Dżem, powidła czy marmolada? Różnice i podobieństwa

blank

Okres zimowy to pora, kiedy smakosze przetworów owocowych najczęściej sięgają po słoiczki, w których zamknięte są smaki lata.  Niektórzy mają swoje unikalne przepisy, a inni z chęcią sięgają po sprawdzone marki. Na co tak naprawdę należy zwrócić uwagę aby skonsumować coś wartościowego oraz najbliższego naturze?

Dżem, konfitura czy powidła?

Pierwszym, najważniejszym aspektem jest rozróżnienie co jemy- dżem, konfiturę czy może powidła. – Aby to sprawdzić, należy na etykiecie doczytać, ile owoców zostało zużytych podczas procesu przetwarzania. W przypadku dżemu, ilość przecieru owocowego potrzebnego do wytworzenia 100g przetworu to minimum 25 g. Konfitury to przetwory, do produkcji których zostało wykorzystane minimum 50 g owoców na 100 g gotowego wyrobu. Dodatkowo konfitury powinny posiadać kawałki lub całe owoce. Marmolada zawiera w sobie ilość owoców rzędu od 80 do 110 g na 100 g wyrobu. Natomiast powidła to najbardziej owocowe przetwory, o gęstej, przeważnie jednolitej konsystencji, do produkcji których zostało wykorzystane 160 g owoców na 100 g produktu gotowego – tłumaczy Bogumił Klimiuk, właściciel marki Matecznik.

Czytaj etykiety!

Co ważniejsze, należy również zwrócić uwagę na skład. Im więcej dodatków, tym mniej właściwości prozdrowotnych samych owoców. Należy unikać przetworów z konserwantami, sztucznymi barwnikami czy wzmacniaczami smaku. Takich należy szukać wśród regionalnych wyrobów, produkowanych seriami z dziko rosnących owoców a nie upraw.

Ile cukru w twoim dżemie?

Dla osób na dietach lub cukrzyków istotnym pytaniem będzie ile cukru znajduje się w przetworze? Na rynku dostępne są produkty niskosłodzone lub bez zawartości cukru. Zamiast niego stosowany jest sok lub mus jabłkowy czy cukier trzcinowy.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jeśli znajdziemy już wyszukane przetwory i zastanawiamy się który smak, warto zastanowić się nad właściwościami owoców. Powszechnie wiadomo, że przetworzony wyrób nie dorówna aspektom prozdrowotnym świeżych owoców, ale zawsze to namiastka. Owoce czarnego bzu i malin są bogate w witaminę C, idealne do spożywania podczas zwiększonego zachorowania na grypę i przeziębienie. Natomiast aronia jest naturalnym surowcem leczniczym stosowanym w celu zwalczania nadciśnienia, miażdżycy i schorzeń oczu. Czarna jagoda stosowana jest często na dolegliwości układu pokarmowego. Uwzględniając takie informacje podczas wyboru, możemy  zaoferować dawkę witamin np. dla dzieci w postaci naleśników z konfiturą.

Temat dżemów, konfitur, marmolad i powideł  rozwijamy w tekście… Kiedy w dżemie siła drzemie…

źródło: PR

Brak postów do wyświetlenia