Sprzedaż świeżej i roślinnej żywności ekologicznej nabiera tempa. Deklarowane wzrosty sprzedaży to 20-30%. Systematycznie poszerza się też oferta – czytamy w raporcie Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021 opublikowanym przez Koalicję na Rzecz BIO.
Wybór produktów roślinnych wyraźnie się poszerzył. Także w kategorii BIO
Jeszcze pięć lat temu wegańska oferta sprowadzała się do dwóch wariantów tofu i pasztetów warzywnych. Dziś na rynku pojawia się szeroka paleta substytutów nabiału czy mięsa, po które z ciekawości, czy potrzeby odmienności kulinarnej, sięgają nie tylko weganie. Mamy też szeroki dostęp do przepisów kuchni roślinnej i bardzo ciekawych blogów tematycznych. Nie bez znaczenia jest także fakt, ze coraz więcej celebrytów mówi o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Dodatkowo rośnie społeczna świadomość proekologiczna. Nasi klienci uwielbiają kiszonki, ale niebanalne. Klienci chcą przekraczać granice, poznawać nowe smaki, jeść inaczej, ale też różnorodnie
– komentuje Mikołaj Bator, członek Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, wlaściciel Zakwasowni
Coraz większą liczbę konsumentów żywności ekologicznej interesuje kuchnia fusion, pikantna, orientalna. Dlatego kupują kimchi czy kimchi z buraków, kiszony topinambur, zakwas z chili. Popularnością cieszą się zakwasy z buraka w różnych smakach i kombucha. Poza tym chętnie sięgają po to gotowe dania obiadowe w słoikach.
Oferta ekologicznych warzyw i owoców coraz szersza
Łukasz Gębka. Prezes Farmy Świętokrzyskiej i członek Polskiej Izby Żywności Ekologicznej jest optymistą jeżeli chodzi o wzrosty sprzedaży ekologicznych warzyw i owoców.
– Oferta świeżych produktów bio w polskich sklepach i supermarketach jest całkiem szeroka. Wiele zależy od sezonu oraz tego, na ile sklep jest zainteresowany dostarczeniem takich produktów swoim klientom – komentuje.
Jego zdaniem rozwój rynku świeżych produktów w pewnym stopniu powstrzymują lockowny.
Biorąc pod uwagę cały rynek produktów bio w naszym kraju, zdecydowaną większość stanowią produkty gotowe. Ich udział jeszcze wzrósł w czasie pandemii, ponieważ dystrybutorzy i sprzedawcy, niepewni sytuacji na rynku woleli dostarczać towary, których data ważności jest dłuższa. Powinniśmy jednak dążyć do tego, żeby rynek świeżych produktów ekologicznych był jak największy. Można prognozować, że o ile nie spotkają nas w niedalekiej przyszłości kolejne twarde lockdowny i epidemie o skali globalnej, to sprzedaż ekologicznych produktów świeżych będzie rosła o nawet 15-20% w ciągu roku – podsumowuje Łukasz Gębka.
W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen.
Jakie informacje znajdują się w raporcie?
- Najważniejsze dane dotyczące polskiego rolnictwa ekologicznego
- Jak Polska wypada na tle świata i Unii Europejskiej
- Jak rozwija się e-commerce w branży BIO?
- Kim jest konsument produktów ekologicznych?
- Jakie trendy są obserwowane na rynku?
- Jakie nisze w kategorii ekoproduktów wciąż pozostają niezagospodarowane?
- Liczne komentarze i analizy ekspertów branżowych
Czytaj więcej na temat: Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021
O Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO
Koalicja na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio to inicjatywa zrzeszająca rożne organizacje, które łączy idea rozwoju rynku bio w Polsce. Celem Koalicji jest przede wszystkim wypracowanie standardów działania i rozwiązań problemów dotyczących rozwoju rynku żywności bio, a także opracowanie projektów w zakresie gospodarczym, handlowym, edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym. Ponadto inicjatywa odpowiadać ma za upowszechnianie wiedzy z tego zakresu wśród producentów, przetworców, handlowców oraz konsumentów. Działania Koalicji pozwolą m.in. wypromować wśród
konsumentów produkty ekologiczne, a także zwiększyć ich dostępność w sklepach w całej Polsce.
W skład Koalicji wchodzą przedstawiciele:
- Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- BNP Paribas
- Carrefour Polska
- Polskiej Izby Żywności Ekologicznej
- Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
- Stowarzyszenia EKOŁAN