Brukselka – warzywo młodości

Brukselka może być spożywana na surowo.
Brukselka może być spożywana na surowo.

Brukselka swoją urokliwą nazwę zawdzięcza stolicy Belgii, a wywodzi się z krzyżówki kapusty z jarmużem. Bywa zwana warzywem młodości, bo dzięki zawartości składników wpływających na odbudowę DNA działa dobrze na skórę, włosy i paznokcie. Ale to nie jedyne jej właściwości. 


Wykorzystanie brukselki w profilaktyce antyrakowej

Udowodniono, że regularne spożywanie brukselki może zapobiec nowotworom: odbytu, płuc, przełyku, pęcherza moczowego, żołądka i jelita grubego. Współcześnie, gdy dieta człowieka bywa uboga w błonnik (zapiekanki, pizza, jasne pieczywo), a bogata jest w produkty przetworzone, taki ratunek z natury wydaje się szczególnie cenny.

Brukselka zawiera indol-3-karbinol oraz glukozynolany. Są to związki o wysokim potencjale antynowotworowym.

Co ciekawe, składniki pospolitej wydawałoby się brukselki chronią nawet przed mikotoksynami, najbardziej toksycznymi związkami wytwarzanymi przez pleśnie.

Chlebek bananowy [przepis]

Bogactwo wartościowych składników

Brukselka zawiera takie składniki mineralne jak: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo i miedź oraz cynk, fosfor. Nic dziwnego, że może wpływać wszechstronnie na układ pokarmowy, tym samym pozytywnie oddziałując na zdrowie człowieka.

W brukselce obecne są też witaminy, zwłaszcza A, E, K, C oraz witaminy z grupy B. Przy tym jest najbogatszym w białko warzywem spośród wszystkich kapustnych.

Katarzyna Bosacka: w naszym kraju nie umieramy najczęściej na raka, ale na choroby dietozależne

O gotowaniu i mrożeniu brukselki

Zaleca się krótkie gotowanie lub gotowanie brukselki na parze, by nie doszło do utraty zbyt wielu cennych składników. Brukselka mrożona jest już nieco uboższym źródłem witaminy C i witamin z grypy B, które są wrażliwe na zimno i gorąco.

Gotowanie brukselki powyżej 10 min sprawia, że z warzywa uwalniają się gorzkie i nieapetycznie pachnące związki, pochodne fenylotiomocznika. Co ciekawe, niektórzy ludzie za sprawą genów odczuwają smak tych związków intensywniej od innych.


Brukselkę można spożywać też na surowo. Idealnie komponuje się z suszoną żurawiną i delikatnym sosem vinegret.

Brukselka… w domowej apteczce

Spożywanie brukselki poleca się na pospolite dolegliwości, m.in. wiosenne osłabienie, brak energii i spadek nastroju. Obecne w niej substancje pomagają oczyszczać organizm z toksyn, zapobiegają zaparciom i usprawniają wchłanianie potrzebnych związków z krwi.

Regularne spożywanie brukselki przyczynia się do poprawy kondycji włosów, skóry i paznokci. Pozytywnie wpływa też na stan układu nerwowego. Proteiny w niej zawarte wspomagają dostarczanie glukozy dla pracującego intensywnie mózgu.


Jedynym przeciwwskazaniem do spożywania brukselki są zaburzenia jelitowe u małych dzieci z kolkami. Warzywo może powodować wzdęcia i nasilać objawy. Jej spożywanie nie jest tez wskazane u osób starszych z dolegliwościami gastrycznymi.

Zaletą zielonego warzywa jest to, że  przy słabych mrozach rośnie w gruncie aż do grudnia, a nawet wiosny (pod osłonami znosi nawet -10° C).

oprac. Małgorzata Górska