Biznes i ekologia to dwa pojęcia, które tylko z pozoru mają ze sobą niewiele wspólnego. Rosnąca społeczna świadomość w kwestiach ekologicznych sprawia, że tematem tym interesują się aktualnie firmy z wielu sektorów i obszarów działalności. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jakie materiały ekologiczne można wykorzystać w firmie i na jakie działania ekologiczne postawić, aby zaoszczędzić i przy okazji zdobyć nowych klientów.
Ekologia w biznesie – dlaczego warto?
Biznes i ekologia znajdują ostatnio coraz więcej sposobów na koegzystencję. W jednym z raportów Instytutu Gallupa można przeczytać, że aż 94% konsumentów wyraża chęć skorzystania z usług i produktów firm, które dbają o środowisko. Ekologia w biznesie jest więc z jednej strony sposobem na dołożenie swojej cegiełki do ochrony środowiska naturalnego, a z drugiej także sposobem na promocję firmy. Tak zwana eko świadomość marki staje się istotnym elementem kampanii marketingowych wielu firm.
Ekologia w przedsiębiorstwie, czyli jak firmy dbają o środowisko?
Ekologia w przedsiębiorstwie może przyjąć naprawdę różne formy. Są one w dużym stopniu zależne od profilu działalności firmy, jak i stopnia zaangażowania danego podmiotu w działania ekologiczne.
Najprostsze i najłatwiejsze do wdrożenia działania ekologiczne w firmie to na przykład:
- Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz ilości zużywanej w firmie wody.
- Działania mające na celu zmniejszenie ilości produkowanych odpadów oraz ich odpowiednia segregacja.
- Zorganizowanie systemu zbiórek takich odpadów jak zużyte baterie, elektrośmieci czy żarówki.
- Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Na przykład papieru do drukarek, ręczników papierowych, papieru toaletowego itp.
W przypadku większych przedsiębiorstw mamy często do czynienia z projektami ekologicznymi na większą skalę. Może to być na przykład inwestycja w instalację fotowoltaiczną produkująca energię na potrzeby zakładu czy też wdrożenie innych zaawansowanych technologii przyjaznych dla środowiska.
Materiały przyjazne środowisku w biznesie e-commerce
Sprawdźmy teraz, jakie materiały przyjazne dla środowiska można wykorzystać w firmie e-commerce. Są to przede wszystkim ekologiczne materiały do pakowania. W kategorii tej prym wiodą stworzone z recyklingowanych materiałów koperty, kartony czy eko wypełniacze do paczek. Wiele e-sklepów przykłada również coraz większą wagę do tego, aby oferowane przez nie produkty były możliwe jak najbardziej przyjazne dla środowiska.
Materiały z recyklingu – tworzywa sztuczne
Wbrew pozorom przyjazne dla środowiska mogą być również tworzywa sztuczne. Wielu z nas tworzywa sztuczne kojarzą się z wszechobecnym plastikiem. W rzeczywistości jest to jednak bardzo szeroka grupa materiałów, w której znajdziemy również nietoksyczne i przyjazne dla środowiska tworzywa. Świetnym przykładem jest pleksi z odzysku. Zarówno pod względem wizualnym, jak i pod względem właściwości fizycznych eko plexi nie różni się niczym od tworzywa produkowanego w standardowy sposób. Jak sama nazwa mówi, powstaje ona jednak z surowców pochodzących z recyklingu.
Pleksi można wykorzystać w firmie na wiele sposób. Arkusze z plexi z recyklingu 2mm świetnie sprawdzają się w roli osłon antywirusowych stosowanych ostatnio na szeroką skalę w sklepach i w biurach. Z kolei nieco grubsza eko plexi 5mm sprawdzi się jako zamiennik tradycyjnego szkła w oknach i drzwiach. Tworzywo to można wykorzystać w firmie również do stworzenia transparentnych ścianek działowych czy różnego rodzaju osłon.
Tkaniny i materiały ekologiczne
Branża modowa spotka się ostatnio z coraz częstszymi zarzutami o marnotrawstwo. Na składowiska śmieci na całym świecie trafiają tony ubrań, które stanowią coraz większy problem. Dla wielu modowych marek coraz istotniejsze stają więc materiały z recyklingu i różne działania ekologiczne. W trend ten idealnie wpisują się ubrania z tak zwanego r-PET, czyli poliestru pochodzącego z recyklingu. Do wyprodukowania 1 metra takiego materiału z recyklingu wystarczy już nieco ponad 30 plastikowych butelek PET. Co ważne, produkcja takiego poliestru z odzysku pozwala na redukcję o nawet 75% emisji dwutlenku węgla, w stosunku do materiału produkowanego w standardowy sposób.