Teraz czytasz...
Strefa czystego transportu „wypędzi” stare diesle z centrów miast?
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Strefa czystego transportu „wypędzi” stare diesle z centrów miast?

Avatar photo

Samochody z 2005 r. lub starsze, choć stanowią tylko 17 proc. miejskiego ruchu, to emitują nieproporcjonalnie dużo zanieczyszczeń – wynika z raportu TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie”. Zdaniem ekspertów, strefa czystego transportu mogłaby pomóc rozwiązać ten problem.

Strefa czystego transportu. Co to jest?

Polskie przepisy od niedawna umożliwiają wprowadzenie w miastach ograniczeń dla najstarszych i najbardziej trujących pojazdów poprzez wprowadzenie tzw. stref czystego transportu (SCT). Regulacja ta ma zmotywować kierowców do przyspieszenia wymiany aut na bardziej przyjazne środowisku, częstszego korzystania z transportu zbiorowego i innych mniej emisyjnych sposobów przemieszczania się.

Strefy czystego transportu (pod różnymi nazwami) istnieją już w ponad 100 dużych miastach, m.in. w Londynie, Berlinie, czy Brukseli. Strefa Czystego Transportu ma stymulować zmiany w strukturze pojazdów poruszających się po mieście. Jest rozwiązaniem ograniczającym przejazdy tymi najbardziej trującymi.

W ramach strefy, można zakazać wjazdu pojazdom innym niż

  • elektryczne
  • napędzane wodorem
  • napędzanem gazem ziemnym
  • wyłączone na podstawie uchwały gminy

Ten ostatni podpunkt daje gminom sporo swobody w kreowaniu ograniczeń, można dzięki niemu dopuścić do poruszania się w strefie auta spalinowe, ale spełniające określone normy emisji spalin, ale można też wprowadzić tyle zwolnień, że strefa w praktyce przestaje działać.

Strefa czystego transportu powinna być wyraźnie oznakowana.

Dlaczego takie strefy są potrzebne? Odpowiedź daje opublikowany w kwietniu 2022 raport Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie.

Warszawa. Średnia realna emisja pyłów przez pojazdy spełniające poszczególne normy emisji Euro w mieście w 2020 (mg/km)

Starych diesli jeździ niewiele, ale dużo trują…

Tylko 6 proc. pojazdów z silnikiem Diesla (wyprodukowanych przed 2006 r.) odpowiada za 18 proc. emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) i 37 proc. emisji pyłów zawieszonych (PM) powodowanych przez wszystkie samochody diesla w Warszawie – czytamy w raporcie TRUE Initiative “Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie.

Samochody z 2005 r. lub starsze, choć stanowią tylko 17 proc. miejskiego ruchu, ale emitują nieproporcjonalnie dużo zanieczyszczeń: 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx), 52 proc. pyłów (PM).

Samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń niż pojazdy benzynowe z podobnych roczników.

Autorzy raportu rekomendują, aby w pierwszej kolejności wprowadzić ograniczenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć te ograniczenia także na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 (tj. roczniki 2006-2014). Eksperci ICCT wskazują również, by Warszawa pomyślała o regulacjach dla taksówek i autobusów komercyjnych.

Zobacz także

mężczyzna wyrzuca tort do śmieci

Czytaj wiecej: Wdech, wydech, smog! Jak zanieczyszczone powietrze wpływa na nasze zdrowie?

 Plan Ochrony Powietrza przyjęty dla Województwa Mazowieckiego nakłada na władze miejskie obowiązek utworzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Dlatego też we współpracy z organizacjami Clean Air Fund i TRUE Initiative, które mają duże doświadczenie w tym obszarze przygotowujemy scenariusze wdrożenia stref, które wskażą nam, jakie ograniczenia i wprowadzone na jakim obszarze pozwolą osiągnąć wyraźny efekt poprawy jakości powietrza. Niezależnie od wariantu wdrażanie ograniczeń, planujemy je przeprowadzać stopniowo i rozpocząć je od najbardziej trujących pojazdów. Wypracowane scenariusze zostaną przedstawione radnym i mieszkańcom, ostateczną decyzję podejmuje Rada m. St. Warszawy po konsultacjach społecznych – zapowiada Michał Olszewski, Wiceprezydent Warszawy.

Warszawa. Punkty pomiarowe emisji samochodów w 2020 roku

Jak wyglądało badanie TRUE?

W sześciu warszawskich lokalizacjach na przełomie września i października 2020 dokonano 220 tys. pomiarów metodą TRUE (The Real-World Urban Emissions) na niemal 150 tys. pojazdach różnego typu. Badanie w tym zakresie zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation) na zlecenie TRUE Initiative przy współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy.

Pobierz raport Ocena rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie

 

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.