Jest alternatywa dla nadmiaru soli w diecie… Kilka przykładów.

Oto kilka smacznych rozwiązań kulinarnych, które pozwolą uniknąć szkodliwego nadmiaru soli w kuchni, bez utraty doskonałego smaku potraw.

Jakie zagrożenie niesie zbyt duże spożycie soli?

Przypominamy, że zaleca się spożycie nie więcej niż 2 gramów soli dziennie, tymczasem większość świata przekracza ten limit ponad dwukrotnie. W ostatnim badaniu na Tufts University naukowcy przeanalizowali wyniki ze 107 analiz badawczych i potwierdzili, że nadmierne spożycie soli sprzyja nadciśnieniu i niesie ryzyko poważnego „incydentu kardiologicznego”, czyli zawału mięśnia sercowego.

Zawał i zmiana diety

Dla wielu osób ograniczenie soli oznacza poważną, całościową zmianę podejścia do żywności. Z pewnością na diecie niskosodowej należy zrezygnować lub maksymalnie ograniczyć potrawy wysokoprzetworzone, a zwłaszcza dania gotowe. Producenci bowiem mocno przesadzają z ilością soli, by wzmocnić smak i przedłużyć trwałość produktów.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Zioła, przyprawy naturalne, ocet winny, cytryna podkreślają smak

Tymczasem kuchnia pełna ziół jest ciekawa, smaczna i zdrowa. Przy minimalnym wysiłku zyskamy nie tylko pełnię smaku ale i wiele korzyści dla organizmu. Zarówno suszone, jak i świeże zioła nadadzą smak i podkreślą go. Osoby, które zrezygnowały z soli zupełnie często mówią, że teraz czują naturalny smak potraw.

Jeśli chcemy podkreślić smak potraw bez użycia soli, to zdajmy się na ocet winny lub jabłkowy i cytrynę. Podkreśli smak sałatek, ryb, czy grillowanego drobiu. Substancja tak kwaśna obniży pH potrawy, a przez to uwydatnia inny jej smak.

A oto inne propozycje:

Kwiaty nasturcji, nagietka – mają wyrazisty smak pasujący do sałatek, kanapek.

Świeża bazylia, estragon – pasują do sadzonych jajek, jajecznicy i twarogu

Bazylia, tymianek, oregano, liść laurowy – dodadzą smaku zupom i sosom

Do ryb: anyż, kolendra, koper, pietruszka, tymianek, szałwia (plus kilka kropel cytryny dla doskonałego efektu), pieprz, czosnek

Do wieprzowiny: anyż, kolendra, oregano, rozmaryn, majeranek, pieprz, czosnek

Do drobiu: anyż, pietruszka, szałwia, rozmaryn, tymianek, pieprz, czosnek

Do jagnięciny: mięta, pieprz, tymianek

Do warzyw: bazylia, pietruszka, szczypiorek, koper ogrodowy, majeranek, oregano, rozmaryn, pieprz, czosnek

Należy pamiętać, że odrobina dobrego tłuszczu w potrawie także wydobędzie i podkreśli jej smak. Antyoksydanty, jak witamina C, czy E w tłuszczach także są naturalnymi konserwantami żywności, zapobiegają bowiem utlenianiu wartościowych składników.

Od wieków jedzenie suszono, bądź konserwowano solą, ale warto wiedzieć, że także zioła dodawano, by jedzenie się nie popsuło. Takie właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne (organizm ludzki) mają: rozmaryn, tymianek, oregano, cynamon, czosnek, chmiel, kapusta, korzennik lekarski (znany jako ziele angielskie), ostra papryka (dzięki kapsaicynie).
Te najostrzejsze przyprawy nie bez powodu znalazły zastosowanie w najgorętszych klimatach Indii czy Meksyku, gdzie jedzenie psuje się najszybciej. Dookoła świata znajdziemy wiele inspiracji, co zastosować zamiast soli.

 

oprac. M. Górska na podst. Rodale News

Brak postów do wyświetlenia