Żywność ekologiczna. Z czym kojarzy się konsumentom? Wyniki badań rynkowych

Brak sztucznych dodatków, właściwości zdrowotne, naturalność – to pierwsze trzy skojarzenia polskich konsumentów w żywnością BIO. Jakie są następne? Jak opinie rozkładają się procentowo? Mamy pierwsze rezultaty badań Ekologiczna żywność w opiniach i zachowaniach Polaków korzystających z Internetu prowadzonych przez IMAS International Sp. z o.o.

Skojarzenia z żywnością ekologiczną

Uczestnicy badania przeprowadzonego przez IMAS International mieli wskazać 3 cechy, z którymi kojarzą im się produkty eko.

Dla 44% badanych żywność BIO kojarzy się z brakiem sztucznych dodatków (konserwantów, aromatów, barwników etc). 41% respondentów utożsamia bioprodukty tzw. „zdrową żywnością” a naturalność podkreśla 32% badanych. 26% respondentów zwróciło uwagę na brak GMO oraz wysokie ceny ekoproduktów. 16% konsumentów wśród skojarzeń wymieniło certyfikat eko (dla branży ekologicznej właśnie ten wskaźnik wydaje się być bardzo istotny – wciąż wielu konsumentów nie przywiązuje uwagi do ekocertyfikatu i nie wie, jakie kryteria jakościowe on gwarantuje).

 

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Wśród innych określeń kojarzonych z żywnością organiczną znalazły się: tradycyjna, ze wsi, świeża/sezonowa, modna, przyjazna dla środowiska naturalnego, zawiera korzystne składniki odżywcze, lokalna, smaczna (co ciekawe w niektórych, wcześniej przeprowadzonych badaniach smak wymieniany był jako jedno z głównych skojarzeń i kryteriów wyboru żywności ekologicznej), stosowana w dietach, pomaga w leczeniu wielu chorób.

Słabo rozumiemy pojęcie “żywność ekologiczna” i nie utożsamiamy go z certyfikatem

Wyniki badań wskazują na to, że brak sztucznych składników(44%) jest silniej kojarzony z żywnością ekologiczną niż zawartość korzystnych składników odżywczych (12%). Polacy wciąż słabo kojarzą i rozumieją znaczenie certyfikatu ekologicznego. Słowo ekologiczny nie jest utożsamiane ze słowem certyfikowany tymczasem taki właśnie jest obowiązujący stan prawny. Na kiepską orientację w znaczeniu słowa „ekologiczny” wskazują też odpowiedzi na pytanie Gdzie zwykle kupujesz certyfikowaną żywność ekologiczną? (wyniki dot. tej kwestii przeanalizujemy w odrębnej informacji) 32% respondentów wskazało tradycyjne bazary i targowiska. Tymczasem, pomijając placówki specjalistyczne (np. BioBazar, EcoBioOrganic Centrum) zazwyczaj w takich miejscach żywność BIO jest niedostępna bądź oferta jest bardzo ograniczona (np. stoisko jednego rolnika na całym bazarze). Dla sporej części konsumentów przykładowa marchewka jest więc „ekologiczna” niezależnie od tego skąd pochodzi.

Bariery w dostępie do żywności BIO

Wśród barier będących przyczyną niekupowania żywności BIO konsumenci zwracali uwagę najczęściej na wysoką cenę (64%) oraz brak wiary w autentyczność certyfikatu (15%) a co za tym idzie „ekologiczność” produktu (25%) – tą kwestię również rozwiniemy w następnych tekstach.

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2017 roku na grupie 518 uczestników, użytkowników internetu w wieku 18-65 lat. Wkrótce dostępny będzie cały raport.

Obszarny przebadane przez IMAS:

•Skojarzenia z żywnością ekologiczną
•Powody i bariery zakupu żywności ekologicznej
•Koszyk zakupowy konsumenta żywności ekologicznej
•Miejsca zakupu żywności ekologicznej
•Znajomość i rola certyfikatu żywności ekologicznej
•Źródła informacji na temat żywności ekologicznej
•Profil konsumenta żywności ekologicznej

oprac. na podstawie danych z badania Ekologiczna żywność w opiniach i zachowaniach Polaków korzystających z Internetu prowadzonych i udostępnionych redakcji przez IMAS International Sp. z o.o.

Brak postów do wyświetlenia