709 mln złotych wydali Polacy na żywność ekologiczną w super i hipermarketach. Odpowiadają one za ok. 50% rynku – wynika z najnowszych danych Nielsena.
20% wzrost sprzedaży żywności ekologicznej w super i hiper-marketach
W ostatnich dwunastu miesiącach zakończonych w czerwcu 2020 roku Polacy na produkty BIO wydali 709 mln złotych biorąc pod uwagę wyłącznie zakupy dokonane w sklepach niespecjalistycznych.
Stanowi to 0,5% wydatków na cały koszyk spożywczy. Sprzedaż wartościowa tych produktów rośnie dynamicznie +20% rok do roku, czyli 3,5 razy szybciej niż sprzedaż całego koszyka spożywczego. Pandemia nie powstrzymała rozwoju sprzedaży produktów BIO. Obserwujemy wzrosty sprzedaży we wszystkich miesiącach w porównaniu do roku ubiegłego
– mówi Monika Dyrda, Client Director w Nielsen Connect.
Najpopularniejsze kategorie produktów ekologicznych
- jedzenie w słoiczkach dla dzieci
- jogurty
- soki, nektary, napoje bezalkoholowe
- mleko modyfikowane dla dzieci
- roślinne substytuty mleka
- wódka
czytaj więcej: Jak działa system certyfikacji ekologicznej?
Jakie trendy napędzają sprzedaż żywności BIO?
Konsumenci przebadani przez Nielsena wskazują:
- troskę o zdrowie i środowisko,
- poszukiwanie lokalnych produktów
- miejsce zakupów.
Ekologiczne marki własne coraz silniejsze
Marki własne w ostatnim roku stanowiły 41% sprzedaży produktów BIO. Dystrybutorzy szybko odpowiadają na trend BIO, ale to również duża szansa, którą dostrzegli już także producenci produktów brandowych. Produkty BIO stanowią dziś w Polsce 0,5% sprzedaży koszyka FMCG, a we Francji, stanowiącej jeden z najbardziej rozwiniętych rynków w tym obszarze, aż 5%. To pokazuje, jak duży potencjał pozostaje wciąż do wykorzystania – podsumowuje Monika Dyrda.
czytaj więcej: Jak rozpoznać żywność ekologiczną?
Źródłem danych podanych w komunikacie jest Panel Handlu Detalicznego Nielsen, sprzedaż wartościowa w okresach lipiec’19 – grudzień’20 vs YA oraz marzec-czerwiec’20 vs YA.
Rynek żywności ekologicznej w Polsce. Segment specjalistyczny
Za pozostałe 50% obrotów na ekorynku odpowiadają przede wszystkich specjalistyczne sklepy z żywnością eko. Jest ich w Polsce ok. 700-800 (w zależności od kryteriów klasyfikacji). Na rynku działa także kilka specjalistycznych sieci EKO: Organic Farma Zdrowia, Bio Family Supermarket oraz Carrefour BIO. Wartość rynku szacowana jest (wciąż brak twardych danych) na 1,4 mld złotych.