Zdrowie i brak pestycydów to najczęściej wymieniane przyczyny zakupu żywności ekologicznej – wskazują na to wyniki badania „What motivates consumers to buy organic foods?”
Dlaczego konsumenci sięgają po żywność ekologiczną?
Głównym powodem zakupu żywności ekologicznej dla niemal połowy respondentów zapytanych w badaniu „What motivates consumers to buy organic foods?” jest zdrowie. Wskazało tak 48% z nich. Brak pestycydów jest kluczowy dla prawie jednej piątej osób (19%).
Wysoko znajduje się również przyjazność takich upraw dla środowiska, którą jako główną motywację deklaruje 15% zapytanych. Na świeżość produktów bio jako element najbardziej zachęcający do zakupu wskazało 9% osób, a 5% zadeklarowało, że są po prostu smaczniejsze. Chęć spróbowania czegoś nowego i moda motywuje po 2% zapytanych.
Jedzenie bio przynajmniej raz w tygodniu
Wśród respondentów biorących udział w badaniu ponad połowę można uznać za stałych konsumentów żywności ekologicznej. Prawie 52% z nich zadeklarowało, ze kupuje żywność ekologiczną przynajmniej raz w tygodniu. Jedna czwarta (26%) decyduje się na zakup takich produktów co najmniej raz na miesiąc, a niemal 22% rzadziej niż raz w miesiącu.
Gospodarstwo ekologiczne w praktyce
– Każda uprawa i produkcja żywności podlega kontrolom i musi spełniać określone normy, jednak w przypadku rolnictwa ekologicznego są one szczególnie restrykcyjne. Wymaga ono zdecydowanie więcej zaangażowania rolników i przetwórców, przestrzegania przepisów oraz regularnego przechodzenia ścisłych testów, które dotyczą zarówno produktów, jak i gleby. Dlatego takie uprawy potrzebują innego podejścia na różnych etapach produkcji. Na przykład w przypadku rolnictwa ekologicznego do odchwaszczania upraw wciąż stosuje się m.in. pracę ludzkich rąk. Aby uprawy były efektywne wykorzystuje się tradycyjny płodozmian, czyli zaplanowane na wiele lat następstwo roślin po sobie na danym obszarze gleby, który zapewnia jej bioróżnorodność. Stosujemy także zasadę Alleopatii (wzajemnego oddziaływiana roślin na siebie – dop. red.). W ciągu roku wykonujemy około tysiąca badań w akredytowanych laboratoriach – komentuje Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Gdzie znaleźć badanie What motivates consumers to buy organic foods?
Całość badania What motivates consumers to buy organic foods dostępna jest w serwisie PLOSone https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0257288