5 naturalnie bezglutenowych mąk i sposoby na ich wykorzystanie w kuchni

Tym, którzy ze wględów zdrowotnych muszą lub też chcą ograniczyć gluten w diecie, proponujemy dziś pięć mąk, które go nie zawierają. Sprawdzają się w kuchni jako samodzielna baza do posiłków albo „wsparcie” dla tradycyjnych mąk.

Mąka gryczana

Jest wyrabiana z ziaren gryki. Jej smak jest bardzo charakterystyczny, wydaje sie nieco podpalany. Sprawdza się jako dodatek do dań obiadowych, takich jak naleśniki, pierogi czy omlety. Doskonała do zagęszczania zup, a nawet wypieków. Jeśli dodatkowo naleśniki lub pierogi na mące gryczanej połączymy z serem półtłustym, otrzymamy znakomite danie preferowane przez osoby przebywające na diecie cukrzycowej.

Mąka kukurydziana

Charakteryzuje sie drobną strukturą i intensywnie żółtym kolorem. Przy wszelkiej maści wypiekach i ciepłych daniach, należy mieszać ją pół na pół z mąką ziemniaczaną, w przeciwnym wypadku pozostawia uczucie ziarnistości.

Sprawdza się w potrawach ucieranych, takich jak naleśniki czy lane kluski. Doskonale nadaje się do panierowania kotletów drobiowych lub schabowych, ryb, a nawet – jak podają niektóre przepisy – wątróbki.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Mąka ryżowa

Mąka ryżowa jest dość gruba, o wyraźnej teksturze. Polecana jest do wypieków, placuszków ryżowych i innych dań kuchni orientalnej. Mąkę ryżową warto zmieszać z inną mąką (na przykład ziemniaczaną), gdyż sama w sobie w bardzo niewielkim stopniu wiąże ciasto.

Mąka ziemniaczana

Jest to mąka powszechnie znana, o niezwykle miałkiej strukturze. Najczęściej jest używana do zagęszczania sosów i zup. Ja lubię z niej piec babkę piaskową. Podczas przygotowywania dań dobrze jest ją wymieszać z inną mąką, np. ryżową, kukurydzianą czy kokosową w proporcji 1:1.

Tapioka

Tapioka jest wytwarzana z manioku. Na rynku dostępna jest w postaci małych perełek (polecamy leguminy przygotowane na bazie tych smakowitych kuleczek!). Jej zaletą jest to, że jest bezsmakowa, dlatego tylko przenika smakami dodawanych do niej składników. Jest też bezbarwna.Jeśli więc zabielamy nią zupy lub sosy, możemy być pewni, że nie zniszczy ich naturalnego koloru. Przed ugotowaniem warto namoczyć ją w ciepłej wodzie lub w mleku kokosowym. Po przyrządzeniu tapioka zmienia kolor z białego na bezbarwny. My lubimy łączyć ją z musem z mango, który dodatkowo nie wymaga słodzenia.

Na koniec ważna uwaga dla osób chorych na cielakię. To, że produkt w sposób naturalny nie zawiera glutenu, nie musi oznaczać, że finalny produkt nie będzie zawierał jego pozostałości, które mogą okazać się szkodliwe. Ryzyko zanieczyszczenia glutenem występuje, gdy np. bezglutenowe mąki przechowywane są w tych samych magazynach co glutenowe, bądź też mielone w tych samych młynach. Gwarancję bezglutenowości daje nam więc certyfikat i znak przekreślonego kłosa bądź też badania przedstawione przez producenta.

Autor: Małgorzata Szcześniak

Brak postów do wyświetlenia