Jarmuż. Zimowy dostawca witamin

Jarmuż w Polsce robi zawrotną karierę dopiero od niedawna. Jeszcze kilka lat temu mało kto o nim słyszał, a jeśli już, to raczej jego liście wykorzystywał do ozdoby półmiska, a nie do przygotowania pożywnego dania. Na szczęście to się zmienia i na lokalnych targach roślinę tę można spotkać coraz częściej.

Jarmuż należy do rodziny kapustnych. Posiada duże, ciemnozielone, pomarszczone na brzegach liście, i to właśnie one wykorzystywane są w kuchni. Obecnie z wielu źródeł możemy usłyszeć, że jest to jedna z najbardziej zdrowych roślin, jakie możemy spotkać, a informacje te, nie są przesadzone.

Jarmuż posiada praktycznie wszystkie składniki odżywcze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Znajdziemy w nim ogromne ilości witaminy C, która pomaga chronić organizm przed przeziębieniami. Obfituje w witaminy A, z grupy B i K. Wiele w jarmużu składników mineralnych, m.in. magnezu, fosforu, żelaza, cynku, wapnia i sodu.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jarmuż w ogrodzie – sprawdź, jak uprawiać go ekologicznie

Jarmuż najlepiej smakuje… zimą

Podobnie jak kapusta włoska, jarmuż najlepiej rośnie w chłodnym i wilgotnym klimacie. Jest on najmniej wymagającym warzywem kapustnym i nie przeszkadzają mu nawet w miejsca częściowo zacienione. Jest odporny na siarczyste mrozy i może pozostać na polach także w chłodnych porach roku. Liście jarmużu najsmaczniejsze są po przymrozkach, kiedy to nabierają specyficznego smaku. Muszą być ciemnozielone, bez plam, jędrne. Jest rośliną mało wymagającą, i co najważniejsze – bardzo zdrową. Kto powinien bliżej się jej przyjrzeć?

5 zapomnianych warzyw, które warto wykorzystać w kuchni 

Jarmuż dobry na serce

W jarmużu wiele jest witamin i minerałów, które wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego. Na uwagę zasługuje m.in. potas, który odpowiada za zachowanie równowagi wodno-elektrolitowej w organizmie. Bierze też udział w przewodzeniu impulsów nerwowych. Reguluje też ciśnienie krwi.

Jarmuż to też skarbnica witaminy C, która nie tylko wzmacnia odporność, ale też uszczelnia naczynia krwionośne i wzmacnia je.

Roślina ta jest również niezwykle cenna w diecie antynowotworowej. Zawiera  sulforafan – siarkoorganiczny związek chemiczny z grupy izotiocyjanianów, który niszczy komórki nowotworowe. W jarmużu znaleźć też można karotenoidy – przeciwutleniacze mające zdolność hamowania procesów oksydacyjnych.

Za intensywnie zielony kolor liści jarmużu odpowiada z kolei chlorofil, który działa oczyszczająco i dodaje energii.

Zielone koktajle dodadzą sił. Na czym polega ich fenomen?

Jarmuż chroni też przed wrzodami żołądka i dwunastnicy, zapobiega również tzw. kurzej ślepocie i zespołowi suchego oka. 

Jak jeść jarmuż?

Jarmuż można przygotować na wiele różnych sposobów. Zielone koktajle, soki i chipsy to tylko niektóre z pomysłów. Warto go też podsmażyć lub zblanszować, wykorzystując następnie jako składnik sosu do makaronu, kaszy lub ryżu.

Sok z jarmużu znakomicie wpływa na pobudzenie apetytu, natomiast stosowany zewnętrznie łagodzi dolegliwości związane z opryszczką i pokrzywką. Potrawy z jarmużem poprawią trawienie oraz florę jelitową.

Zupa jarmużowa z ziemniakami i chorizo Jamie Oliver’a [przepis]

A jeśli mamy ochotę na kulinarną podróż po świecie, przygotujemy irlandzki ‘colcannon‘. Tradycyjnie je się je w Halloween. Jest to rodzaj puree z ziemniaków, do którego dodaje się poszatkowany jarmuż. Masę wzbogaca się mlekiem, masłem i przyprawami.