Polski rynek żywności ekologicznej rośnie także w czasie pandemii. Przybywa punktów sprzedaży oraz przetwórców. W czasie pandemii eksplodował sektor e- commerce. Mamy najnowsze dane.
W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można:
- najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO,
- komentarze ekspertów z branży
- obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen IQ.
Ile warty jest polski rynek żywności ekologicznej?
Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego). Z końcem 2019 w Polsce działało 18 637 gospodarstw legitymujących się certyfikatem.

W czasie pandemii sprzedaż rosła zarówno w sieciach handlowych jak i segmencie specjalistycznym (ok. 850 sklepów). Problemy dotknęły natomiast punkty działające na terenie galerii handlowych.

Konsumenci żywności BIO cenią świeżość
– Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu specjalistycznych sklepów z żywnością ekologiczną – widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze
– komentuje Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.

Optymizm w branży
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, jest optymistą jeżeli chodzi o dalszy rozwój rynku:
-Znacznie wyższa świadomość na temat żywności ekologicznej zostanie. Tak samo jak częstsze jej nabywanie i spożywanie. Pandemia zwiększyła pobyt na produkty Bio, przyspieszyła rozwój tego rynku, co napawa nas optymizmem.
Dynamicznie rozwija się sprzedaż żywności ekologicznej przez Internet
Według naszych szacunków, w ciągu ostatnich 2 lat liczba sklepów internetowych specjalizujących się w sprzedaży żywności ekologicznej podwoiła się (co najmniej). Sklepy te można podzielić na dwie grupy: oferujące jedynie produkty suche (zdecydowana większość) i oferujące produkty świeże (zdecydowana mniejszość). Obecnie, w sieci, dynamicznie rośnie sprzedaż produktów świeżych (warzywa i owoce, nabiał, mięso, drób, wędliny), choć nadal stanowi ona niedużą część rynku
– komentuje Michał Kapica, prezes Smak Natury sp z o.o. i członek zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Obecnie na rynku działa ok 60 sklepów specjalizujących się tylko i wyłącznie w sprzedaży ekożywności przez internet. Około 90 łączy taką sprzedaż z działaniami stacjonarnymi.
https://biokurier.pl/ekorynek/zywnosc-ekologiczna-i-e-commerce-podsumowanie-2020-roku/
Najczęściej wybierane produkty ekologiczne
Wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje
– relacjonują specjaliści Nielsen IQ.
Polska na tle Unii Europejskiej i świata
Pod względem powierzchni upraw ekologicznych (507 637 ha) Polska zajmuje 19. miejsce na świecie. Wydatki przeciętnego Polaka na żywność EKO 7 Euro w skali roku (średnia unijna: 76 Euro).
16 krajów ma 10% lub większy udział obszarów uprawianych ekologicznie w całkowitej powierzchni rolnej. 15 krajów ma między 5 a 10%.W Polsce jest to 3,5%.
– Nasz kraj ma bardzo dużo do nadrobienia, jeśli chcielibyśmy chociaż osiągnąć dane średnie dla UE, nie wspominając nawet o niedoścignionym unijnym celu 25%. Najbliższe lata przyniosą duże zmiany w rolnictwie ekologicznym w Unii Europejskiej: wzrośnie jego znaczenie w nowej Wspólnej Polityce Rolnej i zmieni się prawo, które go reguluje. Polscy rolnicy ekologiczni oczekują, że w ślad za tym będzie im łatwiej na rynku, ale potrzebne jest wsparcie organizacyjne i finansowe ze strony naszego państwa, a przede wszystkim usuwanie barier dla rolników ekologicznych
– mówi Dorota Metera, prezes jednostki certyfikującej Bioekspert.
Czytaj także: Europa ma plan dla rolnictwa ekologicznego

Gdzie pobrać dokument Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021?
Raport dostępny jest na stronie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
O Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO
Koalicja na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio to inicjatywa zrzeszająca rożne organizacje, które łączy idea rozwoju rynku bio w Polsce. Celem Koalicji jest przede wszystkim wypracowanie standardów działania i rozwiązań problemów dotyczących rozwoju rynku żywności bio, a także opracowanie projektów w zakresie gospodarczym, handlowym, edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym. Ponadto inicjatywa odpowiadać ma za upowszechnianie wiedzy z tego zakresu wśród producentów, przetworców, handlowców oraz konsumentów. Działania Koalicji pozwolą m.in. wypromować wśród konsumentów produkty ekologiczne, a także zwiększyć ich dostępność w sklepach w całej Polsce.
W skład Koalicji wchodzą przedstawiciele:
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- BNP Paribas
- Carrefour Polska
- Polskiej Izby Żywności Ekologicznej
- Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
- Stowarzyszenia EKOŁAN