Olej lniany w diecie, kosmetyce i profilaktyce zdrowotnej

Olej lniany od jakiegoś czasu znów staje się popularny, nie tylko w dietetyce, ale i kosmetyce. Wzrost zainteresowanie nim można zaobserwować w związku z odrodzeniem naturalnych metod profilaktyki i leczenia różnych chorób., Okazuje się skuteczny w zapobieganiu i łagodzeniu objawów chorób współcześnie określanych jako cywilizacyjne, jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, atopowe zapalenie skóry, łuszczyca.

Dawniej w Polsce olej lniany był powszechny, a na przełomie zimy i wiosny stanowił cenne źródło wartościowego tłuszczu. Po tłoczeniu można go przechowywać około dwóch miesięcy, koniecznie chroniąc przed światłem i wysoką temperaturą.

Niektórzy producenci dodają do niego witaminę E, aby uchronić olej przed utlenianiem. Metoda ta jednak nie jest polecana przez naturalistów, bo dodatek syntetycznej witaminy może zaburzyć wchłanianie pozostałych wartościowych składników tego tłuszczu. Lepsze są dodatki naturalne, jak inne oleje, czy żeń-szeń.

Bogactwo kwasów tłuszczowych

W naszej strefie klimatycznej olej z lnu jest niemal nie do zastąpienia, jeśli chodzi o walory tego lokalnego surowca roślinnego. To doskonały produkt, który warto włączyć do codziennego jadłospisu. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe egzogenne, czyli takie, których organizm sam nie może wytworzyć, a które obecne są między innymi w tłustych rybach morskich, orzechach włoskich czy brazylijskich, zielonych warzywach liściastych, oleju sojowym i rzepakowym.

Są to przede wszystkim:

kwasy tłuszczowe linolenowy i linolowy (maksymalnie do 75%), z czego: 50,9% to kwas tłuszczowy alfa-linolenowy z rodziny Omega-3, 17,5% kwas tłuszczowy linolowy,
kwas tłuszczowy oleinowy to 20,7%

Wybieraj olej zimnotłoczony

Temperatura, w której z ziaren siemienia lnianego wytłaczany jest tłuszcz, nie może przekroczyć wartości spotykanych w przyrodzie przy pełnym nasłonecznieniu. Wiąże się to ze spadkiem wydajności, ale pozwala na zachowanie cennych walorów odżywczych w tym kwasów tłuszczowych Omega-3.

 

Kwasy tłuszczowe Omega 3 – dlaczego warto o nich pamietać?

Obecnie prowadzone są liczne badania naukowe na temat roli kwasów tłuszczowych Omega-3 i efektów ich niedoboru w diecie we właściwych proporcjach. Braki miałyby powodować:

– problemy emocjonalne – depresję, agresję, nadpobudliwość dziecięcą, zaburzenia pamięci
– problemy metaboliczne – otyłość, cukrzycę
– rozwój nowotworów
– problemy układu krążenia – z chorobami serca, miażdżycą, arteriosklerozą
– złe działanie układu odpornościowego – alergie, skłonność do częstych stanów zapalnych
– problemy dermatologiczne – egzemy, zgrubienia skóry, popękane pięty,
– problemami gastrycznymi – niewłaściwe wydzielanie soków trawiennych (regulowane przez prostaglandyny)
– problemy hormonalne – rozregulowana gospodarka hormonalna obciążająca cały organizm,
– problemy układu nerwowego, w tym złe funkcjonowanie narządów zmysłów (głównie przez niesprawne funkcjonowanie neurotransmiterów)

Sprawdź najtańsze oferty na olej lniany BIO na Ceneo.pl

 

Jak wykorzystać olej lniany w kuchni?

Olej lniany można wykorzystać jako dodatek wzbogacający proste potrawy: zupy, sałatki, surówki. Można go także używać jako okrasy do kasz i makaronów (najlepiej razowych) albo do zrobienia domowego majonezu. Uwaga! Oleju lnianego nie stosujemy do smażenia!

Sławni naturaliści i zielarze, jak Sebastian Kneipp, dr Breyer i dr Tarnawski zalecali zdrowe odżywianie, najlepiej spożywanie prostych, nieprzetworzonych produktów, świeżych. Dieta jarzynowo- owocowo- mleczna z niewielkim dodatkiem mięsa była przez nich propagowana jako najzdrowsza. Do takiej lekkiej diety doskonale pasuje tak wartościowy tłuszcz roślinny jakim jest olej lniany.

Przeczytaj także:

 

Małgorzata Górska