Poznanie polskiej oferty ekoturystycznej i jej potencjału, integracja środowiska, możliwość skorzystania z doświadczeń zagranicznych gości – to tylko niektóre z celów i atrakcji III Konferencji Ekoturystycznej, która odbyła się w dniach 26-29 kwietnia w Jachrance.
Na zorganizowanej przez Społeczny Instytut Ekologiczny konferencji zjawiło się ponad 200 osób a wśród nich osoby prowadzące gospodarstwa agroturystyczne, przedstawiciele biur podróży, organizacji rządowych i pozarządowych oraz administracji. Oprócz prelekcji prowadzonych przez uznanych w świecie ekspertów, podczas konferencji odbyły się panele dyskusyjne. Poniżej prezentujemy kilka z opinii i faktów zaprezentowanych podczas wykładów i rozmów.
Co jest powszednie dla Ciebie, może być atrakcyjne dla turysty
– Przygotowując ofertę dla turysty nie możemy postrzegać atrakcyjności oferty z naszej perspektywy. To, co jest atrakcyjne dla mieszkańca miasta, dla osoby pochodzącej ze wsi może być codzienne a nawet nudne – przekonywał Jeppe Klockareson szwedzki ekspert w dziedzinie ekoturystyki.
-Dla mieszkańców miasta atrakcyjne może być np. zjedzenie owoców leśnych a czasem nawet, paradoksalnie, brak luksusu – uważa Szwed, który w trakcie III Europejskiej Konferencji Ekoturystycznej w Jachrance dzielił się doświadczeniami w dziedzinie biznesu i dochodowości w ekoturystyce. W budowaniu oferty dla turystów, zdaniem Jeppe Klockaresona, najważniejsze jest budowanie wspólnej oferty zarówno jeżeli chodzi o sąsiednie gospodarstwa czy firmy jak i całe regiony. Trzeba się uzupełniać zamiast ze sobą konkurować.
Szwed podkreślał także rolę tzw. marketingu szeptanego w promocji oferty turystycznej. – Ważne, aby uczynić z naszych klientów naszych ambasadorów. Trzeba tworzyć im preteksty do tego by opowiadali o wizycie u nas, by wynieśli z niej coś (może to być materialna pamiątka, ale i zapadające w pamięć przeżycie – dop. red), czym będą się dzielić ze znajomymi i przyjaciółmi – podkreślał Jeppe Klockareson, który ma doświadczenie w pracy jako dyrektor generalny w Basecamp Explorer Szwecji i jako Product Manager w STA Travel Nordic a od 2010 roku pracuje w Fair Travel (firmie konsultingowej, która prowadzi szkolenia, wykłady, warsztaty dla klientów na całym świecie).
Jak komunikować zalety ekoturystyki?
-Bez efektywnej komunikacji i promocji działania ekoturystyczne nie mają sensu – zwracał uwagę Chris Milnes, ekspert i konsultant ds. zrównoważonego rozwoju z Grecji. Wśród najważniejszych aspektów, o których należy pamiętać promując ekoturystykę wymienił m.in.: dobrą znajomość własnej oferty oraz zasobów, odpowiedni dobór słów wykorzystywanych w promocji (czasem warto zrezygnować z wszechobecnego „eko”…), skupienie się na odbiorcy oferty i mówienie zrozumiałym dla niego językiem, obecność na portalach podróżniczych (np. TripAdvisor) i forach dyskusyjnych o tej tematyce, informowanie o nagrodach i certyfikatach.
Polska, kraj z ekoturystycznym potencjałem?
Polska to kraj bardzo urozmaicony, o bogatej przyrodzie. Niewątpliwie mamy mnóstwo zasobów do zbudowania oferty z zakresu ekoturystyki czy też turystyki przyrodniczej. Wciąż jednak takiej spójnej oferty brakuje. – Aktualnie w planach Polskiej Organizacji Turystycznej nie ma promocji ekoturystyki na rynkach zagranicznych, ale to może się zmienić. Wkrótce ma być przeprowadzona inwentaryzacja ofert, która może pomóc wyłonić te najciekawsze i w oparciu o nie być może zbudować pakiet – mówiła Anna Księżnik z Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej Polskiej Organizacji Turuystycznej, w trakcie panelu dyskusyjnego pt. „Ekoturystyka w Polsce – szanse i możliwości”. Na rynku działa już kilka polskich biur podróży wyspecjalizowanych w ekoturystyce – jak na razie jest to oferta skierowana przede wszystkim do turysty zagranicznego, ale duży potencjał drzemie także w Polakach.
–Wyniki badań wskazują, że aż 19% polskich turystów zaliczanych jest do grupy tzw. odkrywców – czyli osób, które poszukują czegoś więcej niż all inclusiv – zwracała z uwagę Karolina Likhtarovich z Funduszu Partnerstwa, Stowarzyszenie „Greenways Polska”.
Pamiętajmy o przyrodzie
Rafał Kurczewski, poznański naukowiec i entuzjasta turystyki przyrodniczej, podkreślał natomiast by działając na rzecz rozwoju ekoturystyki nie zmarnować potencjału, który posiada polska przyroda. – Czasem warto rozejrzeć się i poznać bogactwo, które mamy wokół domu i zagrody zamiast zabierać turystów np. w celu obserwowania ginących lub rzadkich dzikich gatunków. Ta przyroda, którą mamy obok siebie jest tak samo nieodkryta i nieznana jak ta odległa – mówił.
Aby w Polsce rozwijała się ekoturystyka…
Uczestnicy dyskusji podkreślali, że dla dalszego rozwoju ekoturystyki w Polsce ogromne znaczenie mają: współpraca (to słowo w trakcie konferencji odmieniane było przez wszystkie przypadki) , odpowiednia polityka cenowa (kierunek jakość a nie taniość…) oraz konieczność łączenia w ofercie ekoturystyczej elementów przyrodniczych, kulturowych, kulinarnych etc -tak, aby jak najlepiej oddać klimat regionu.
Na stronach Biokuriera będziemy jeszcze rozwijać tematy poruszane w trakcie konferencji. Wkrótce więcej wywiadów i artykułów.
Karol Przybylak