Teraz czytasz...
Żywność EKO. Inflacja na poziomie 10%, na rynku nie brakuje wyzwań
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Żywność EKO. Inflacja na poziomie 10%, na rynku nie brakuje wyzwań

Avatar photo

Inflacja na rynku żywności ekologicznej, według szacunków spółki BIo Planet, wynosi 10% i jest znacznie niższa niż w przypadku produktów konwencjonalnych. To jednak czas próby dla specjalistycznych sklepów eko…  

Ekologiczne rośliny strączkowe i herbaty drożeją najszybciej

Duże podwyżki objęły rośliny strączkowe (fasole, soczewice) – zarówno suszone jak również konserwowe. Inne produkty o wysokim wzroście to wybrane herbaty ziołowe. – Porównując ceny na koniec marca 2023 r. z cenami z marca 2022 r. widzimy, że część produktów, które gwałtownie zdrożały po ataku Rosji na Ukrainę zmniejszyło już swoje ceny (niektóre ryże lub oleje). Producenci części droższych towarów obniżyli ceny sprzedaży w ostatnim czasie (schodząc czasami poniżej poziomów sprzed roku) w związku z nieco mniejszym popytem na wybrane droższe produkty. Inną tendencją jest duży spadek kursu dolara w stosunku do  euro w ostatnich miesiącach. Dzięki umocnieniu europejskiej waluty towary ściągane z odległych miejsc, za które często płaci się w USD, także staniały w stosunku do cen sprzed roku (tj. w stosunku do cen, gdy towary te były kupowane przy wysokim kursie USD) – relacjonuje Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.

Średni wzrost cen w Bio Planet za ostatnie 12 miesięcy wynosi 10 % i jest wyraźnie mniejszy od wzrostu cen żywności konwencjonalnej.

Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.
Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.

Trudny czas dla sklepów specjalistycznych

Ceny ekożywności to jednak nie jedyny czynnik wpływający na kondycję sklepów specjalistycznych (ale także innych detalistów) prowadzących sprzedaż produktów eko. Niewątpliwie sklepy muszą dostosować się do nowej sytuacji (w tym do wyższych kosztów energii) i szukać możliwości generowania wyższych obrotów umożliwiających zachowanie rentowności.

Marketing żywności ekologicznej w sklepie – przeczytaj!

– Część zdecydowała się zamknąć swoją działalność. Z drugiej strony cały czas otwierają się nowe. Zamykanie się części sklepów poprawia sytuację dalej funkcjonujących sklepów (szczególnie zlokalizowanych w pobliżu zamykanych sklepów), gdyż zdecydowana większość byłych klientów zamykanych sklepów nie znika z rynku tylko przenosi swoje zakupy do nadal działających sklepów bio wpływając na poprawę ich sytuacji – mówi Sylwester Strużyna.

Przeczytaj: Jak rozpoznać żywność ekologiczną?

Trend KETO w natarciu

 – Cały czas staramy się poszukiwać nowe atrakcyjne produkty, aby pomóc sklepom w uatrakcyjnianiu ich oferty dla klientów indywidualnych – dodaje. Zdaniem prezesa Bio Planet nadal wzrostowy jest trend Keto. Kolejne nowości oznaczone jako keto i zawierając jak najmniej klasycznych węglowodanów są szybko wchłanianie przez rynek. W „kryzysowych” miesiącach nieco słabiej sprzedają się produkty w bardzo drogich ekologicznych opakowaniach.

Długoterminowe perspektywy rynku żywności ekologicznej są dobre

– W drugiej połowie 2023 r. spodziewamy się zmiany nastrojów i poprawę optymizmu konsumenckiego w związku z przewidywanymi w końcu 2023 r. lub na początku 2024 roku obniżkami stóp procentowych – mówi Sylwester Strużyna.

Poznaj dane dot.: światowego rynku żywności ekologicznej

Na rynkach zachodnioeuropejskich dostrzegalne jest spowolnienie rynku (media przekazywały informacje o problemach francuskich, czy niemieckich rolników ekologicznych), ale niekoniecznie musi się to przerodzić w długotrwałą stagnację. –  W krajach bardziej odległych od wojny rosyjsko-ukraińskiej długoterminowy globalny trend rozwoju rynku żywności ekologicznej jest nadal silny (np. Bliski i Daleki Wschód). Jestem przekonany, że po zakończeniu otwartych działań wojennych trend ten powróci także w całej Europie – mówi Sylwester Strużyna.

Przypominamy, że w kwietniu planowany jest Zielony Tydzień promujący żywność ekologiczną  (17-23.04.2023)

Bio Planet, czyli…

Bio Planet S.A. jest obecnie liderem wśród dostawców żywności ekologicznej w Polsce. Działalność spółki koncentruje się na konfekcjonowaniu oraz dystrybucji żywności ekologicznej. W ofercie posiada ok. 7,0 tys. indeksów sprzedażowych obejmujących produkty trwałe oraz produkty świeże. Od 2007 roku produkty Bio Planet S.A. posiadają certyfikat AGRO BIO TEST (PL-EKO-07-07904), który jest podstawą kwalifikowania żywności oferowanej przez Spółkę jako żywności ekologicznej (żywności bio).

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.