Stołówki szkolne, pracownicze i szpitalne będą najsilniej wpływały na rozwój rynku żywności ekologicznej we Francji. Według wstępnych szacunków ocenia się, że wartość produktów bio sprzedanych we Francji w 2015 roku wyniosła 5,5 mld euro, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do roku poprzedniego – czytamy w raporcie przygotowanym przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie Polskiej w Paryżu.
Francuski ekopotencjał
Francja zajmuje trzecie miejsce w Europie pod względem powierzchni upraw ekologicznych, ale jest na czele jeśli chodzi o przetwórstwo produktów bio. Blisko 88% Francuzów deklaruje okazjonalne spożycie żywności organicznej. 33% z nich dokonuje zakupów ekoproduktów co najmniej raz w tygodniu a 10% sięga po żywność eko codziennie. Produkty bio najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (74,2%), udział wyspecjalizowanych sklepów jest znacznie mniejszy (37,8%)
Największą popularnością cieszą się:
– warzywa,
– owoce
– produkty mleczne.
Stołówki „nakręcają” ekorynek
– Znaczny postęp dokonał się w szkolnych stołówkach, z których już 59% oferuje żywność bio – przed rokiem 2006 było to tylko 4%. To właśnie stołówki szkolne, pracownicze i szpitalne będą najsilniej wpływały na rozwój rynku żywności ekologicznej we Francji – czytamy w raporcie WPHII.
Co ciekawe, Francja jest w 76% samowystarczalna jeśli chodzi o produkcję produktów ekologicznych, co oznacza wzrost o 20% w porównaniu do 2009 roku.
Komentarz redakcyjny:
Potencjał, jaki dla rozwoju rolnictwa ekologicznego stanowią miejsca żywienia zbiorowego (zarówno te finansowane ze środków publicznych jak i komercyjne), dostrzeżono już dawno w tych krajach, w których poziom rozwoju biorynku jest największy.Trudno nie zauważyć, że także dla polskiego sektora mogłoby to być prawdziwe koło zamachowe. Nie chodzi tutaj tylko o zysk samych producentów i dystrybutorów, ale przede wszystkim o działania edukacyjne i profilaktykę zdrowotną. Na razie w Polsce na palcach jednej ręki można policzyć inicjatywy związane z wprowadzaniem żywności ekologicznej do przedszkoli czy szkół. Pojawiają się też pierwsze inicjatywy komercyjne. (kp)
Pełny raport dostępny jest na stronach Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie Polskiej w Paryżu.