Teraz czytasz...
Rośnie rynek FAIRTRADE w Polsce [raport]
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Rośnie rynek FAIRTRADE w Polsce [raport]

Avatar photo

293 miliony złotych – tyle wynosi wartość hurtowa produktów Sprawiedliwego Handlu, które sprzedano w Polsce w 2019 roku. To blisko trzy razy więcej niż w 2018 roku. Największą popularnością cieszy się kakao.

– Gdyby chcieć podsumować ubiegły rok w kilku słowach, bez wątpienia byłyby to: wzrost, wzmocnienie, współpraca i zmiany. Sprzedaż w 2019 roku przekroczyła 293 miliony złotych i wyniosła około trzy razy więcej niż w roku poprzednim. Niekwestionowanym liderem sprzedaży kawy pozostała sieć punktów gastronomicznych na stacjach PKN ORLEN. Bardzo interesująco wygląda natomiast zmiana rozkładu udziału poszczególnych kategorii produktowych na rynku. Na stronach 10-11 znajdziecie Państwo więcej informacji na ten temat

– pisze we wstępie Andrzej Żwawa, prezes zarządu Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” we wstępie do raportu.

Dowiedz się więcej: jak działa fairtrade

W 2019 roku w Polsce działało 27 certyfikowanych firm Fairtrade oraz 12 licencjobiorców. Największy udział w sprzedaży mają trzy grupy produktów:

– Zmiany świadczą o umacnianiu się polskiego rynku Fairtrade, który staje się bardziej zróżnicowany i bardziej dostępny dla konsumentów. Dzieje się tak głównie za sprawą elastycznego modelu pozyskiwania surowców FSI (Fairtrade Sourced Ingredient). Umożliwia on używanie do wytwarzania produktów złożonych – na przykład czekolady – jednego lub więcej certyfikowanych surowców Fairtrade (ale nie wszystkich; firma nie musi na przykład używać w produkcie trudno dostępnej wanilii z certyfikatem Fairtrade). Model FSI wywindował sprzedaż wyrobów z kakao ze znakiem Fairtrade w Polsce i na świecie, dając realne wsparcie producentom tego surowca. Warto również zwrócić uwagę na banany – mimo że były dostępne przez zaledwie kilka miesięcy 2019 roku w sklepach jednej z sieci handlowych, ich udział w sprzedaży wyniósł około 4%. Pokazuje to, jak ważna jest ta kategoria produktów dla rozwoju polskiego rynku Fairtrade – komentuje Paulina Dziedzic, Business Account Manager z Koalicji Sprawiedliwego Handlu.

Więcej informacji dostępnych jest w raporcie dostępnym na fairtrade.org.pl 

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.