Soczewica BIO – zamiast mięsa


Ta bogata i bardzo stara kuzynka zielonego groszku często gości na stołach nie tylko wegetarian, ale i wszystkich, którzy starają się zdrowo odżywiać. Jest ku temu wiele powodów. Soczewica BIO jest stosunkowo niedroga, łatwa w przygotowaniu, niezwykle pożywna oraz, co najważniejsze, bardzo smaczna.

Historia ziarenek

Soczewica znana jest od bardzo dawna. Znaleziono ją w wykopaliskach archeologicznych w Grecji pochodzących sprzed 13 tysięcy lat, w Syrii (8 tys. lat ) oraz Turcji (ok 7 tys.). Ziarno soczewicy było bardzo ważne dla naszych przodków. Starożytni Grecy robili z niej chleb oraz zupę, wychwalaną za delikatność, słodycz i orzechowy smak. W Biblii znajdziemy historię potwierdzającą wartość soczewicy – niejaki Ezaw (Księga Rodzaju 25:30-34) za miskę soczewicy z chlebem oddał swoje prawo pierworództwa. Jej smak oraz niezwykłe bogactwo wartości odżywczych doceniali zarówno królowie, jak i żebracy. Często wykorzystywano ją jako zamiennik mięsa. Od wieków zalecali soczewicę również lekarze na różne dolegliwości. Dzisiaj na świecie dostępne są dziesiątki odmian w różnych kolorach i o różnej wielkości ziaren. Najpopularniejsze z nich to odmiana czerwona, brązowa oraz zielona.

Korzyści dla zdrowia


Ziarna soczewicy, choć bardzo małe, są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł wartościowych składników odżywczych. Są bardzo bogate w błonnik, który nie tylko obniża poziom złego cholesterolu, ale również zapobiega nagłym wzrostom poziomu cukru we krwi i sprzyja prawidłowemu działaniu układu pokarmowego. Soczewica zawiera łatwo przyswajalne białko oraz mnóstwo witamin (B1, B2, B6, kwas foliowy) i składników mineralnych (Fosfor, Magnez, Żelazo, Cynk). Co ważne, mogą ją jeść również ci, którzy dbają o linię – nie zawiera prawie tłuszczu i jest niskokaloryczna (230kcal na szklankę ugotowanej soczewicy).

 
Soczewica jest szczególnie łatwa w przygotowaniu, gdyż nie wymaga uprzedniego moczenia (jak inne warzywa strączkowe). Wystarczy wrzucić ją do wody  (w proporcji woda/ ziarna 3:1) i odpowiednio długo gotować. (Soczewica brązowa 35min, czerwona 10-15min oraz zielona 20 min). Ziarna, po lekkim podgotowaniu, można zamrozić i używać jako dodatek do zup.
Sposób przygotowania

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Na stole

Soczewica smakuje wybornie w kombinacji z ryżem i różnymi rodzajami kasz, jako składnik zup i sosów (np. do kopytek lub pyz) oraz farszów do krokietów, pierogów i naleśników. Można  popuścić wodze fantazji, łącząc ją z innymi warzywami, przyprawami, nasionami i orzechami.
Smacznego!

Czytaj także:


Magdalena Pstrucha

autorka jest wegetarianką i dziennikarką


Bądź na bieżąco – dołącz do nas na Facebook!

 

Biokurier na Twitterze – sprawdź


 

Brak postów do wyświetlenia