Dlaczego warto jeść owsiankę?

Owsiankę uważa się za jeden z najzdrowszych pokarmów świata. Jest lekkostrawna, a po dodaniu do niej ulubionych bakalii lub owoców, nabiera wyjątkowego smaku.

Płatki owsiane produkuje się z owsa, zboża pełnego istotnych dla organizmu składników. W jego ziarnach znajdują się nie tylko liczne witaminy (zwłaszcza te z grupy B), ale również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pierwiastki, takie jak: magnez, wapń, sód, potas. Wiele w nich również błonnika oraz luteiny, a do tego owies jest lekkostrawny i bogaty w wartościowe tłuszcze i węglowodany.

Owies: ukoi nerwy i złagodzi bóle reumatyczne

Ziarna owsa to nie jedyne jego części, które kryją w sobie cenne substancje. W celach leczniczych i kosmetycznych wykorzystuje się również ziele, słomę oraz otręby tej rośliny. W ich wnętrzu kryją się bowiem składniki, które mogą wspomóc leczenie niektórych chorób. Obecne w osie flawonoidy i saponiny sterydowe działają moczopędnie, dzięki czemu regularne picie wyciągu z owsa chroni nerki i pęcherz moczowy przed infekcjami, jak również przed rozwojem kamicy nerkowej.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Owies, dzięki swojej wyjątkowej liście składników odżywczych, wzmacnia układ nerwowy, łagodząc stany napięcia i redukując stres. Pozytywny nastrój zapewnią choćby witamina B1 oraz witamina B5. By zatem wykorzystać uspokajające działanie tego zboża, należy regularnie pić nalewkę z owsa. Jest ona również skuteczna w przypadku bezsenności.

Jednym ze składników owsa jest rozpuszczalna w wodzie krzemionka, która łagodzi bóle reumatyczne. W tym wypadku sprawdzi się kąpiel z dodatkiem odwaru z ziela lub słomy owsianej.

Płatki owsiane a pielęgnacja wrażliwej skóry

Woda z dodatkiem płatków owsianych bardzo dobrze nawilży skórę i złagodzi podrażnienia. Taką terapię warto stosować np. u dzieci zmagających się z atopowym zapaleniem skóry (AZS), gdyż jest nie tylko naturalna, a przy tym bezpieczna, ale ponadto w znacznym stopniu poprawi kondycję skóry. Miksturę należy przygotować według następującego przepisu: szklankę płatków zalewa się 3 szklankami wody i zagotowuje, pozostawiając na ogniu przez 10 minut, a następnie wlewa do wanny. Płatki owsiane mają w swoim składzie cynk i krzemionkę, które doskonale wpływają na stan skóry.

=> Sprawdź najtańsze oferty na: płatki owsiane bio

Owies jest ponadto bogaty w związki polifenolowe, które mają właściwości przeciwutleniające, stąd zboże to znalazło szerokie zastosowanie w kosmetyce. Jest cennym składnikiem kremów dedykowanych skórze dojrzałej i wrażliwej, regenerując ją i łagodząc podrażnienia.

Cenny węglowodan: beta-glukan

Owies jest przede wszystkim znany z wysokiej zawartości błonnika, stąd płatki owsiane są często podstawowym składnikiem diety odchudzającej. Błonnik zapewnia uczucie sytości przez długi czas (pęcznieje w żołądku), a do tego ułatwia trawienie. Usuwa ponadto toksyny z organizmu, ułatwia wypróżnianie, zapobiega również zaparciom i hemoroidom.

W błonniku obecne są z kolei beta-glukany, które chronią przewód pokarmowy przed podrażnieniami i infekcjami. To właśnie one w czasie gotowania przyjmują postać gęstego śluzu, który osadzając się na błonie śluzowej jelit, tworzy barierę ochronną. Beta-glukany działają niczym probiotyk, który sprzyja florze bakteryjnej, jaka zasiedla układ pokarmowy.

Wspomniane beta-glukany wspomagają również układ odpornościowy i stymulują układ immunologiczny. Pobudzają do aktywności fagocyty, których zadaniem jest wchłanianie i niszczenie drobnoustrojów.

Udowodniono również, że beta-glukan zapobiega cukrzycy typu 2, choćby poprzez spowolnienie procesów przyswajania cukrów. Sądzi się ponadto, że hamuje rozwój komórek nowotworowych.

Owsianka znana od wieków

Płatki owsiane znalazły stałe miejsce w jadłospisie ludzi żyjących w dobie średniowiecza. Dawała siłę na długie godziny i była niezwykle sycącym posiłkiem, stąd docenili ją osoby pracujące fizycznie. Podobnie jest dzisiaj – płatki owsiane z dodatkiem ulubionych owoców (suszonych lub świeżych) to doskonałe śniadanie, zwłaszcza dla sportowców. Zapewnia bowiem większą sprawność fizyczną i wytrzymałość.

Płatki owsiane to dobry składnik dobrze zbilansowanej diety. Ma niski indeks glikemiczny (IG=40), który rośnie, gdy ugotujemy płatki (IG=60), stąd zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest ich zalanie ciepłą wodą lub mlekiem.

Owsiankę poleca się również spożywać rekonwalescentom oraz tym, którzy dbają o sylwetkę. Przy bardzo dużej ilości składników odżywczych, płatki owsiane mają małą ilość kalorii. Bogate są ponadto w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować, stąd muszą być one dostarczane wraz z pożywieniem. NNKT odgrywają znaczącą rolę w przypadku tworzenia hormonów tkankowych, jak również biorą udział w transporcie lipidów, wpływając bezpośrednio na układ krążenia: zapobiegają tworzeniu się zakrzepów w naczyniach krwionośnych oraz obniżają poziom cholesterolu.

Płatki owsiane – z czym to się je?

Owsianka wielu osobom kojarzy się z nieapetycznie wyglądająca breją. Dawniej serwowano ją w przedszkolach, szkołach lub szpitalach, zupełnie nie dbając o jej konsystencję, stąd rzadko kto ma odwagę powrócić do płatków owsianych. Zachęcamy jednak, by podjąć to wyzwanie, przygotowując idealną owsiankę zgodną z własnymi upodobaniami smakowymi.

A możliwości jest wiele:

  • płatki owsiane można gotować na wodzie lub na mleku,
  • smak owsianki można wzbogacić posiekanymi orzechami, uprażonymi na patelni ziarnami słonecznika lub pestkami dyni, lub też dodając siemię lniane czy sezam,
  • w  sezonie letnim do owsianki warto dodawać sezonowe owoce, a zimą – ulubione bakalie,
  • po ugotowaniu płatków na wodzie, można zalać je mlekiem krowim, kokosowym, sojowym, jogurtem lub kefirem.

Owsianka to również zdrowe śniadanie dla dzieci. Już roczny maluch z powodzeniem może zajadać się płatkami owsianymi z dodatkiem owoców pochodzących ze sprawdzonego źródła.

Owsianka to jeden z trzech najzdrowszych pokarmów świata. Nic w tym dziwnego, jeśli wie się, jak wiele cennych składników zawiera w sobie owies. Niestety, w Polsce nadal przegrywa z innymi rodzajami zbóż, choć wykazuje duże działanie prozdrowotne. Obecność owsa w codziennej diecie pomoże uchronić nas przed wieloma chorobami, wzmacniając naszą odporność i dodając energii.

Nakładem Wydawnictwa Gaj 4 maja ukaże się książka Edyty Stępczyńskiej “Owsianki. 60 zaskakujących przepisów“.

Brak postów do wyświetlenia