Teraz czytasz...
Polska turystyka kulinarna potrzebuje sieciowania i koordynacji
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Polska turystyka kulinarna potrzebuje sieciowania i koordynacji

Konferencja Turystyka kulinarna na rzecz dziedzictwa kulturowego stała się okazją do zwrócenia uwagi na bariery rozwoju turystyki kulinarnej w naszym kraju. Jednoznacznie podkreślono konieczność stworzenia płaszczyzny współpracy ponadresortowej. Zrozumienie interdyscyplinarności i konieczności połączenia produkcji żywności, usług gastronomicznych, ochrony dziedzictwa kulinarnego z tworzeniem i promocją produktu turystycznego może zagwarantować sukces turystyki kulinarnej.

Konferencja odbyła się w Warszawie w dniach 17-18 kwietnia 2024 na terenie Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

Ze względu na interdyscyplinarny charakter turystyki kulinarnej niezbędne jest współdziałanie resortów: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Sportu i Turystyki. Rekomendowana jest również współpraca z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwem Spraw Zagranicznych.

Instytucjami koncentrującymi specjalistów oraz realizującymi projekty z zakresu promocji polskiego dziedzictwa są: Polska Organizacja Turystyczna oraz Narodowy Instytut Dziedzictwa. Zrozumienie interdyscyplinarności i konieczności połączenia produkcji żywności, usług gastronomicznych, ochrony dziedzictwa kulinarnego z tworzeniem i promocją produktu turystycznego może zagwarantować sukces turystyki kulinarnej.

Przeczytaj także: Turystyka Kulinarna będzie widoczna w polskiej Strategii Rozwoju Turystyki

Turystyka kulinarna może napędzić rozwój regionów

Rozwój turystyki kulinarnej sprzyja i przyczynia się do sukcesu indywidualnych przedsiębiorców, lokalnych grup działania, rozwoju lokalnego i regionalnego, aż wreszcie do tworzenia wizerunku kraju.

Jak wskazano podczas konferencji, mimo ogromnego potencjału, jaki drzemie w regionach, gotowości producentów i gestorów oraz zainteresowanych turystyka kulinarną istnieją bariery utrudniające rozwój turystyki kulinarnej:

  • brak systemu porządkującego wiedzę na temat ilości szlaków kulinarnych
  • luka w zakresie systemu sieciującego polskie dziedzictwo kulinarne w regionach.

Potrzebny ogólnopolski system sieciowania i oznakowania produktów dziedzictwa kulinarnego

Po wyjściu polskich regionów z Sieci Dziedzictwa Kulinarnego mamy sporą lukę. Sieć zrzeszała 900 podmiotów, które do niedawna nosiły rekomendację sieci i były gwarantowaną atrakcją także dla turysty kulinarnego. Niemal w tym samym momencie zniknął drugi, pożyteczny wyznacznik kierujący gości do miejsc oferujących dobry smak. Przestał ukazywać się tak zwany żółty przewodnik Gault and Milleau. Publikacja ta rokrocznie wskazywała kilkaset rekomendowanych lokali na terenie wszystkich 16 regionów w Polsce

Ósma edycja konferencji poświęconej turystyce kulinarnej  – stała się okazją do wyraźnego  zaakcentowania  tych problemów. Wydaje się niezbędny i wręcz pożądany powrót do dobrej praktyki wprowadzenia ogólnopolskiego systemu sieciowania i oznakowania miejsca wytwarzania, dystrybucji, propagowania produktów dziedzictwa kulinarnego. Konieczne jest także zadbanie o dokumentacje smaków, które zostały wpisane na listę Ministra Rolnictwa i Rozwój Wsi a ze względów naturalnych, smak nie jest już wytwarzany. Powoduje to bezpowrotne utracenie dziedzictwa ze szkodą dla przyszłych pokoleń. Chodzi o to, żeby zbudować dokumentacje złożone w kilku miejscach do wykorzystania w różnych działaniach kulinarnych. Dorobek przeszłych pokoleń, a przed wszystkim smak, powinien zostać przekazany przyszłym pokoleniom.

Organizatorzy konferencji wyrażają nadzieję, iż uda się przekuć w działania wnioski i rekomendacje i już wkrótce będziemy mogli podjąć kroki, nie tylko legislacyjne ale też dające okazję wdrażania dobrych praktyk i doskonalenia posługiwania się nowym systemem wspierającym rozwój turystyki kulinarnej.

Spotkanie zostało zrealizowane przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula i firmę landbrand przy wsparciu i zaangażowaniu patronów i partnerów: Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiego Stowarzyszenia Turystyki Kulinarnej, World Food Travel Association, Dziedzictwa Kulinarnego,  Ogólnokrajowej Spółdzielni Turystycznej Gromada, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Dworu Mościbrody, Zwiedzanie Gorzelni w Podolu Wielkim, Stołecznego Biura Turystyki, Restauracji  Let’s Nibble w Fabryce Norblina, Stolica Cafe, CoffeeLab, Wiatrowy Sad, Iwona Kowalska Food Photographer.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.