Teraz czytasz...
Wegetariański obiad: proste i polskie wege dania w 15 minut
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
NaturaFood & BeEco | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
NaturaFood & BeEco | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Wegetariański obiad: proste i polskie wege dania w 15 minut

Dieta roślinna ma coraz większe grono zwolenników. Jest nie tylko zdrowa i smaczna, ale też – wbrew powszechnie panującej opinii – również łatwa w przygotowaniu. Wszystkie składniki potrzebne do ugotowania wegetariańskiego dania można kupić w lokalnych marketach, a czas, jaki spędzisz w kuchni, ograniczy się do kilkunastu minut.

Wegańskie znaczy zdrowe!

Dieta wegańska zyskuje na popularności. Osób, które chcą świadomie zrezygnować ze spożywania mięsa, jest coraz więcej. Na taki krok decydujemy się nie tylko ze względu na zdrowie, ale też środowisko naturalne. Hodowla zwierząt i produkcja wyrobów mięsnych generuje ogromne ilości zużywanej wody i emituje dużą ilość gazów cieplarnianych. Weganie, i słusznie zresztą, nie chcą też przykładać się do cierpienia zwierząt.

Kuchnia wegańskie do niedawna kojarzyła się nam z produktami, które są trudno dostępne, mało znane i drogie. Dziś to już przeszłość! Wszystko, czego potrzebujemy, by zdrowo się odżywiać, mamy na wyciagnięcie ręki. Wiele z tych produktów można kupić w atrakcyjnych cenach.

By jednak mieć pewność, że nasz portfel nie ucierpi, warto planować zakupy. Jak się do tego zabrać? W pierwszej kolejności ustalmy listę dań, które chcemy przygotować w najbliższych dniach. Spiszmy wszystkie potrzebne składniki, następnie sprawdźmy, które z nich mamy w domu (te wykreślmy z naszej listy).

Kolejnym krokiem są zakupy. Przed wyjściem do sklepu, warto jednak zajrzeć do gazetek promocyjnych. Do wyboru jest m.in. gazetka Dino, gdzie możemy znaleźć wiele produktów w atrakcyjnych cenach. Zanotujmy je i z tak przygotowaną lista wybierzmy się na zakupy.

Dania wegańskie w polskiej kuchni

Kuchnia roślinna jest bardzo uniwersalna. Do przygotowania roślinnych dań nie potrzebujemy składników, których nazw nawet nie potrafimy wymówić. Postawmy na lokalne dania. Ich smak będzie nam bliższy, a co za tym idzie – łatwiej nam będzie otworzyć się na kulinarne zmiany.

Czego będziemy potrzebować? Z całą pewnością warzyw i owoców, najlepiej sezonowych. Zimą i wczesną wiosną można posiłkować się mrożonkami. Idealne będą też kasze (np. gryczana, pęczak, jęczmienna). Są nie tylko bardzo zdrowe, ale też zapewniają poczucie sytości przez dłuższy czas. Stanowią ponadto dobre źródło białka.

Postawmy też na przyprawy, zwłaszcza zioła. To właśnie one nadają daniom aromatu i smaku. Niezbędne są też oleje roślinne.

Pamiętajmy również, że dieta wegańska może być też nieskowęglowodanowa, a więc sprzyjać ubytkowi masy ciała. Ale uwaga: trzeba ją stosować rozważnie. Przeczytaj na Gazetkowo.pl, jakich zasad trzeba przestrzegać i po które produkty roślinne sięgać, by jeść zdrowo i roślinnie.

Wegański obiad w 15 minut!

Myli się ten, kto sądzi, że przygotowanie dań roślinnych jest czasochłonne. Wiele z nich możesz przygotować w kwadrans. Przykład?

W kilka minut ugotujesz pomidorową zupę krem z pomidorów. Wystarczy, że podsmażysz na oliwie drobno posiekany czosnek i cebulę, następnie dodasz do nich pomidory z puszki oraz warzywny bulion. Po kilku minutach zupę należy zmiksować. Idealnie smakuje z grzankami polanymi oliwią z dodatkiem oregano.

Szybko przygotujesz też wegańskie leczo. Wystarczy, że podsmażysz cebulę i czosnek, dodasz ulubione warzywa, np. marchew, paprykę, cukinię. Wszystko smażysz do czasu, aż warzywa zmiękną. Dodaj też przyprawy: paprykę słodką i wędzoną, sól i pieprz. Na koniec wrzuć do garnka pomidory z puszki i – jeśli chcesz, by danie było bardziej sycące – ciecierzycę gotowaną na parze lub konserwową (możesz też zastąpić ją czerwoną fasolą). Gotuj 5 minut. Danie możesz podać z dodatkiem wędzonego tofu.

Zobacz także


Możesz też przygotować risotto (do tego dania potrzebujesz ryżu arborio, zwykły ryż może być zbyt kleisty). Obierz i umyj por i pieczarki. Pokrój je i podsmaż. Dodaj ryż, chwilę podsmaż, następnie dodaj szklankę bulionu warzywnego. Cały czas mieszaj. Kiedy ryż wchłonie bulion, dodaj jego kolejną szklankę. Przypraw danie wędzoną papryką, gałką muszkatołową, pieprzem i solą. Możesz też dodać sok z cytryny. Po 15 minutach danie jest gotowe. Dla wzbogacenia smaku dodaj kilka listków szpinaku.

Każde z tych dań przygotujesz nie tylko w kilkanaście minut, ale też możesz zabrać je ze sobą do pracy.

Kuchnia roślina? Postaw na sprawdzone rozwiązania!

Kuchnia roślinna nie musi być ani droga, ani skomplikowana. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że wiele dań, które trafiają na polskie stoły, wpisuje się w założenia wegańskiej diety. To choćby nasza narodowa duma – pierogi, o ile ciasto przygotowujemy wyłącznie z mąki, gorącej wody i soli (a takie jest najlepsze!). Farsz możemy zrobić z kapusty kiszonej i pieczarek lub z owoców, np. z jagód lub truskawek.

Wegański może być też… bigos! Jeśli mięso zastąpimy boczniakami, uzyskamy smaczne i pożywne danie dla całej rodziny.

Bez mięsa możemy też przygotować mnóstwo zup – od pomidorowej po ogórkową. Dodajmy do garnka więcej warzyw, a sytość zupy wzbogaćmy kaszą jaglaną lub soczewicą. Z pewnością wyjdzie to nam na zdrowie.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.