Quinoa – jak przygotować, walory odżywcze, przechowywanie


Kiedyś quinoa (komosa ryżowa) była podstawowym pokarmem w państwach Inków i Azteków. Dzisiaj quinoa, ze względu na bardzo wysokie wartości odżywcze nazywana bywa “Złotem Inków”. Dowiedz się więcej na jej temat czytając kolejny odcinek eko akademii kulinarnej.


Przechowywanie quinoa:

Ze względu na zawartość tłuszczu quinoa ma krótszy termin przydatności do spożycia. Należy ją przechowywać w szczelnym pojemniku, najlepiej w chłodnym miejscu. W lodówce wytrzyma ona nawet do 6 miesięcy.

Przygotowanie:


Quinoa zawsze jest sprzedawana pozbawiona gorzkiej osłonki (zawierającej toksyczne i działające przeczyszczająco saponiny). Płuczemy ją dokładnie mimo tego pod bieżącą wodą. Gotujemy nasiona w wodzie w proporcji 1:2 przez 10-15 minut (podobnie jak ryż, można nawet użyć naczynia do gotowania ryżu) aż będzie lekko przeźroczysta z widocznymi „ogonkami” kiełków wewnątrz. Wodę można dla smaku zastąpić wywarem warzywnym lub rosołem.

Można ją krótko podprażyć na patelni, co wydobędzie lekko orzechowy smak i wzbogaci potrawę na jej bazie.

Zastosowanie quinoa:


Ziarno komosy ryżowej (zwane quinoa lub ryżem peruwiańskim, bo jest z rodziny traw, a nie zbóż) jest niezwykle bogate w pełnowartościowe białko (zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne dla człowieka, co w pokarmach roślinnych jest naprawdę wyjątkowe) oraz w sole mineralne i witaminy, jest więc idealnym składnikiem zrównoważonego odżywiania, zwłaszcza dla wegetarian i wegan. Jest źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu. Nadaje się zatem na wegetariański pilaw, a sprzedawana jako płatki- jako muesli z miodem i owocami na wysokoenergetyczne śniadanie. Zastąpi nam ryż lub kaszę w każdej potrawie, nawet gulaszu.


Jest dobra w wypiekach, bo może w nich zastąpić mąkę.
Jest doskonała na kiełkowanie. Przy czym zaczyna ten proces już po 2-4 godzinach (pszenica po 12). Miękkie nasiona jeszcze bardziej nadają się po tym do sałatki.



Młode liście również są jadalne, nadają się do wspomnianych sałatek i surówek.

Wartości odżywcze quinoa w 100 g:

Wartość energetyczna

 

120 kcal gotowana

368 kcal surowa

 

 

Białko

 

4.40

14

 

 

Węglowodany

 

21.3

64 g

 

 

Tłuszcze

 

1.92

6 g

 

 

Gluten

 

nie zawiera

 

 

 

IG (indeks glikemiczny)

 

35

 

 

 

Przeczytaj także:


Quinoa – pokarm Inków, Azteków i… Europejczyków? Czym jest, jak ją przyrządzić?

Dlaczego warto sięgać po quinoa? Obejrzyj film przygotowany przez Fundację Rodzice Przyszłości 

Polecamy eko przepisy kulinarne z quinoa:

oprac. Małgorzata Górska