Teraz czytasz...
Brokuł – 5 faktów, które warto znać
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Brokuł – 5 faktów, które warto znać

Za mistrzów w uprawie i przyrządzaniu brokułów uchodzą Włosi. Warzywo to znakomicie sprawdza się także w Polsce, gdzie pojawiło się najprawdopodobniej dzięki królowej Bonie. Zaprezentowane poniżej 5 faktów to zaledwie początek zalet niewielkich zielonych różyczek.

1. Działa antynowotworowo i wzmacniająco

Naukowcy z University of Kalifornia w Los Angeles odkryli, że zawarty w brokułach (i innych warzywach kapustnych) sulforafan pobudza w komórkach procesy zwalczania wolnych rodników, a w wątrobie produkcję enzymów usuwających rakotwórcze związki. Naukowcy uważają, że brokuły mogą chronić układ odpornościowy przed wieloma chorobami towarzyszącymi starości, jak choroby układu krążenia, zwyrodnienie stawów czy cukrzyca typu II.

https://biokurier.pl/dom-i-ogrod/ogrod-ekologiczny/brokul-zwyczajny-w-ekologicznym-ogrodzie/?highlight=broku%C5%82

Jadanie brokułów chroni przed chorobą wrzodową żołądka. Jej przyczyną jest bakteria Helicobacter pylori, trudna do usunięcia za pomocą antybiotyków. Sulforafan niszczy i bakterię, i jej przetrwalniki. Badania naukowców z Harvard School of Public Health wykazały, że regularne spożywanie brokułów zapobiega rakowi jelita grubego i minimalizuje ryzyko katarakty.

2. Brokuł to kopalnia witamin

Mało kto wie, że zielone różyczki brokułów mają więcej witaminy C niż cytrusy (w 100 g znajduje się aż 90 mg tej witaminy, w pomarańczy tylko 50 mg), ponadto brokuł zawiera prowitaminy A, B1, B2, B3, B6, a oprócz tego duże ilości wapnia, potasu, fosforu i żelaza.

Brokuł jest dobrym źródłem błonnika, który wzmaga perystaltykę jelit, a przez to chroni przed nowotworami jelita grubego i odbytnicy. Ma też znaczenie w dietach odchudzających, a z racji dużej ilości kwasu foliowego polecany jest kobietom ciężarnym. Spożywanie bogatych w witaminę K brokułów przeciwdziała utracie masy kostnej. Kwas pentotenowy wzmacnia natomiast centralny system nerwowy, pomaga w przyswajaniu witamin B2 i B12 oraz tworzeniu czerwonych ciałek krwi, działa korzystnie w regeneracji uszkodzonych tkanek i leczeniu chorób skóry.

3. Świeży najlepszy

Największe znaczenie zdrowotne ma spożywanie brokułów w stanie świeżym. Jednym ze sposobów jest jadanie różyczek maczanych w śmietanie, kwaśnym mleku, jogurcie lub majonezie.

Brokuły dostępne są praktycznie przez cały rok, świetnie nadają się do mrożenia. Nie lubią długiego przechowywania. Po 2-3 dniach w lodówce kwitną, żółkną i tracą wartości. Nie myjmy ich przed włożeniem do lodówki, lepiej zrobić to bezpośrednio przed rozpoczęciem przygotowywania posiłku.

Zobacz także


4. Przyprawy zneutralizują wzdymające właściwości

Brokuły należą do warzyw wzdymających, ale dodanie przypraw, takich jak czosnek, kminek czy kolendra, ułatwia ich trawienie.

5. Gotuj na parze lub z małą ilością wody

Dzięki dużej zawartości witamin i minerałów brokuły regenerują układ odpornościowy, mózg i kości. Warto pamiętać, że wszystkie dobroczynne związki (z wyjątkiem sulforafanu) są wrażliwe na obróbkę termiczną, dlatego brokuły najlepiej spożywać w postaci surowej lub po krótkim gotowaniu na parze.

Gotowanie brokułów powinno odbywać się w małej ilości wody (dodaje się zazwyczaj sól i ewentualnie odrobinę cukru) i trwać możliwie krótko (ok. 5 min). Pozostałą wodę (zawiera cenne składniki) można wykorzystać, np. do zup.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.