Teraz czytasz...
Nazewnictwo i opis produktów roślinnych. Komisja Europejska zrezygnowała z kontrowersyjnych zapisów prawnych
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Nazewnictwo i opis produktów roślinnych. Komisja Europejska zrezygnowała z kontrowersyjnych zapisów prawnych

Poprawka 171 (AM171) miała wprowadzić liczne ograniczenia w komunikacji związane z produktami roślinny a przy bardzo restrykcyjnym stosowaniu doprowadzić nawet do absurdalnej sytuacji, w której producenci napojów roślinnych nie mogliby używać kartoników, gdyż kojarzą się z tradycyjnym mlekiem…

Nierówna konkurencja pomiędzy „zwykłymi” a roślinnymi produktami?

Wycofanie poprawki 171 nie oznacza jednak, że zniesione zostały wcześniejsze zapisy dotyczące żywności roślinnej. Nadal funkcjonuje zakaz posługiwania się w komunikacji terminem “mleko sojowe”, producenci mogą używać tylko formy “napój sojowy”. W podobnej sytuacji znajdują się firmy wytwarzające sery pochodzenia roślinnego, czy też masło orzechowe (wróć…. Kremy ;)).

Więcej na ten temat: Nazwy masło orzechowe, mleko kokosowe zakazane. Jakie określenia je zastąpią?

Do odrzucenia poprawki 171 do rozporządzenia 1308/2013 wzywało Komisję Europejską i państwa członkowskie UE prawie 100 organizacji zrzeszonych przy Europejskim Sojuszu na Rzecz Żywności Pochodzenia Roślinnego (EAPF).

Czy zakaz użycia słowa „masło”, „ser” jest ułatwieniem dla konsumentów?

Czy takie nazewnictwo pomaga konsumentom to sprawa bardzo dyskusyjna. Z każdym rokiem rośnie liczba osób zainteresowanych dietą roślinną – zarówno na stałe, jak i okazjonalnie. Firmy muszą też brać pod uwagę osoby z alergiami pokarmowymi, oraz ograniczające ilość cholesterolu w diecie z powodów zdrowotnych. Ci wszyscy konsumenci powinni być w stanie z łatwością znaleźć roślinne odpowiedniki znanych przez siebie produktów, bo ich właśnie szukają

– komentuje Iga Głażewska, dyrektorka polskiego oddziału Humane Society International (HSI), największej na świecie organizacji działającej na rzecz zwierząt.

Wegańskie (roślinne) produkty szturmem podbijają rynek

W Wielkiej Brytanii sprzedaż alternatyw mleka wzrosła w 2019 o 28,3%, a około jedna trzecia gospodarstw domowych w tym kraju kupuje mleka roślinne. Podobnie wygląda sytuacja w Polsce – według analiz Euromonitor, w 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej.

Zobacz także

oliwa z oliwek

Przeczytaj wywiad o roślinnych alternatywach dla mięsa

https://biokurier.pl/ekorynek/edyta-stepczynska-o-miesnych-zamiennikach-w-weganskiej-diecie-wywiad/

Roślinne zamienniki mięsa i nabiału szturmem podbijają także rynek żywności ekologicznej.

Jeszcze pięć lat temu wegańska oferta sprowadzała się do dwóch wariantów tofu i pasztetów warzywnych. Dziś na rynku pojawia się szeroka paleta substytutów nabiału czy mięsa, po które z ciekawości, czy potrzeby odmienności kulinarnej, sięgają nie tylko weganie

– mówi Michał Bator z Zakwasowni, firmy specjalizującej się m.in. w wytwarzaniu ekologicznych produktów kiszonych.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.