Czy zmiana stylu życia i diety to tylko wyrzeczenia? Jak samemu skomponować zbilansowany jadłospis? W jaki sposób umiejętnie się odchudzać? Czy da się to zrobić w oparciu o łatwo dostępne produkty? Rozmawiamy z Elżbietą Przygocką, autorką świeżo wydanej książki „Ułóż sobie zdrowie”.

Ułóż sobie zdrowie… Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić…

O tak! Zwłaszcza że każdy musi sam znaleźć sposób i drogę. Zdrowy styl życia to codzienna praktyka, którą trzeba sobie samodzielnie wypracować. Moja książka jest tu przydatnym narzędziem. Daje wskazówki, pomaga, ale nic samo się nie zrobi.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     
blank
Elżbieta Przygocka, autorka książki Ułóż sobie zdrowie

Ważne jednak, że zmiana nawyków żywieniowych (i nie tylko, bo w książce poruszam jeszcze tak ważne aspekty, jak sen, oddech, ruch, wypoczynek, woda czy umysł) na lepsze czy też odchudzanie nie oznacza ascetycznego, monotonnego życia z kalkulatorem w dłoni… Zdrowe potrawy przyrządzimy dość szybko z łatwo dostępnych składników, a nawyki można zmieniać stopniowo. Bez presji.

blank
Omlet zapiekany z serkiem wiejskim i konfiturą śliwkową z nasionami chia

Z moją książką w bardzo prosty sposób ułożysz sobie samodzielnie dietę i zdrowy styl życia. Naprawdę to nie jest takie trudne, jak się wydaje.

No właśnie… Jak zabrać się za zmianę diety?

Tworząc „Ułóż sobie zdrowie”, chciałam stworzyć książkę przeznaczoną dla osoby, która nie boryka się z jakimiś specyficznymi uczuleniami bądź dolegliwościami zdrowotnymi, czyli właściwe może jeść wszystko, a chce po prostu zrzucić zbędne kilogramy (nabrać kilogramów lub utrzymać swoją masę ciała poprzez zdrowsze odżywianie).

Bardzo często w takich przypadkach wystarczy podstawowa wiedza (przedstawiona w maksymalnie uproszczony sposób w rozdziałach wstępnych książki), odpowiednie przepisy oraz ich zastosowanie (co też dokładnie jest opisane w książce w rozdziale „Jak obliczyć swój plan żywieniowy”, więc bardzo łatwo można samodzielnie skomponować sobie dietę i zdrowy styl życia).

blankW trakcie pracy z pacjentami zauważyłam, że nie każdy ma odwagę pójść do dietetyka, przyznać się do swoich nadprogramowych kilogramów. To dość osobista sprawa, dlatego z myślą o takich osobach powstała ta książka.

Od ponad 20 lat zajmuję się racjonalnym odżywianiem, dietetyka to dla mnie dodatek, uzupełnienie wiedzy. Uważam, że przy braku trudniejszych schorzeń, prostymi środkami można zadbać o zdrowie.

Nie mówię o leczeniu problemów żywieniowych i chorób, tylko o zdrowym stylu życia dla zdrowych osób. Inna sprawa, że część schorzeń ma źródło właśnie w złej diecie.

W „Ułóż sobie zdrowie” zamieściłam 270 receptur. Każdy przepis jest zbilansowany (tzn. zawiera odpowiednie ilości białka, tłuszczu i węglowodanów) oraz obliczony na 400 kcal. Dzięki temu, jak z klocków, możemy ułożyć jadłospis na 2000, 2400 czy 1600 kcal itd., tworząc całodniowy i zawsze zbilansowany (zawierający odpowiednie proporcje węglowodanów, białka i tłuszczy) plan żywieniowy.

Przy wykorzystaniu wzorów, które omawiam w rozdziałach wstępnych, możemy sami obliczyć dzienne zapotrzebowanie energetyczne i rozpisać jadłospis. Nikt nam go nie narzuca. Możemy wybrać te potrawy, które lubimy, bez potrzeby ich dodatkowej analizy pod względem kaloryczności czy zawartości substancji mineralnych. W dodatku wszystkie z nich przyrządzimy szybko, a składniki łatwo znajdziemy w pobliskim sklepie.

Dlaczego tak zrobiłam? Obserwowałam swoich pacjentów, a także siebie, i czułam, że tak powinno to właśnie działać.

Jeżeli miałabym szukać różnych wyszukanych produktów i przyrządzać nieznane mi potrawy przez długi czas, szybko bym się zniechęciła. Nie lubię też, jak mi ktoś narzuca, co mam jeść. Wolę mieć wybór. Wykorzystując przepisy z „Ułóż sobie zdrowie”, możesz na bieżąco decydować, co jesz, a jednocześnie pod kontrolą masz właściwości odżywcze i kaloryczność.

Czasami otrzymujemy diety, które są niesezonowe i wymagające sporo pracy. Trochę jakby losowo „wypluł” to komputer. Tutaj mamy 270 przepisów do wyboru.

Mamy preferencje żywieniowe, pory roku, okresowe nadwyżki niektórych produktów – możemy tworzyć taki plan żywieniowy, na jaki mamy ochotę i jaki nam smakuje. Stworzyłam dania na śniadania i kolacje na słodko i na słono, obiady oraz zupy, więc jest w czym wybierać.

W następnej części wywiadu Elżbieta Przygocka odpowie na pytania:

  • Dlaczego przepisy w “Ułóż sobie zdrowie” stworzone są dla 1 osoby
  • Jak się odchudzać, aby sobie nie zaszkodzić?
  • Jakie przepisy uzupełniające i porady znajdziecie w książce?

blankKsiążkę Ułóż sobie zdrowie kupisz tutaj: