7 zastosowań płatków owsianych i owsa. Niektóre Was zaskoczą!

Płatki owsiane są tanie, dobre i można je wykorzystać na wiele różnych sposobów. Warto je mieć pod ręką w kuchni, ale sprawdzą się również w kosmetyce. Do czego  warto wykorzystać ten naturalny skarb?

Płatki owsiane produkuje się z owsa, zboża pełnego istotnych dla organizmu składników. W jego ziarnach znajdują się nie tylko liczne witaminy (zwłaszcza te z grupy B), ale również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pierwiastki takie jak: magnez, wapń, sód, potas. Wiele w nich również błonnika oraz luteiny, a do tego owies jest lekkostrawny i bogaty w wartościowe tłuszcze i węglowodany.


Najczęściej po płatki owsiane sięgamy rano, przygotowując z nich smaczne i pożywne śniadanie. Ale o owsie warto pamiętać również w innych sytuacjach.

2.Owies na bezsenność i stres

Owies, dzięki swojej wyjątkowej liście składników odżywczych, wzmacnia układ nerwowy, łagodząc stany napięcia i redukując stres. Pozytywny nastrój zapewnią choćby witamina B1 oraz witamina B5. By zatem wykorzystać uspokajające działanie tego zboża, należy regularnie pić nalewkę z owsa. Jest ona również skuteczna w przypadku bezsenności. Do jej przygotowania potrzebne jest ziele owsa, które zalewa się 70 proc. spirytusem. Nalewka będzie gotowa po 10 dniach. Warto pić ją przed snem.


3. Kąpiel w płatkach owsianych

Jednym ze składników owsa jest rozpuszczalna w wodzie krzemionka, która łagodzi bóle reumatyczne. Jeśli się z nimi zmagasz, wieczorem wykąp się w wodzie z dodatkiem odwaru z ziela lub słomy owsianej.

Z kolei woda w połączeniu z płatkami owsianymi bardzo dobrze nawilży skórę i złagodzi podrażnienia. Taką terapię warto stosować u dzieci zmagających się z atopowym zapaleniem skóry (AZS), gdyż jest nie tylko naturalna, a przy tym bezpieczna, ale również w znacznym stopniu poprawia kondycję skóry i łagodzi świąd. Miksturę należy przygotować według następującego przepisu: szklankę płatków zalewa się 3 szklankami wody i zagotowuje, pozostawiając na ogniu przez 10 minut, a następnie wlewa do wanny.

Kąpiel w płatkach owsianych może również zredukować uporczywe swędzenie towarzyszące ospie wietrznej.


4. Maseczka z płatków owsianych

Płatki owsiane mają w swoim składzie cynk i krzemionkę, które doskonale wpływają na stan skóry. Owies jest ponadto bogaty w związki polifenolowe, które mają właściwości przeciwutleniające, stąd zboże to znalazło szerokie zastosowanie w kosmetyce. Jest cennym składnikiem kremów dedykowanych skórze dojrzałej i wrażliwej, regenerując ją i łagodząc podrażnienia.

Godnym uwagi kosmetykiem zrobionym w domowym zaciszu jest z kolei maseczka z płatków owsianych. Pomaga zwłaszcza w redukcji zmian trądzikowych (działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie). Jeśli jest stosowana regularnie, przywraca skórze twarzy zdrowy i promienny wygląd. By ją przygotować wystarczy zalać 2 łyżki płatków owsianych niewielką ilością ciepłego mleka. Maseczka nadaje się również do delikatnego masażu skóry twarzy.

Sprawdź najtańsze oferty na płatki owsiane ekologiczne


5. Pożywne śniadanie

Płatki owsiane dają siłę na długie godziny i są niezwykle sycącym posiłkiem, stąd doceniają je osoby pracujące fizycznie i sportowcy. Danie to – z dodatkiem ulubionych owoców – zapewnia większą sprawność i wytrzymałość.

Płatki owsiane to również dobry składnik dobrze zbilansowanej diety. Ma niski indeks glikemiczny (IG=40), który rośnie, gdy ugotujemy płatki (IG=60), stąd zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest ich zalanie ciepłą wodą lub mlekiem.

6. Płatki owsiane przydatne na diecie

Owies jest przede wszystkim znany z wysokiej zawartości błonnika, stąd płatki owsiane są często podstawowym składnikiem diety odchudzającej. Błonnik zapewnia uczucie sytości przez długi czas (pęcznieje w żołądku), a do tego ułatwia trawienie. Usuwa ponadto toksyny z organizmu, ułatwia wypróżnianie, zapobiega również zaparciom i hemoroidom.


W błonniku obecne są z kolei beta-glukany, które chronią przewód pokarmowy przed podrażnieniami i infekcjami. To właśnie one w czasie gotowania przyjmują postać gęstego śluzu, który osadzając się na błonie śluzowej jelit, tworzy barierę ochronną. Beta-glukany działają niczym probiotyk, który sprzyja florze bakteryjnej, jaka zasiedla układ pokarmowy.

Wspomniane beta-glukany wspomagają również układ odpornościowy i stymulują układ immunologiczny. Pobudzają do aktywności fagocyty, których zadaniem jest wchłanianie i niszczenie drobnoustrojów takich jak bakterie i wirusy.

7. Płatki owsiane w kuchni

Płatki owsiane, choć najczęściej serwowane na śniadanie, mogą również przydać się podczas pieczenia ciast. Warto nimi udekorować tort (wcześniej trzeba podsmażyć je na maśle i dodać odrobinę cukru). Z kolei gdy wymiesza się płatki owsiane z mąką, żółtkiem, cukrem i masłem oraz odrobiną jogurtu, otrzymamy smaczny spód do ciasta, np. sernika.


Płatki owsiane sprawdzą się również w roli panierki do kotletów lub ryby. Warto nimi również posypać ciasto na chleb przed włożeniem do piekarnika.

Opakowanie płatków owsianych to stosunkowo nieduży wydatek. Za cenę kilku złotych mamy pod reką niezwykle wartościowy produkt, który warto włączyć do diety całej rodziny.

Oprac. Agnieszka Gotówka