W jakim kierunku rozwijać się będzie rynek kosmetyków naturalnych i ekologicznych w 2024 roku. Pod koniec stycznia, organizacja badawcza, Ecovia Intelligence zaprezentowała swoje prognozy dotyczące zrównoważonych kosmetyków.
Kosmetyki zrównoważone
Gama produktów kosmetycznych charakteryzujących się zrównoważonym rozwojem będzie się nadal poszerzać. Najbardziej znane są kosmetyki naturalne i organiczne, których udział w rynku sięga ok 10% w USA, Niemczech i Szwajcarii.
Producenci kosmetyków wprowadzać będą nowe produkty z zielonymi atrybutami. Produkty bezwodne, takie jak:
- szampony w kostce,
- stałe środki nawilżające
- maski w płachcie,
będą nadal zyskiwać na popularności w tym roku. Na topie będą także kosmetyki naturalne i ekologiczne przyjazne dla mikrobiomu i produkty wielokrotnego użytku.
Etyczne etykiety
Liczba etykiet etycznych w branży kosmetycznej będzie nadal rosła. Naturalne i organiczne to najbardziej ugruntowane marki.
COSMOS i Natrue to wiodące standardy, posiadające odpowiednio ponad 35 000 i 6400 certyfikowanych produktów. Inne popularne oznakowania ekologiczne to
- Nordic Swan,
- Fairtrade,
- Non-GMO
- Climate Neutral.
Kosmetyki roślinne
Ponieważ coraz więcej konsumentów przechodzi na wegański styl życia i/lub ogranicza spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Poszukują kosmetyków naturalnych na bazie roślin. Oczekuje się, że więcej marek będzie reklamować swoje produkty jako wegańskie.
Nowe technologie w celu tworzenia zrównoważonych składników
Składniki kosmetyków coraz częściej powstają przy użyciu precyzyjnej fermentacji, komórek roślinnych i nowych technologii. Geltor i Modern Meadow to dwie firmy, które stworzyły alternatywy dla kolagenu za pomocą precyzyjnej fermentacji. Białka są sprzedawane jako wegańskie, wolne od zwierząt i zrównoważone. Kalifornijski start-up Debut wytwarza składniki aktywne w oparciu o model biotechnologii bezkomórkowej.
Wychwycone cząsteczki węgla
Coraz więcej firm będzie wykorzystywać cząsteczki wychwytywane przez węgiel do produkcji składników kosmetycznych, opakowań i gotowych produktów. W zeszłym roku Coty wprowadziła na rynek pierwszy szeroko dystrybuowany zapach wykorzystujący alkohol pochodzący z przemysłowych emisji gazów cieplarnianych. Woda perfumowana Gucci My Heart Beats zawiera alkohol wytwarzany z cząsteczek wychwytywanych przez węgiel.
Firma Element Beauty Group uzyskała niedawno certyfikat wychwytywania dwutlenku węgla dla swoich materiałów opakowaniowych.
Składniki wolne od wylesiania
Rosnące obawy konsumentów dotyczące wylesiania zachęcają organizacje do opracowywania ekologicznych składników. Holendersko-indonezyjskie przedsiębiorstwo Forestwise zajmuje się sprzedażą masła i olejów wytwarzanych z surowców dzikich, pochodzących z lasów Borneo. Są sprzedawane jako składniki lasów deszczowych.
W ubiegłym roku w USA wprowadzono Palmless jako alternatywę dla oleju palmowego; Materiał ten, pod względem chemicznym prawie identyczny z olejem palmowym, jest sprzedawany jako niepowodujący wylesiania. Europejskie firmy NoPalm i Aio tworzą alternatywy dla oleju palmowego z produktów ubocznych rolnictwa. Tego typu rozwiązań będzie z pewnością przybywać.
Ekologiczne opakowania kosmetyków
Odejście od jednorazowych tworzyw sztucznych zachęca marki kosmetyczne do eksperymentowania z nowymi materiałami opakowaniowymi:
- bambus,
- wosk pszczeli,
- wióry drzewne,
- włókna rolnicze
i inne materiały pochodzenia biologicznego trafiają do opakowań kosmetyków. Niektóre marki szukają opakowań rozpuszczalnych i nadających się do kompostowania.
Deklaracje marketingowe i green washing.
W tym roku twierdzenia dotyczące marketingu ekologicznego zostaną poddane większej kontroli, ponieważ organy regulacyjne wprowadzają nowe przepisy. Parlament Europejski wydał zgodę na przyjęcie nowej dyrektywy, która będzie wymagać od firm uzasadniania twierdzeń dotyczących ochrony środowiska lub zrównoważonego rozwoju, jakie będą przedstawiać w odniesieniu do swoich produktów (wkrótce napiszemy więcej na ten temat).
Więcej o Ecovia Intelligence
Ecovia Intelligence to specjalistyczna firma badawczo-doradcza i szkoleniowa z siedzibą w Londynie. Od 2001 roku Koncentruje się ona na monitorowaniu rozwoju globalnych branżach produktów etycznych.