Teraz czytasz...
Marketing żywności ekologicznej w sklepie. Lokalizacja ma znaczenie
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Marketing żywności ekologicznej w sklepie. Lokalizacja ma znaczenie

Avatar photo

Marketing żywności ekologicznej w sklepie działa! Zmiana lokalizacji produktów BIO połączona z odpowiednią komunikacją może znacznie zwiększyć sprzedaż – przekonują autorzy szwedzkiego raportu „Nudging for organic in store 2022”. Publikacja bazuje na na serii eksperymentów sklepowych przeprowadzonych jesienią 2021. 

Raport zleciła organizacja Organic Sweden, która zrzesza wszystkich graczy na rynku żywności ekologicznej w Szwecji. Za przeprowadzenie badań odpowiadała agencja behawioralna  Beteendelabbt.

Ekoprodukty. Lokalizacja w sklepie ma znaczenie

– Z naszego raportu wynika, że ​​zmiana lokalizacji w sklepach w połączeniu z komunikatami o wartości dodanej związanej z żywnością ekologiczną może zwiększyć sprzedaż nawet o 164 proc. Są to wyniki, które wskazują, że stosowanie zachęt w sklepach jest ważną dźwignią w pracy na rzecz bardziej zrównoważonej konsumpcji żywności – mówi Anton Järild, strateg komunikacji w Organic Sweden.

Podczas eksperymentów sklepowych, które przeprowadzono w sześciu sklepach, przetestowano komunikat o większej różnorodności biologicznej, czyli bogactwie gatunkowym ważnych owadów zapylających, takich jak trzmiele i pszczoły, w gospodarstwach ekologicznych (jest o 50 procent większe).

Owies i płatki owsiane
Owies i płatki owsiane

Dobre efekty dla ekologicznych płatków owsianych i soku

Przekaz połączył się ze zmianą lokalizacji, co oznaczało, że produkty ekologiczne – w tym przypadku napój owocowy i płatki owsianezostały przeniesione z odpowiednich półek do działu z owocami. Napój owocowy został również przeniesiony do działu dziecięcego, aby lepiej dotrzeć do jednej z jego kluczowych grup docelowych – rodzin z dziećmi. Liczba sprzedanych opakowań dla soku wzrosła o 164 proc., a dla płatków owsianych wynik wyniósł 65 proc.

– W tego typu eksperymencie sklepowym zwykle dąży się do efektu na poziomie 20-25 proc., więc nasze wyniki odpowiednio 164 i 65 proc. są bardzo pozytywne. Małe zmiany i proste środki w środowisku sklepu mogą przynieść duże korzyści dla zrównoważonego rozwoju – mówi Linda Lindström, strateg behawioralny w Beteendelabb.

Komunikaty umiejscowione były na podłodze. Same w sobie nie wpłynęły one jednak na wzrost sprzedaży. Efekt pojawił się dopiero po zmianie lokalizacji produktów.

Czytaj także: Szwedzkie badania. Żywność eko zmniejsza ekspozycję na pestycydy 

O projekcie Nudging Organic

Eksperymenty sklepowe oraz raport „Nudging for organic in store 2022” są częścią finansownego ze środków unijnych projektu Nudging Organic (Zachęcanie do żywności ekologicznej).

Przeczytaj więcej na temat: certyfikacja ekologiczna

W Szwecji projekt jest wspierany przez pięć firm spożywczych; Swedish Temptations (Bärta), Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods (Lantägg) i Arla Foods. W ten sposób w projekcie reprezentowane są niektóre z najważniejszych kategorii żywności; vege, płatki owsiane, napój owocowy, jajka i nabiał.

Raport (w języku szwedzkim) można pobrać tutaj w formacie pdf

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.