Culinary Germany. W promocji Niemcy stawiają na kulinaria

 Jak promować turystykę w kontekście jedzenia pokazuje tegoroczna ogólnoświatowa kampania CULINARY GERMANY.

 

Poprzedziły ją badania marketingowe, które wykazały, że

wizyty w restauracjach zajmują drugie miejsce, a regionalne potrawy i napoje – piąte miejsce w aktywnościach urlopowych, deklarowanych przez turystów zagranicznych w Niemczech. Wydają oni na cele gastronomiczne 6,7 mld euro rocznie.

Kampania zorganizowana przez Niemiecką Centralę Turystyki (DZT) opiera się na kilku filarach, m.in. na wydarzeniach i imprezach kulinarnych (np. degustacja szparagów w 13 krajach) oraz  aktywności medialnej. Tę ostatnią reprezentuje projekt filmowy, przedstawiający typowe dania z wszystkich krajów związkowych.

Enjoy German Food

Element spajający w mediach społecznościowych to #EnjoyGermanFood.

Kampania pokazuje Niemcy jako kraj ekscytującego połączenia tradycji kulinarnych z innowacją i kuchnią otwartą na świat, promuje turystykę i wielkomiejską i wiejską, podkreśla jej atrakcyjność i różnorodność, koncentruje się na regionalnych i sezonowych ofertach, wspiera pozycjonowanie Niemiec jako ekologicznego kraju turystycznego.

Współpraca kluczem do skutecznej promocji

Choć szczyt sezonu turystyczno-gastronomicznego jeszcze przed nami, to już można mówić o sukcesie. Nie byłby on możliwy bez dwóch istotnych czynników: bogatej oferty niemieckiej turystyki kulinarnej oraz połączonych sił w jej promowaniu; w kampanii uczestniczą m.in. biura promocji turystyki poszczególnych landów oraz Niemiecki Instytut Wina.

Kulinarne Niemcy w pigułce

300 restauracji jest wyróżnionych aktualnie przez przewodnik Michelin jedną, dwiema lub trzeba gwiazdkami – to najwięcej w dotychczasowej historii. Świadczy to o rozwoju niemieckiej gastronomii na tle międzynarodowym. Ponadto codzienne życie kulinarne w Niemczech ma charakter międzynarodowy: poza tradycyjną kuchnią niemiecką ofertę gastronomiczną kształtują wpływy śródziemnomorskie, orientalne i azjatyckie.

Przeczytaj też: Targ w niemieckim Verden, czyli jak to robią nasi sąsiedzi

Trunki dla koneserów

Wino i piwo uznawane są za niemieckie napoje narodowe o międzynarodowej renomie. Winiarskie wędrówki łączą aktywny wypoczynek z doznaniami smakowymi. Ponad 500 przewodników zajmujących się enoturystyką świadczą swoje usługi dla turystów w 13 regionach winiarskich. W salonach DWI Riesling Lounge wybrani restauratorzy również spoza regionów winiarskich przybliżają swoim gościom wiedzę o niemieckich winach.
Umowa o współpracy z Niemieckim Instytutem Wina (DWI) wspiera działania w tym obszarze.

Mięso,-precle-i-piwo---kulinarne-symbole-Bawarii.-Foto-Bawaria
Mięso,-precle-i-piwo—kulinarne-symbole-Bawarii.-Foto-Bawaria

W obliczu globalnego trendu zrównoważonego rozwoju na pierwszy plan wysuwają się znowu regionalne specjalności, dawne tradycje kulinarne i techniki rzemieślnicze: dania regionalne opierają się przede wszystkim na wytwarzanych lokalnie sezonowych składnikach. W połączeniu z tradycyjnymi metodami przyrządzania oznacza to świeżość, jakość i ochronę zasobów naturalnych.

Niemcy – wydarzenia kulinarne

Różnorodność najlepszej sztuki kulinarnej w Niemczech obejmuje również wydarzenia kulinarne, które przyciągają smakoszy z całego świata: największe z nich to Schleswig-Holstein Gourmet Festival, który od ponad 30 lat od września do marca gromadzi na północy Niemiec najlepszych szefów kuchni wyróżnionych gwiazdkami Michelin. Poza samym programem festiwalowym impreza ta stanowi również inspirację dla regionalnej branży gastronomicznej w Szlezwiku-Holsztynie.

Klasykiem kulinarnym o randze światowej jest również odbywający się na wiosnę Rheingau Gourmet & Wein Festival, na którym od ponad 20 lat spotyka się międzynarodowa czołówka kucharzy. Festiwal odbywa się w samym sercu regionu winiarskiego i prezentuje również najlepsze wina z różnych krajów.

Szeroki wachlarz trendów i inspiracji dla ambitnych amatorskich kucharzy można znaleźć na różnych targach, takich jak festiwal kulinarny Eat & Style, który zaprasza do wspólnego gotowania i pieczenia w Düsseldorfie, Monachium, Hamburgu i Stuttgarcie. Najlepsi szefowie kuchni zdradzają swoje sekrety i dzielą się z gośćmi swoimi umiejętnościami na warsztatach i w kulinarnych światach tematycznych.

Jedno nie wyklucza drugiego: doskonała kuchnia i ekologia

Trend ekologiczny jest widoczny również w niemieckiej branży gastronomicznej. Najlepszym tego dowodem są różne certyfikaty i inicjatywy, takie jak

  • Greentable,
  • BIOSpitzenköche,
  • Slow Food,
  • Euro-Toques
  • DEHOGA-Umweltcheck

Ich celem jest wspieranie tradycyjnych producentów, tradycji kulinarnych i odpowiedzialnego obchodzenia się z żywnością – preferowane są produkty sezonowe i regionalne.

Miejsca takie jak Landhaus Scherrer w Hamburgu czy „Nobelhart & Schmutzig” w Berlinie, które posiadają zarówno gwiazdki Michelin, jak i certyfikat Greentable dowodzą, że ekologiczne podejście można połączyć z doskonałą i kreatywną sztuką kulinarną. Również Pfaffenkeller w Kandern w regionie Markgräflerland oraz FLUX Biorestaurant Werratal, które wspierają różne ekologiczne inicjatywy, są dumne z wyróżnienia Bib Gourmand przyznawanego przez przewodnik Michelin.

Wkrótce u nas więcej o Niemczech od strony kulinarnej. Śledźcie dział EKOTURYSTYKA

 Alina WOŹNIAK