“Zdrowe koktajle” i “Zielone koktajle” – czy warto skorzystać?


Moda na zdrowe koktajle trwa. Nadal są one bardzo popularne. Doskonale wpisują się w nowoczesny tryb życia. Prezentujemy dzisiaj dwie książki, w których znaleźć można mnóstwo inspiracji na smaczne i odżywcze napoje.


“Zdrowe koktajle” Ewy Chodakowskiej

Ewy Chodakowskiej nie trzeba nikomu przedstawiać. Najpopularniejsza trenerka fitness w Polsce wydała ostatnio nową książkę. “Zdrowe koktajle”, bo o niej mowa, to zbiór 100 przepisów na napoje dla całej rodziny. Tu każdy znajdzie coś dla siebie.

W książce zastosowane zostały oznaczenia graficzne, które pomogą dobrać koktajl do swoich potrzeb. Odpowiednie ikonki znajdują się przy każdej recepturze. Mamy więc propozycje BEZ MLEKA, BEZ GLUTENU, SUPERFOODS oraz PO TRENINGU. To znacznie ułatwia poszukiwanie właściwych smaków.


Książka Ewy Chodakowskiej jest bardzo czytelna. Każdy przepis uwzględnia zawartość białka, węglowodanów i błonnika oraz wartość energetyczną. Obok składników podane są dokładne proporcje. Jest również garść informacji, jakich makro- i mikroelementów dostarczymy organizmowi, sięgając po dany koktajl. Na uwagę zasługują również bardzo dobrej jakości zdjęcia, które zachęcają do przygotowania napoju.

By jeszcze bardziej ułatwić poszukiwanie konkretnego koktajlu, w książce Ewy Chodakowskiej zastosowano podział na ŚNIADANIA, PRZEKĄSKI, HEALTH & BEAUTY, DLA PANÓW.

“Zdrowe koktajle” to pozycja dla osób, które znają już smak tego rodzaju napojów, ale też dla tych, który chcą dopiero włączyć je do swojego jadłospisu. Przepisy nie są skomplikowane. Na listach składników znaleźć można przede wszystkim produkty znane, choćby najpopularniejsze owoce (banany, jagody, awokado, morele, maliny).

Coś odpowiedniego dla siebie znajdą w książce także miłośnicy zielonych koktajli. Smaczne okazać się mogą napoje z jarmużem i kiełkami, na bazie pokrzywy lub cytrusowy z natką pietruszki.

“Zielone koktajle. 365 przepisów”

O ile książka Ewy Chodakowskiej była raczej oszczędna w słowach, o tyle tutaj obok przepisów czytelnik znajdzie również wiele informacji na temat koktajli. Dla osoby, która nie ma o nich pojęcia, to doskonała pozycja! Już na samym wstępie można dowiedzieć się, jak usunąć zanieczyszczenia z owoców i warzyw, dlaczego lepiej przygotowywać napoje z mniejszej ilości składników oraz czy trzeba dodawać płyny do koktajli.


W książce można również zasięgnąć sporej ilości wiedzy podstawowej, co czyni ją dobrą propozycją dla każdego, kto nigdy wcześniej nie miał styczności ze zdrowymi napojami.

W tym przypadku zastosowano nieco bardziej szczegółowy podział. 365 przepisów rozmieszczono w kilku rozdziałach, m.in.:

  • koktajle odchudzające,
  • koktajle na śniadanie,
  • koktajle pobudzające,
  • koktajle oczyszczające,
  • koktajle nie tylko dla sportowców,
  • koktajle z chwastami i kwiatami,
  • koktajlowe zupy kremy,
  • koktajle odtruwające,
  • koktajle deserowe,
  • koktajle orzeźwiające i lody.

Przepisy na koktajle zadziwiają różnorodnością. Skomponowane są z niewielu składników. Wśród nich znaleźć można te tradycyjne, np. kaszę jaglaną, kawę, płatki jęczmienne, ale też nieco bardziej egzotyczne, jak nasiona chia i kasztany. Obok przepisów podane są proporcje i kilka zdań na temat składników odżywczych.


5 powodów, dla których warto sięgnąć po książki “Zdrowe koktajle” i “Zielone koktajle”?

  1. Obie książki zawierają mnóstwo ciekawych przepisów i inspiracji na zdrowe napoje. Ewa Chodakowska prezentuje 100 oryginalnych receptur, zaś w książce “Zielone koktajle” znajdziemy ich 365.
  2. Książki dostarczają wielu informacji na temat koktajli. Dla osoby, która dopiero zaczyna się nimi interesować, odpowiedniejsze będą “Zielone koktajle”. Tam na wstępie opublikowane zostały wiadomości podstawowe, które stanowią doskonałe wprowadzenie do świata tego rodzaju napojów.
  3. Obie książki są świetnie wydane. Treść wzbogacają dobrej jakości zdjęcia. dobrym pomysłem jest również zastosowanie przez Ewę Chodakowską ikonografik.
  4. Książki są odpowiednie dla osób, które dbają o swoją dietę. W “Zdrowych koktajlach” obok przepisów znajdują się również liczby dotyczące zawartości białka, węglowodanów i błonnika. Podana jest również wartość energetyczna. Mniej tego rodzaju informacji zawartych jest w “Zielonych koktajlach”.
  5. W obu książkach przepisy nie są skomplikowane, a do przygotowania koktajlu nie potrzebne są żadne trudno dostępne składniki.

“Zdrowe koktajle” Ewy Chodakowskiej oraz “Zielone koktajle” w dobrej cenie kupicie na czytajwkuchni.pl: