Antyoksydanty – rodzaje i właściwości

Nasza dieta powinna obfitować w składniki przeciwutleniające, czyli cenne antyoksydanty. Znaleźć je można w wielu warzywach i owocach. Które z nich są najważniejsze? Jakie znaczenie mają w profilaktyce chorób?

Na naszych stronach kilka dni temu ukazał się obszerny materiał dotyczący antyoksydantów. Dzisiaj prezentujemy rodzaje i właściwości najważniejszych z nich.

Beta-karoten

Czym jest: Związek chemiczny należący do grupy karotenoidów, nazywany również prowitaminą A.

Właściwości: Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, wspomaga leczenie zmian trądzikowych, spowalnia proces starzenia, zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Gdzie szukać: Można go znaleźć w pomarańczowych, czerwonych oraz żółtych owocach i warzywach: marchwi, dyni, morelach, brzoskwiniach, papryce, pomarańczach. Beta-karoten obecny jest ponadto w brokułach, sałacie, szpinaku i fasolce szparagowej.

Luteina

Czym jest: Działa niczym naturalny filtr przeciwsłoneczny. Wchłania szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe.

Właściwości: Chroni oczy przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Zapobiega zaćmie i zapewnia lepsze widzenie w nocy. Działa zbawienie na skórę, poprawiając jej elastyczność.

Gdzie szukać: W luteinę obfitują: jarmuż, natka pietruszki, surowy szpinak, brokuły, groszek, sałata, jeżyny, maliny, dynia, cukinia.

Warto wiedzieć, że luteina to substancja kapryśna i traci swoje właściwości pod wpływem długiego gotowania czy nawet siekania warzyw metalowym nożem.

****

Konkurs z ekopiramida.pl .

1 część hasła: “Czytam Biokurier”

2 część hasła znajdziesz w tekście: 4 nalewki, które wykorzystasz jako kosmetyki

Trzeciej części hasła szukajcie na stronie ekopiramidy.

Sprawdź o co chodzi i baw się z nami

****

 

Likopen

Czym jest: To jeden z przeciwutleniaczy, należący do rodziny naturalnych karotenoidów.

Właściwości: Chroni organizm przed wieloma chorobami, zwłaszcza układu krwionośnego. Zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału mięśnia sercowego i choroby wieńcowej. Liczne badania dowodzą, że likopen hamuje namnażanie się komórek nowotworowych.

Gdzie szukać: Głównym źródłem likopenu są pomidory. Jego zawartość zwiększa się pod wpływem gotowania, więc warto włączyć do diety dobrej jakości ketchup, przecier pomidorowy lub passatę.

Selen

Czym jest: Selen to jeden z pierwiastków znajdujących się w naszym organizmie. Bierze udział w produkcji enzymu, który chroni błony komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Właściwości: Obniża ilość związków wywołujących w organizmie stan zapalny, bierze udział w produkcji hormonów tarczycy i testosteronu. W przypadku kobiet zmniejsza ryzyko poronienia. Opóźnia ponadto procesy starzenia.

Gdzie szukać: Źródłem selenu są mięso, jajka, orzechy, nabiał, groch, soczewica, podroby.

Polifenole

Czym są: Polifenole to organiczne związki chemiczne z grupy fenoli. Występują w roślinach, wykazując działanie przeciwutleniające.

Właściwości: Zapobiegają rozwojowi chorób nowotworowych i układu krwionośnego. Blokują związki wywołujące namnażanie się komórek nowotworowych i inne związki trujące, jakie przyjmujemy z żywnością.

Gdzie szukać: W polifenole obfitują winogrona, wino, jagody, oliwa z oliwek, herbata, kakao, kapusta i czosnek.

Brak postów do wyświetlenia