cienko

Warzywa trzeba obierać jak najcieniej. Bezpośrednio pod skórką, a także w końcówkach roślin (np. marchwi, pietruszki) znajduje się najwięcej korzystnych składników odżywczych. Do obierania należy używać noży lub tarek ze stali nierdzewnej. Naturaliści polecają także tarki szklane. Plastikowe są niewskazane.

Przeznaczone na surówki warzywa (dotyczy to zwłaszcza korzeniowych) powinny być dobrze rozdrobnione, drobno pokrojone lub potarte. Delikatne warzywa liściowe, ale także i owocowe (np. pomidory, ogórki) nie wymagają takiego rozdrobnienia i mogą być podawane w całości.

3. Po obraniu nie przetrzymuj warzyw w wodzie

Po obraniu nie należy warzyw trzymać w wodzie, tylko szybko opłukać. Dzięki temu nie utracą one wielu cennych składników, witamin i soli mineralnych, które bardzo szybko rozpuszczają się w wodzie.

Pomidor zwyczajny w ogrodzie i na działce. Jak uprawiać go bez dodatku chemii?

4. Surówkę spożywaj bezpośrednio po przygotowaniu

Najlepsza surówka to taka, która przyrządzona jest bezpośrednio przed podaniem. Warzywa należy podawać na stół możliwie szybko po przyrządzeniu. Nigdy nie powinno się obranych warzyw zostawiać na świetle. Inicjowane są wtedy niekorzystne procesy rozkładu i przemian składników warzyw.

5. Dodaj oliwy lub oleju

Surówki warto delikatnie przyprawić olejami: najbardziej wskazane to oliwa extra vergine, olej rzepakowy, olej lniany (z racji korzystnej relacji kwasów omega 3 do omega 6). Tłuszcze przylegając do pokrojonych części warzyw zabezpieczają je przed niekorzystnym działaniem tlenu. Ułatwiają także przyswajanie niektórych witamin.

Surówki można doprawić jogurtem, śmietaną, mlekiem kwaśnym, sokiem z cytryny. Dobrze jest podawać je z zieloną pietruszką, koperkiem, bazylią i innymi ziołami. Dostarczają one witamin, poprawiają trawienie. Podając surówki, powinno się dbać o ich estetyczny wygląd, bo to wspomaga apetyt i polepsza trawienie.

Brak postów do wyświetlenia