Teraz czytasz...
Turystyka kulinarna w rozkwicie: lokalne smaki i ekologia przyciągają podróżników

Turystyka kulinarna w rozkwicie: lokalne smaki i ekologia przyciągają podróżników

Agnieszka Gotówka
kobieta i mężczyzna w ramach turystyki kulinarnej odwiedzają lokalne restauracje i piją wino czerwone

Z najnowszego raportu „Inside the Experiential Dining Boom: The Power of Food and Drink in Hospitality”, przygotowanego przez Accor i Skift, wynika, że dla ponad 70% młodych podróżników doznania kulinarne są najistotniejszym elementem planowania wyjazdów. Widać wyraźnie, że połączenie lokalnej kultury i tradycji z troską o środowisko naturalne idealnie wpisuje się w oczekiwania współczesnych turystów i wzmacnia więź z gośćmi hotelowymi.

Turystyka kulinarna w rozkwicie

Coraz więcej turystów planuje podróże, koncentrując się na odwiedzinach konkretnych restauracji i barów. W ten sposób poszukują unikalnych doznań kulinarnych, z reguły niedostępnych w ich miejscu zamieszkania. Według danych Grand View Research globalny rynek turystyki kulinarnej w 2023 roku osiągnął wartość 11,5 mld dolarów, a prognozy wskazują na roczny wzrost o blisko 20% do 2030 roku.

Najnowsze badania ujawniają, że dla osób w wieku 18-40 lat doświadczenia smakowe są bardzo ważne. Aż 71% przedstawicieli pokolenia Z i 74% Millenialsów planuje podróż, zwracając uwagę na gastronomię. W tym procesie istotną rolę odgrywają media społecznościowe . Wpływają na decyzje aż 57% młodych podróżników.

Branża, m.in. sieci hoteli Accor i Mercure, już odpowiedziała na te analizy. Ta ostatnia zainicjowała akcję „1000 Hours of Local Flavours”, świętując w ten sposób działalność 1000 hoteli na świecie. W ciągu 1000 godzin — co odpowiada 42 dniom — wybrane hotele Mercure mają w menu danie lub napój przyrządzony z lokalnych składników, który odzwierciedla charakterystyczne smaki, techniki i kulturę danego regionu.

O krok dalej poszedł hotel Grand Mercure Phuket Patong. W ramach „Thai Culinary Journey” goście wraz z szefem kuchni odwiedzają lokalne targi i wspólnie wybierają składniki do potraw, serwowanych następnie w hotelowej restauracji.

Lokalne smaki przyciągają podróżników

Zgodnie z raportem „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact”, 32% podróżnych świadomie poszukuje w restauracjach dań przygotowanych z lokalnych i sezonowych produktów, a 27% aktywnie wspiera lokalnych przedsiębiorców podczas swoich wyjazdów. Te dane odzwierciedlają rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa, które dostrzega konieczność zarówno indywidualnych działań, jak i systemowych zmian.

Wpisując się w ten trend, grupa hotelowa Accor, serwująca codziennie średnio 100 000 śniadań, wdraża programy ekologicznej logistyki i redukcji odpadów żywnościowych. W zmniejszeniu ilości odpadów żywnościowych w hotelach i restauracjach o co najmniej 50% do 2030 roku ma pomóc sztuczna inteligencja.

Zobacz także
dynia makaronowa

Ta już wspiera Novotel Warszawa Centrum, który wdrożył współpracę z Orbisk – narzędziem wykorzystującym sztuczną inteligencję w gastronomii. Dzięki analizie obrazów resztek jedzenia, hotel zoptymalizował swoje menu, precyzyjnie dostosowując gramaturę porcji i ulepszając proporcje dań. Analiza danych pozwoliła też na efektywniejsze zarządzanie zakupami spożywczymi, co zminimalizowało straty. Takie działania, jak się okazuje, mają sens, bo hotel osiągnął imponujący poziom redukcji marnotrawstwa żywności (tylko 0,02 proc. zakupionej żywności trafia do kosza).

Hotel pozyskuje też 90 proc. produktów od lokalnych dostawców. Współpracuje z miejscowymi browarami, dostawcami i rolnikami. Połowa dań w menu à la carte to dania roślinne, oparte na sezonowych produktach. Te są chętniej wybierane przez klientów, zwłaszcza kiedy w menu podany jest ich wpływ na emisję dwutlenku węgla (64 proc. gości zdecydowało się na dania o niższym śladzie węglowym).

Portal o turystyce kulinarnej

Jeżeli szukacie informacji o ciekawych kulinarnych atrakcjach najróżniejszych regionów oraz rekomendowanych restauracjach, warsztatach kulinarnych, produktach lokalnych to zerknijcie na https://smakiempomapie.pl

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.