Hummus – zdrowy orientalny przysmak

Hummus – dziś coraz bardziej popularna przekąska, ale znana już od wielu lat – prawdopodobnie stworzona przez sułtana Saladyna w czasie wypraw krzyżowych. Obecnie rozpowszechniona przez wegetarian na całym świecie jako zdrowy przysmak.

Hummus to przysmak z Rejonu Morza Śródziemnego i Bliskiego Wschodu. Jego głównym składnikiem jest ciecierzyca – orientalna odmiana grochu (wyjątkowo bogata w białko) z dodatkiem pulpy sezamowej, która nadaje jej niepowtarzalny smak. Najlepiej smakuje z pieczywem typu “Pita”, “Ciabatta” lub w wersji light – tzn. z pokrojonymi kawałkami warzyw.

 

Hummus to świetny produkt dla wegetarian, ale nie tylko – także dla wszystkich, którzy po prostu dbają o swoje zdrowie i uważają na to, co jedzą. Jeśli chodzi o dietę wegetariańską, hummus stanowi bardzo dobre źródło kalorii – 100g humusu przygotowywanego w domu to 177kcal. Produkt ten to skoncentrowane źródło witamin i składników mineralnych.

 

Sprawdź przepis: Pasztet z cieciorki (tzw. hummus)

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jednak spośród wszystkich cennych składników odżywczych, hummus jest bardzo dobrym źródłem manganu i witaminy B6. I tu ciekawostka: mangan spełnia wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim działa aktywująco na enzymy, które biorą udział w przemianie witamin. I tak, jeśli brakuje manganu w naszej diecie, to tylko 20% witaminy C pochodzącej z warzyw i owoców zostanie przyswojone przez organizm – i nie ważne ile ich zjemy!

 

Mangan odżywia nerwy i mózg, zatem humus jest bardzo dobrym produktem dla osób, które ciężko pracują, osób uczących się. Niedobór manganu powoduje wiele objawów, które odczuwane są przez wiele osób: pesymizm, zniechęcenie czy bóle stawów czy szmery w uszach – dlatego hummus jest szczególnie polecany w tych dolegliwościach. Ze względu na to, że jest to produkt pochodzenia roślinnego, nie zawiera cholesterolu. Witamina B6 z kolei wzmacnia nasz układ odpornościowy – więc jedzenie hummusu naprawdę przynosi korzyści dla naszego zdrowia.

Przeczytaj więcej na temat: ekologiczna ciecierzyca

 

Ponadto, hummus ma niski indeks glikemiczny – zatem jest bardzo sycący i powoduje niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi, co jest ważne dla diabetyków. Hummus można zrobić samodzielnie w domu, ale jest także wersja dla “leniuchów” – gotowy humus możemy kupić w sklepach ze zdrową żywnością, np. humus z papryką smakuje świetnie, to bardzo zdrowa przekąska.

 

Ale UWAGA! osoby odchudzające się muszą wziąć jak najbardziej pod uwagę kaloryczność hummusu – w 13% składa się on z tłuszczu. Zatem zdrowo, ale z umiarem.

Sprawdź śniadaniowe ekoprzepisy Biokuriera.

 

Anna Kacperska (Dietetyk)
Wasz Sklep Zdrowa Tradycyjna i Ekologiczna Żywność Ul. Koszykowa 20 Warszawa
www.waszsklep.com.pl

Brak postów do wyświetlenia