Teraz czytasz...
Fasola szparagowa – jak przygotować, walory odżywcze, przechowywanie
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Fasola szparagowa – jak przygotować, walory odżywcze, przechowywanie

Fasola szparagowa króluje w naszych kuchniach zwłaszcza latem (choć dostępna jest także w formie mrożonek). W Polsce spotykamy dwie jej odmiany: żółtą i zieloną. Obie obfitują w witaminy i składniki odżywcze. Zebraliśmy najważniejsze informacje na temat fasoli szparagowej w jednym miejscu.

Fasola szparagowa to jedna z odmian fasoli zwyczajnej (Phaseolus vulgaris). Pochodzi z Ameryki Środkowej oraz Południowej, uprawiana jest od 7000 lat. W Europie pojawiła się dopiero po wyprawach Krzysztofa Kolumba. Jadalne części rośliny to zielone lub żółte strąki.

Dowiedz się więcej na temat: rośliny strączkowe

Fasola szparagowa – właściwości odżywcze

Roślina zawiera dużą ilości białka (2,5 g na 100 g). Nie bez przyczyny nazywa jest „mięsem wegetarian”. Fasola szparagowa jest bogata w trójterpeny, które mają właściwości bakteriobójcze, a także sole fosforu, magnezu, żelaza, wapnia, cynku, witaminy z grupy B, PP, A i C (zwłaszcza niedojrzała fasola szparagowa). Dzięki tym składnikom ma działanie moczopędne, przeciwcukrzycowe, dobrze wpływa na nerki. Posiada niski indeks glikemiczny, dlatego może być obecna w diecie chorych na cukrzycę.

To dietetyczne warzywo może być podstawą diety osób marzących o zdrowej i zgrabnej sylwetce.

Fasolka szparagowa powinna być elementem zbilansowanej diety dziecka, choćby ze względu na dużą ilość białka (z powodzeniem można zastąpić nią mięso), a także na obecność witaminy K, która odpowiada za prawidłowe wchłanianie się wapnia i pozwala na utrzymanie prawidłowej gęstości kości. Warzywo to również wzmacnia odporność, dzięki wysokiej zawartości witaminy C.

Jak przechowywać?

W ciemnym, chłodnym miejscu, najlepiej w szczelnym opakowaniu, bo zwłaszcza biała odmiana łatwo chłonie obce zapachy. Może być przechowywana w temperaturze 8-10 stopni C, przy wilgotności powietrza 85-90% nawet 5-7 dni.

Fasola szparagowa – przygotowanie

Namaczamy nasiona w wodzie na 12 godzin tak, aby linia wody była 3-4 cm ponad nimi, później gotujemy w tej samej wodzie (zawiera cenne składniki wypłukane z nasion), lekko osolonej. Przybliżony czas gotowania to 60-90 minut.

Jak mrozić fasolkę szparagową?

Z perspektywy czasu sezon na fasolkę szparagową gruntową trwa krótko, aby więc zatrzymać jej smak na cały rok idealnie sprawdza się metoda zamrażania strąków. Aby ją zastosować, należy fasolę przed mrożeniem pokroić i lekko podgotować (2-3 min we wrzącej wodzie), następnie umieścić w misce z zimną wodą.

Przed włożeniem do specjalnych woreczków warzywo dokładnie suszymy na papierze lub ręczniku papierowym.

Zwróć uwagę na ekocertyfikat

Kupując fasolę szparagową zwracaj uwagę na jej barwę i świeżość, ale także pochodzenie. Certyfikat ekologiczny (stosowany zarówno na produktach świeżych jak i mrożonkach) gwarantuje, że warzywo pochodzi z upraw, na których nie stosowano syntentycznych nawozów i środków ochrony roślin. Dowiedz się wiecej o tym jak rozpoznać żywność ekologiczną

W Twoim ogrodzie? Czemu nie!

Chcesz samodzielnie uprawiać fasolę szparagową? Czytaj nasz artykuł: Ekologiczna uprawa fasoli szparagowej

oprac. Małgorzata Górska

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.