Teraz czytasz...
Ceny żywności ekologicznej. Dystans do żywności konwencjonalnej maleje

Ceny żywności ekologicznej. Dystans do żywności konwencjonalnej maleje

Avatar photo

O ile droższe są produkty z certyfikatem BIO od konwencjonalnych odpowiedników? Najnowsze analizy wskazują, że jest to obecnie 10-20 proc. Jeszcze kilka lat temu było to ok. 50 proc.

Różnica cen między żywnością eko a konwencjonalną maleje

– 40-50-procentowa różnica w cenie produktów bio i nieekologicznych to już przeszłość – teraz jest ona na poziomie 10-20 proc. Wynika to m.in. ze wzrostu cen nawozów sztucznych i pestycydów, które są droższe niż organiczne, używane w produkcji ekologicznej – mówi Krystyna Radkowska.

Analizując preferencje konsumentów żywności ekologicznej w 2022 roku, w czasie inauguracji kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”, zwracaliśmy uwagę na podstawową barierę zakupu produktów bio, jaką była cena. Powstrzymywała ona od zakupu aż 3/5 badanych . Obecnie 30,5 proc. respondentów zauważa, że różnica między cenami żywności ekologicznej a tradycyjnej zmniejszyła się – dodaje Piotr Zimolzak, Wiceprezes Zarządu agencji badawczej SW Research.

Cena to nie jedyna bariera w zakupie żywności BIO

Cena jest wciąż istotnym czynnikiem decydującym o zakupie żywności, ale około 4/5 respondentów (78,4 proc.) jest gotowych zapłacić więcej za produkty ekologiczne (w tym 38,6 proc. deklaracji dla ceny wyższej o 10 proc. oraz 31,1 proc. pozytywnych wskazań dla ceny wyższej o 11-20 proc.). Dla 6,6 proc. badanych nie stanowiłaby przeszkody cena wyższa nawet o połowę.

Jak rozpoznać żywność ekologiczną? Wciąż wielu konsumentów tego nie zna

Bardzo dużą barierą w wyborze żywności ekologicznej jest natomiast problem z jej identyfikacją. Często ulegamy marketingowym „chwytom”, wierząc, że hasła „eko”, „bio”, „naturalny” czy „organiczny”, umieszczone na opakowaniach produktów, gwarantują ich ekologiczne pochodzenie. Tymczasem symbol Euroliścia jako gwarant zakupu żywności bio prawidłowo rozpoznało 26,8 proc. respondentów w porównaniu do 35,9 proc. wskazań dla stylizowanych symboli, nie mających z certyfikacją ekologiczną nic wspólnego. Dowiedz się więcej na temat oznakowania produktów bio

Prawidłowo oznakowana żywność ekologiczna z logo euroliścia
Prawidłowo oznakowana żywność ekologiczna z logo euroliścia

O kampanii Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia

„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów.

Przeczytaj także: Konsument żywności eko. Kim jest?

Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.