5 darmowych sposobów na dobre zdrowie psychiczne

Żyjemy w bardzo trudnych czasach. Zdalna nauka, często również praca zawodowa, sporo ograniczeń i nieustanna fala złych wiadomości negatywnie wpływają na nasze zdrowie psychiczne. To z kolei odbija się na naszej kondycji fizycznej. Jak przerwać to błędne koło? Odpowiedzi na to pytanie szukamy wraz z Elżbietą Przygocką, autorką książki “Ułóż sobie zdrowie”. 

Ciało i umysł są ze sobą ściśle połączone. Definicja zdrowia psychicznego zaproponowana przez Światową Organizację Zdrowia wyraźnie zaznacza, że to dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny. Człowiek może wówczas wydajnie pracować, realizować swoje pasje i w ten sposób przyczyniać się do rozwoju swojej społeczności. Jest również w stanie radzić sobie z określonym poziomem stresu.

Przeczytaj również: Produkty i zioła na stres: co nas uspokoi i ukoi nerwy?

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Nie wchodząc w szczegóły, trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że nie opracowano dotychczas jednej, spójnej definicji zdrowia psychicznego. Badacze sugerują, że to wręcz niemożliwe, choćby ze względu na różnice kulturowe.

Jak być w dobrej kondycji psychicznej?

Zostawmy w tle jednak rozważania teoretyczne. Istotny jest fakt – i tu w świecie nauki panuje zgoda – że o zdrowie psychiczne należy dbać tak samo, jak o ciało. Chodzimy do fryzjera, stosujemy rozmaite kosmetyki, staramy się dbać o swój wygląd zewnętrzny, jednak umysł często traktujemy po macoszemu. Stresujemy się, nie odpoczywamy, nie odżywiamy się prawidłowo, a sen traktujemy jak zło konieczne.

Zdrowie to największe bogactwo, które każdy człowiek powinien posiadać. Na nic wszelkie bogactwa materialne, skoro zdrowie szwankuje. Niestety niektórym osobom trudno to zrozumieć i nie dbają o siebie. Szkoda, bo takie zwykłe i naturalne zjawiska, jak odżywianie, oddech, sen, ruch, odpoczynek i świadomość umysłu będą towarzyszyły nam do końca życia, a tylko od Ciebie zależy, czy wykorzystasz to z korzyścią dla siebie. Jeśli masz zdrowie, to masz energię do działania Inie potrzebujesz nic więcej, aby żyć w równowadze

– w swojej książce „Ułóż sobie zdrowie” notuje Elżbieta Przygocka.

Ale umówmy się – w dzisiejszym świecie trudno o optymizm. Wielu ludzi nie może wykonywać swojej pracy, inni muszą zawodowe obowiązki wykonywać z domu, co nie zawsze jest komfortowe. Nie możemy żyć jak dotychczas: iść na basen, siłownię czy do kina z dziećmi. A kiedy objęci jesteśmy kwarantanną, musimy pozostać w domu przez kilkanaście dni. Pozostaje też kwestia obawy o swoje zdrowie i najbliższych. To wszystko generuje ogromne pokłady stresu. Jak sobie z tym poradzić?

5 sposobów na złagodzenie skutków stresu

1. Zdrowo się odżywiaj

Choć to brzmi banalnie, zdrowa dieta ma ogromne znaczenie dla zdrowia psychicznego. Za nerwowość i nadmierne lęki odpowiadać mogą zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach. Sami też sobie szkodzimy, jedząc słodkie przekąski i kolorowe cukierki. Sięganie po nie w chwili smutku tylko nasili problemy. Radość będzie tylko pozorna i krótkotrwała.

Zdecydowanie lepiej zjeść produkty bogate w tryptofan – aminokwas niezbędny, by doszło do syntezy serotoniny. W ramach przekąski sięgnijmy więc po nasiona słonecznika i dyni, banany, awokado, suszone daktyle.

Przeczytaj również: Choroby cywilizacyjne – 7 diagnoz, które stawiane są najczęściej

Wpływ na nastrój ma również pirydoksyna (witamina B6). Jej niedobór prowadzi do zaburzeń ze strony układu nerwowego, które objawiają się m.in.: pogorszeniem samopoczucia, problemami z pamięcią, apatią, bezsennością, depresją, u dzieci natomiast drażliwością. Dobrym źródłem witaminy B6 jest mięso, papryka, szpinak, kiełki, kapusta i cytrusy.

2. Wyśpij się!

Każdego dnia kładziemy się spać, ale czy się wysypiamy? Niekoniecznie. Specjaliści zauważają, że problemy ze snem ma coraz więcej osób, również dzieci i nastolatków. A kiedy jesteśmy niewyspani, nie mamy siły na pracę i jesteśmy negatywnie nastawieni do świata.

Niedobór snu nie tylko odbiera radość życia, ale może prowadzić do zaburzeń funkcji poznawczych, rozdrażnienia i spadku sił witalnych. Odpowiednia ilość snu to jeden z najważniejszych aspektów naszego zdrowia

– przekonuje Elżbieta Przygocka.

Staraj się kłaść codziennie o tej samej porze, nawet w weekendy. Pamiętaj, że nie ma możliwości wyspać się na zapas ani uzupełnić braków snu z kilku ostatnich nocy. Nie zabieraj do sypialni telefonu, wyłącz też telewizor. Spróbuj się wyciszyć, sięgając po dobrą książkę lub słuchając muzyki. I wcale nie musi to być muzyka klasyczna. Jeśli lubisz mocne brzmienia, wsłuchaj się w nie.

Przeczytaj również: Znajdź czas na sen!

3. Myśl pozytywnie

Wielu z nas ma tendencję do tworzenia w głowie czarnych scenariuszy. Boimy się o przyszłość, rozpamiętujemy przeszłość. W ten sposób jednak gubimy gdzieś teraźniejszość. A to ona jest ważna, bo tylko na nią mamy realny wpływ.

Bardzo ważne jest, aby każdego dnia mieć pozytywny stosunek do rzeczywistości, bo to właściwy krok w drodze do zdrowia. Głównym powodem poczucia nieszczęścia nie jest sama sytuacja, ale myślenie o niej

– pisze Elżbieta Przygocka w książce „Ułóż sobie zdrowie”.

4. Pij… wodę!

Woda to życie. W tym stwierdzeniu nie ma krzty przesady. Na co dzień jednak zapominamy, by sięgnąć po szklankę wody. Wolimy kawę, herbatę, soki lub gazowane napoje. One jednak nie dodadzą nam energii i skutecznie nie ugaszą pragnienia.

Twoje okazywane negatywne emocje mogą być wskaźnikiem, że potrzebujesz wody. Zasoby wody są też niezbędne do aktywności umysłowej. Nasz mózg wymaga szczególnie dużej ilości wody, abyśmy mogli jasno myśleć. Bóle głowy, drażliwość, a nawet depresje mogą być w dużej mierze spowodowane brakiem wody w organizmie. Nie ma lepszego napoju, który gasi pragnienie i jest zdrowszy niż zwykła woda

– przekonuje Elżbieta Przygocka.

Jeśli nie odpowiada nam smak czystej wody, możemy wzbogacić ją plastrem cytryny lub pomarańczy oraz liśćmi mięty lub melisy.

5. Bądź aktywny fizycznie

Wiele problemów ze zdrowiem mają osoby, które prowadzą siedzący tryb życia. Brak ruchu to prosta droga ku katastrofie. Wzrasta ryzyko nadwagi i otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego i ogólnego osłabienia. Pogarszają się też zdolności umysłowe. Stąd tak ważne jest, aby każdego dnia znaleźć czas na spacer, jazdę na rowerze lub proste ćwiczenia (najlepiej na świeżym powietrzu).

Nasze ciała stworzone są do ruchu. Aktywność fizyczna daję siłę i pobudza do działania. To prosta i darmowa recepta na zdrowie ciała i ducha.

Wiele ciekawych porad dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego znajdziecie w książce Elżbiety Przygockiej “Ułóż sobie zdrowie“. W rozbudowanych rozdziałach wprowadzających autorka motywuje do zmian i zachęca do pokonywania własnych słabości. Zadanie to ułatwi zestaw 270 zbilansowanych przepisów na proste i pożywne dania dla całej rodziny.

Brak postów do wyświetlenia