Owoce i warzywa na grill. Które sprawdzą się najlepiej?

Zdecydowanie warto serwować warzywa na grill.
Zdecydowanie warto serwować warzywa na grill.

Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz więcej zwolenników mają również warzywa i owoce. Jak je przyrządzać? Których spróbować? 

Lato przynosi nam wiele dobrodziejstw pod względem smakowym. Owoce i warzywa, które są na wyciągnięcie ręki w żadnym innym okresie nie smakują tak dobrze. I z pewnością dlatego amatorzy grillowanego mięsiwa sięgają często po sałatki i warzywne dodatki, które choć w pewnym stopniu zneutralizują ilość spożytych kalorii. Nie jest bowiem tajemnicą, że kiełbasa, karkówka czy boczek, które najczęściej goszczą na ruszcie, są niezwykle kaloryczne i pełne cholesterolu. Może warto więc inaczej spojrzeć na warzywa i spróbować podać je na ciepło?

Ruch a zdrowie. Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Grillowane warzywa – dodatek czy samodzielne danie?

Warzywa grillowane okazują się być doskonałym uzupełnieniem uczty pod gołym niebem. Niezwykle kolorowe produkty sezonowe prezentują się na stole wyjątkowo. Wybierając je z zamiarem przyrządzenia ich ruszcie, decydujmy się na te świeże, w pełni dojrzałe, jędrne i pełnowartościowe, omijajmy w tym przypadku produkty przejrzałe.

Jako przekąska lub dodatek do dania głównego sprawdzą się:

  • cebula,
  • cukinia,
  • pomidor,
  • bakłażan,
  • papryka.

Wiele osób piecze również ziemniaki, choć nie jest to zdrowy sposób ich przyrządzania, podczas grillowania bowiem wytwarzane są toksyczne związki, np. akrylamid (substancja o potencjalnym działaniu rakotwórczym). Na ruszt położyć również można pieczarki, marchew oraz brokuł, zaleca się jednak, by przed pieczeniem warzywa te podgotować, by nabrały miękkości.

Jak przygotować warzywa na grill?

Warzywa grillowane można podać w formie szaszłyków, pokroić na cienkie plastry (talarki, słupki) lub położyć na ruszt w całości. Ta ostatnia propozycja nie jest jednak najlepsza (wyjątek stanowi kolba kukurydzy), choć bywa często praktykowana podczas ogrodowych uczt. Warzywa przygotowywane w całości nie pieką się bowiem równomiernie. Czasem ich zewnętrzna warstwa jest już przypalona, a środek surowy.

Warzywa powinny mieć temperaturę pokojową, mrożone produkty się tutaj nie sprawdzą. Z papryki należy wcześniej usunąć gniazda nasienne, zaś bakłażan powinien być posypany solą i odstawiony do czasu puszczenia przez niego soku. Warzywa na ruszcie wymagają baczniejszej uwagi ze strony grillującego, szybciej bowiem mogą się spalić, co zepsuje ich smak, a do tego jest bardzo niezdrowe.

Warzywa miękkie można już ściągać z ognia po 4, twarde – po 10 minutach. Położyć je można na specjalnej tacce aluminiowej lub bezpośrednio na ruszcie. Niektórzy owijają warzywa folią aluminiową. By smak warzyw był wyrazistszy, a jego zewnętrzna warstwa była zabezpieczona przed przypaleniem, warto posmarować produkt niewielką ilością oleju lub oliwy. Można w tym momencie sięgnąć również po dowolne przyprawy lub zioła.

Czy warto jeść śniadanie?

Z czym podawać grillowane warzywa?

Warzywa z rusztu najlepiej smakują z samodzielnie przygotowanym sosem lub dipem. Można go przyrządzić na bazie jogurtu naturalnego z dodatkiem ziół (np. mięty) i czosnku. Sprawdzą się również oliwki i mozzarella. Same warzywa to również dobre uzupełnienie mięsiwa przygotowanego podczas grillowej uczty.

Słodki owoc na ruszcie

Dla większości osób potrawy z grilla budzą skojarzenie  ze słonym i ostrym smakiem. Coraz częściej jednak wyruszamy na spotkanie z nowymi potrawami, eksperymentujemy i próbujemy nowych doznań smakowych. I stąd zapewne przestaje dziwić obecność owoców na ruszcie.

Propozycji tu jest wiele. Dobrze na grillu czuje się banan, który po przyrządzeniu staje się bardziej słodszy, co można dodatkowo podkreślić wiórkami kokosowymi, płynną czekoladą lub drobno posiekanymi orzechami. Niezwykły smak zyskują również gruszki lub jabłka, które wcześniej można namoczyć w białym winie lub posypać cynamonem. Sprawdzą się również ananasy i brzoskwinie (świeże lub z puszki), oprószone wiórkami kokosowymi lub mielonymi orzechami. Można również pokusić się o upieczenie owoców leśnych (należy to zrobić na tacce aluminiowej), które stanowią idealny dodatek do lodów, ale również cytrusów, np. limonki doskonale komponującej się z piersią z kurczaka. Przygotowując owoce, również należy pamiętać, że bardzo łatwo można je przypalić.

Jak prawidłowo rozpalać grilla?

Jedzenie przyrządzone na ruszcie nie musi być szkodliwe dla naszego zdrowia i organizmu. Istnieje jednak kilka zasad, których należy przestrzegać. Jedną z nich jest wybór odpowiedniej podpałki i węgla. Najlepiej sprawdzi się węgiel drzewny rozpalony w sposób naturalny. Palenisko przygotowujemy powoli, czekając aż nasz ogrodowy grill osiągnie odpowiednią temperaturę, a węgiel pokryje się szarym popiołem. Niezwykle szkodliwym pomysłem jest wkładanie do ognia (w celu rozpalenia paleniska lub utrzymania płomieni) gazet, drukowanego papieru, szyszek, igliwia czy nawet iglastego drewna. Ruszt po każdym ucztowaniu powinien być dokładnie oczyszczony, by nie pozostały na nim fragmenty przypalonego jedzenia.

Jeśli będziemy przestrzegać tych zasad, a do tego zdecydujemy się zaserwować jedynie grillowane warzywa (bez dodatku soli, a jedynie z domieszką przypraw, takich jak: bazylia, oregano, tymianek) możemy być wówczas pewni, że uczta w plenerze będzie nie tylko doskonale smakować, ale również stanie się przyjazna dla naszego organizmu.

Brak postów do wyświetlenia