Michał Kapica (Smak Natury) – 4 pomysły na to, jak ekosklep może skutecznie konkurować z marketami

Produkty ekologiczne szturmem podbijają półki sieci handlowych, co z jednej strony może być postrzegane jako szansa dla rozwoju rynku, z drugiej jednak jako zagrożenie dla sklepów specjalistycznych, którym ciężko jest konkurować z oferującymi stosunkowo niskie ceny potentatami. Muszą i mogą to jednak zrobić. O pomysły zapytaliśmy Michała Kapicę, prezesa hurtowni i ekosklepów pod szyldem Smak Natury. 

1. Odróżnij się ofertą

Duże sieci handlowe budują wizerunek eko, ale w oparciu o małą grupę dobrze rotujących produktów. Problem polega jednak na tym, że „przyciągnięty” do marketu klient zazwyczaj dokona w nich całych zakupów nawet jeżeli produktu eko „chwilowo” nie będzie na półce.

Co więcej sieci wykorzystują wprowadzenie produktów BIO do przeprowadzania kampanii marketingowych przedstawiających je jako punkty eko, „przyjazne naturze” etc.

Szansą dla ekosklepów może być postawienie na marki i produkty, których w sieciach nie ma. Trzeba szukać produktów niszowych, oryginalnych (czasem nawet „udziwnionych”).

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Szerokość – odmienność – unikatowość – jakość to cztery filary, na których powinno się budować skuteczną ofertę. Warto zwracać uwagę na składy produktów, ich pochodzenie, ale także opakowania.

2. Postaw na świeżość

Świeże produkty są tą kategorią, której zawdzięczamy sukces naszego ekosklepu na warszawskich Kabatach. Początki na pewno będą trudne, ale warto postawić na dostawy lokalnych, świeżych, ekologicznych warzyw, owoców, nabiału i pieczywa. Dzięki nim klienci będą do nas często wracać. Produktów z tych kategorii jest wciąż mało w marketach (tylko niektóre sieci decydują się na ich wprowadzenie).

3. Jakość sprzedaży

Gdy już wykluczymy z naszego sklepu produkty dostępne w największych sieciach handlowych oraz zadbamy o szerokość oferty – stworzymy naszym Klientom możliwie najlepsze warunki do dokonywania zakupów. Zadbajmy o nowoczesny wygląd, bezpośredni dostęp do produktów. Sprawmy, aby nasi Klienci byli dumni z zakupów w naszym sklepie. Nowoczesny marketing uwzględniający dobrze funkcjonujący program lojalnościowy jest bardzo ważnym czynnikiem, niezbędnym do osiągnięcia sukcesu.

4. Bezpośredni kontakt z klientem. Wiedza

Ostatni, ale wcale nie najmniej ważny punkt, to wiedza, którą sprzedawcy mogą dzielić się z klientami podczas zakupów. Doradzajmy, ale nie „nawracajmy”. Służmy wiedzą, ale nie starajmy się na siłę przekonać klienta do naszych poglądów. Fachowe wskazówki i doradztwo są tym, czego nikt nie otrzyma nigdy w marketach i dyskontach.

Smak Natury to firma działająca w obszarach sprzedaży detalicznej żywności ekologicznej, handlu hurtowego i internetowego oraz horeca. Pierwszy sklep uruchomiony został w 2003 roku, obecnie ma 225 m2 powierzchni a 85% asortymentu stanowią produkty z certyfikatem ekologicznym. Od 2016 roku drugi sklep Smak Natury działa także w warszawskiej Hali Koszyki. Najważniejszym odbiorcą działu hurtowego Smaku Natury są specjalistyczne sklepy z żywnością BIO.

notował: Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia