Teraz czytasz...
Ekologiczne pochodzenie i lokalność ważne dla coraz większej grupy konsumentów (Badanie PSH Lewiatan).
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Ekologiczne pochodzenie i lokalność ważne dla coraz większej grupy konsumentów (Badanie PSH Lewiatan).

Avatar photo

26% konsumentów przebadanych przez PSH Lewiatan deklaruje chęć zakupu żywności ekologicznej. Podobna grupa deklaruje przywiązanie do małych, lokalnych producentów.

Blisko trzech na czterech Polaków twierdzi, że robi świadome zakupy – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii Wybieram Lokalne koordynowanej przez PSH Lewiatan.

Świadome zakupy, czyli…

Blisko połowa badanych – 44,5% uważa, że świadome zakupy to czytanie etykiet ze składem produktów, jak również zwracanie uwagi na kraj pochodzenia produktu (30,1%) i wybieranie mniejszych lub lokalnych producentów (26,4%). Ważna w kontekście świadomych wyborów jest dla nas także ekologia – zarówno pod względem materiałów z jakich zrobione są opakowania produktów (26,6%), jak i wybieranie żywności ekologicznej (26%).

„Coraz częściej zwracamy uwagę na to, jak się odżywiamy, jakie produkty wybieramy, czy gdzie robimy zakupy. Mamy też coraz wyraźniej sprecyzowane oczekiwania wobec producentów i sklepów, które wybieramy. Podejmując decyzje zakupowe, nie kierujemy się jedynie niską ceną, o wiele ważniejszy staje się dla nas stosunek ceny, którą płacimy za dane produkty, do wartości jakie idą za takim zakupem. A tymi wartościami są nie tylko smak czy trwałość produktu, ale również czynniki takie jak wspieranie rozwoju lokalnych biznesów.”mówi Robert Rękas, Prezes PSH Lewiatan.  

Dlaczego doceniamy produkty lokalne?

Pandemia pokazała jak ważna jest dla konsumentów lokalność – to jeden z głównych trendów widocznych w branży handlu detalicznego. Polacy zaczęli wybierać lokalne, często mniejsze sklepy, które są blisko ich miejsca zamieszkania, a które oferują dobre jakościowo, produkty pochodzące z regionu. To właśnie produkty od lokalnych dostawców mają według nas szereg zalet.

Aż 57,1% respondentów wskazuje, że produkty lokalne są świeższe, a 41,8% że smaczniejsze. Polacy doceniają również fakt, że często zawierają one mniej środków konserwujących dzięki krótszej drodze transportu, jaką muszą przebyć od dostawcy do sklepu (30,8% wskazań) oraz mają korzystną cenę (30,6%). Ma to szczególne znaczenie w przypadku owoców i warzyw, po które to właśnie latem zdecydowanie najchętniej sięgają Polacy.

Wśród zalet wybierania produktów od lokalnych dostawców na bardzo wysokiej pozycji znalazł się także rozwój lokalnej gospodarki, do którego przyczynić chce się aż 47,5% respondentów. Konsumentom zależy na wspieraniu rodzimych dostawców nie tylko po to, aby wydane pieniądze zostały w ich kraju, ale również dlatego, że mają do nich większe zaufanie. Często lokalnym dostawcą jest znajomy rolnik po sąsiedzku, którego gospodarstwo możemy obserwować. Zdarza się też, że wspierając lokalną gospodarkę, tak naprawdę wspieramy miejsca pracy rodziny czy naszych znajomych. Dla 25,6% Polaków wybór lokalnych produktów jest formą patriotyzmu konsumenckiego.

Wybieranie lokalnych produktów dla 28,3% badanych jest również formą ochrony środowiska ze względu na krótszą drogę transportu od dostawcy do sklepu.  26,8% badanych uważa, że produkty od lokalnych dostawców częściej pochodzą z upraw ekologicznych. Przypominamy, że takie produkty powinny posiadać certyfikat żywności ekologicznej. Przeczytaj więcej o tym, jk działa certyfikacja w rolnictwie ekologicznym?

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.