Degustacja to jeden z najlepszych sposobów na przekonanie konsumenta do żywności ekologicznej. Aby jednak odnieść sukces, warto przestrzegać kilku zasad. W trakcie majowego Organic Marketing Forum Robert Nees z organizującej degustacje dla sieci eko delikatesów firmy naturkost promotion w trakcie prezentacji Promocja – założenia i efekty degustacji dzielił się swoimi doświadczeniami. Prezentujemy te porady.
1. Rozpoznaj klientaPrzed rozpoczęciem rozmowy i zachęty do degustacji, warto dyskretnie przyjrzeć się klientowi i spróbować wyczuć kim jest i do czego przywiązuje największą uwagę. Pozwoli nam to wyeksponować właśnie te atuty naszego produktu, na które on oczekuje.
2. Nie wywieraj presji
W trakcie degustacji klient nie powinien być poddawany presji, ale delikatnie przekonywany. Jeżeli widzimy, że nie ma ochoty spróbować produktu, nie warto przekonywać go „na siłę”. Lepiej w optymistyczny sposób, z humorem zakończyć konwersację.
3. W małym sklepiku sprawdzi się „cicha degustacja”!
Jeżeli jesteś właścicielem lub sprzedawcą w niewielkim sklepie z żywnością ekologiczną, to dobrze sprawdzi się tzw. „cicha degustacja”. Warto wyłożyć na ladzie z pieczywem, serem czy ciastkami kilka kawałków do spróbowania.
4. Współpracuj z dostawcą lub producentem
Taką akcję dobrze jest połączyć z promocją cenową. Warto rozmawiać z dystrybutorami i producentami o planowanych akcjach promocyjnych i spróbować je zsynchronizować lub nawiązać bliższą współpracę, aby na przykład na czas promocji wynegocjować lepsze ceny. Ważne jest także, by przed rozpoczęciem akcji promocyjnej zarezerwować większą ilość danego towaru, aby uniknąć sytuacji, że w momencie, gdy akcja się powiedzie i klienci zainteresują się produktem nasze magazyny będą akurat puste i wysiłek włożony w przygotowanie degustacji zmarnuje się.
5. Nie „rozmieniaj się na drobne”
Promocja i degustacja powinna być dobrze zaplanowana. Nie ma sensu, zwłaszcza w niewielkim sklepie, promować kilku produktów na raz. Najlepiej jest promować w danej chwili tylko jeden produkt.
6. Dodaj informację!
Oprócz możliwości spróbowania produktu, klient powinien otrzymać także rzeczową informację na jego temat. Komunikacja to rola sprzedawcy bądź hostessy, ale warto także przygotować (w zależności od budżetu, który przeznaczamy na akcję) jakieś materiały promocyjne, np. ulotkę. Doradztwo i bezpośredni kontakt to największa przewaga małych sklepów z żywnością ekologiczną nad supermarketami.
7. Analizuj, obserwuj, notuj…
Warto analizować jak akcja degustacyjna wpływa na wielkość sprzedaży. Które posunięcia w naszym przypadku okazują się skuteczne, a które nie przynoszą efektów.
Firma naturkost promotion zajmuje się profesjonalnym przygotowaniem degustacji w niemieckich sieciach sklepów z żywnością ekologiczną. Przygotowywane one są na zlecenie producentów żywności bio lub sieci eko sklepów. Więcej informacji: www.naturkost-promotion.de
notował: Karol Przybylak
Cotygodniowa porcja BioInformacji do Twojej skrzynki e-mailowej – zapisz się na nasz newsletter (lewy dolny róg strony)
[if !supportLineBreakNewLine]–>
Udostępnij artykuł: