Jęczmień – zdrowotne walory “szpitalnego” zboża

Walory jęczmienia docenia od lat medycyna naturalna i ludowa. Określano go nawet mianem „ziółka szpitalnego” – dobrego na wszystko. Dziś ekosklepy podbija zielony jęczmień młody, ale o „tradycyjnych” ziarnach i kaszach nie warto zapominać. 

Starożytni Egipcjanie przyrządzali z ziaren jęczmienia chleb i piwo. Grecy, w trakcie misteriów eleuzyńskich, spożywali specjalny napój Kykeon oparty przede wszystkim na ziarnach wspomnianego zboża. Jęczmień znany był już 7000 lat przed naszą erą. Obecnie jęczmień kojarzony jest przede wszystkim z produkcją piwa, którego ważnym składnikiem jest słód jęczmienny. Ale to nie wszystko…

Moc składników mineralnych

Z jęczmienia można jednak przygotować także różne rodzaje otrębów i kasz. Jego ziarna są źródłem białek, witamin B1, B2, B6, C, kwasu foliowego oraz β-karotenu. Co ciekawe, słód jęczmienny bywa używany do wyrobu kawy zbożowej, która ułatwia trawienie i polepsza pracę układu pokarmowego.

Niewielka zawartość glutenu

Zboże to  zawiera stosunkowo niewiele glutenu (stąd raczej nie wypieka się z niego chleba), ale kryje w sobie wiele minerałów: potas, wapno, magnez, żelazo, miedź i fosfor.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Dlaczego warto sięgać po kasze jęczmienne?

Po pierwsze, przemawia za tym duża zawartość błonnika (czyli substancji włóknistych pochodzących z otoczki ziarna), który poprawia pracę jelit.

Po drugie, wzmacniają organizm i ułatwiają pracę przewodu pokarmowego dzięki licznym enzymom występującym w ziarnie jęczmienia.

Sprawdź najtańsze ofery na kaszę jęczmienną BIO

Wzmacniające płatki jęczmienne

Ciekawym produktem są także płatki jęczmienne. Można je gotować i przyrządzać podobnie jak kaszę. W medycynie ludowej krajów Zachodniej Europy najbardziej ceni się płatki podprażone. Przyrządzenie jest bardzo proste. Na suchą patelnię sypie się płatki i trzyma stale na ogniu przez 20-30 minut. Płatki powinny się delikatnie zabarwić na kolor żółto-brązowy. Dłuższe prażenie nie jest wskazane, gdyż powoduje utratę witamin. Płatki zsypuje się do słoika i używa w razie potrzeby podobnie jak owsianych. Można sporządzać z nich wzmacniające potrawy typu musli, dodając mleka, jogurtu, orzechów, rodzynek, miodu, albo surowych owoców. Można też jadać płatki tylko z mlekiem krowim lub roślinny,. Najlepiej żeby był to posiłek poranny. Jest to także znakomity dodatek do innego posiłku.

Oryginalny sposób przyrządzania płatków jęczmiennych polega na dodaniu do podprażonych płatków cebuli. Wszystko trzeba smażyć z niewielką ilością oliwy, zalać wodą i gotować od 5 do 10 minut.

Młody jęczmień czyli?

W ostatnim czasie bardzo dużą popularnością cieszy się młody, zielony jęczmień pozyskiwany z suszonych, siedmiodniowych listków rośliny. Dostępny jest on zazwyczaj w postaci sproszkowanej i można wykorzystywać go jako składnik jogurtów czy koktajli. Przeczytaj więcej: Jak wykorzystać młody zielony jęczmień?

Brak postów do wyświetlenia