Teraz czytasz...
Erytrytol (E 968) – czym jest, jak i czy zastąpić nim cukier
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
Bio Kurier

Erytrytol (E 968) – czym jest, jak i czy zastąpić nim cukier

Agnieszka Gotówka

Erytrytol uważany bywa za najzdrowszy cukier (choć w sensie chemicznym nie jest cukrem) świata. Czym sobie zasłużył na to miano?

Chemik zapytany o to, czym jest erytrytol powie, że to nic innego jak alifatyczny alkohol czterowodorotlenowy z grupy cukroli. Mówiąc nieco prościej – ten organiczny związek chemiczny jest dodatkiem do żywności, który stosuje się jako substancję słodzącą (E 968).

W tym artykule piszemy:

  • o tym jakie korzyści może wnieść włączenie erytrytolu do Twojej diety
  • jak skutecznie zastąpić cukier erytrytolem, który jest ok. 60% mniej słodki.
  • podpowiadamy w jakich przetworach wykorzytasz erytrytol. Są to np. lody, dżemy i galaretki.

Interesuje Ciebie temat zamienników cukru? Przeczytaj czym zastąpić cukier

Skąd się bierze erytrytol?

Erytrytol występuje w sposób naturalny. Można go znaleźć w niektórych owocach (melonach, gruszkach, winogronach), jak również w pyłku kwiatów, grzybach, owocach morza. Na szeroką skalę produkuje się go jednak w procesie fermentacji glukozy lub hydrolizatów skrobiowych przy zastosowaniu różnych gatunków drożdży (m.in. Candida magnoliae czy Torula). Innym sposobem uzyskiwania tego słodzika jest zastosowanie jako surowca wyjściowego gliceryny odpadowej syntetyzowanej przez mikroorganizmy z gatunku Yarrowia lipolitica.

Właściwości erytrytolu

Dość już jednak tej teorii. Przejdźmy do właściwości prozdrowotnych erytrytolu. Uważa się go za jeden z najzdrowszych słodzików. Zasłużył sobie na te miano swoją cechą naturalną: nie jest metabolizowany przez ludzki organizm (wydalamy go z moczem). Ma ponadto jeszcze jedną pozytywną właściwość: nie powoduje wzdęć i biegunek. Inne słodziki (choćby wspomniany już sorbitol) mogą nawet wywołać efekt przeczyszczający.

Mogą po niego sięgać cukrzycy, indeks glikemiczny tej substancji słodzącej wynosi bowiem zero. Wykorzystuje się go również w przemyśle farmaceutycznym do produkcji masy tabletkowej możliwej do stosowania przez osoby z cukrzycą lub nietolerancją laktozy.

Uważa się ponadto, że erytrytol hamuje rozwój próchnicy.

Można go stosować w przypadku grzybicy, bo erytrytol nie jest pożywką dla drożdży, te więc się nie namnażają.

Kaloryczność

Na 1 g erytrytolu przypada zalewie 0,2 kcal. Substancja ma także zerowy indeks glikemiczny (IG)

Natural sweetener in a wooden spoon. Erythritol. High quality photo

Erytrytol a dieta odchudzająca

Będąc na diecie, najczęściej rezygnujemy ze słodyczy, w tym z cukru. Wiemy jednak, że to zadanie trudne i wymagające dużego wysiłku, cukier bowiem uzależnia. Żeby sobie nieco napój lub potrawę osłodzić, warto dodać do niego niewielką ilość erytrytolu. Efekt całkowitego zaspokojenia potrzeby zjedzenia czegoś słodkiego z pewnością nie zostanie osiągnięty, ale choć trochę poprawimy smak herbaty czy kawy, czyniąc je bardziej słodkimi.

Jak zastąpić cukier erytrytolem?

Erytrytol jest  60-70 proc. mniej słodki od cukru i ksylitolu, co automatycznie na słodkolubnych osobach wymusza większe jego użycie. Jeśli zatem chcemy wprowadzić go do swojej diety i przepisów, to wszędzie tam, gdzie mowa o 100 g cukru, używamy 150-160 g erytrytolu. W przetworach typu dżem trzymamy się stosunku 4:1, tzn. cztery porcje owoców na jedną porcję erytrytol. Plusem jest fakt, iż nawet duże spożycie nie wywoła efektu przeczyszczenia.

Bezpieczeństwo erytrytolu

Podobnie jak ksylitol, sorbitol i mannitol, erytrytol nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Ma zatem niską wartość energetyczną. Mogą go stosować cukrzycy i osoby dbające o szczupłą sylwetkę. Wspominaliśmy już, że erytrytol ma niską wartość energetyczną (1 g tej substancji to 0,2-0,4 kcal). Wyglądem przypomina tradycyjny cukier (sacharozę), ale w smaku jest nieco mniej słodki. Zjedzenie łyżeczki erytrytoli zapewnia jednak ciekawe doznanie – uczucie chłodu w ustach. I co ważne – słodzik ten jest bezpieczny dla zdrowia nawet wówczas, gdy zje się go w dużej ilości (co potwierdziły badania prowadzone przez ekspertów ze Światowej Organizacji Zdrowia). Jest to zatem zdrowy dodatek do żywności, który w przemyśle spożywczym na terenie Polski używa się od 2008 roku (w Europie zaczęto go stosować dwa lata wcześniej).

Erytrytol można pozyskać w jakości ekologicznej. W takim wypadku na opakowaniu znajduje się unijne logo żywności ekologicznej. Dowiedz się więcej o tym jak rozpoznać produkt ekologiczny.

Gdzie można wykorzystać erytrytol

Przydatny jest podczas wytwarzania:

– lodów,
– dżemów,
– marmolad,
– śniadaniowych przetworów zbożowych,
– galaretek,
– owoców kandyzowanych,
– musztard,
– gum do żucia.

Słodzik ten w Stanach Zjednoczonych oraz w Azji Południowo-Wschodniej dodaje się również do napojów oraz jogurtów jako zamiennik substancji słodzących.

W przemyśle erytrytol stosuje się również jako wzmacniacz aromatu i zagęstnik. Jest to ponadto substancja, która zapobiega zmianom smaku, konsystencji i barwy produktu, co również zostało zauważone przez producentów żywności.

Tak szerokie zastosowanie erytrytolu wymagało potwierdzenia, że jest to substancja bezpieczna dla ludzkiego organizmu. Wielu badaczy podjęło się trudu oceny jej toksyczności. Wyniki zawsze były zadowalające – w żadnym z badań nie potwierdzono działania kancerogennego (rakotwórczego), mutagennego (zmieniającego materiał genetyczny) i teratogennego (toksycznie działającego na zarodek lub płód).

Cukier w codziennej diecie

Dlaczego warto sięgać po erytrytol? Jest słodki, a zarazem bezpieczny, w przeciwieństwie do tradycyjnego cukru, ale i niektórych słodzików. To ważne, jeśli spojrzymy na najnowsze doniesienia. Specjaliści biją na alarm: średnio co trzeci Polak dodaje aż 2-3 łyżeczki cukru do herbaty albo kawy. Szacuje się, że dziennie spożywamy aż 10 łyżeczek cukru! A przecież głównym winowajcą otyłości nie jest tłuszcz, a cukier właśnie. A nadmierna masa ciała prowadzi m.in. do zaburzeń pracy serca, ale i do wielu innych przypadłości, które w znacznym stopniu wpływają negatywnie na nasze życie.

Przeczytaj: Czym zastąpić cukier

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.