5 najbardziej niewłaściwych nawyków żywieniowych

Jedzenie to sprawa oczywista, której nie każdy poświęca uwagę. A jak wiadomo – jesteś tym, co jesz. I choć czasem chcemy zmienić naszą dietę, to nie mamy pojęcia, od czego zacząć. Podpowiadamy, jakie błędne nawyki żywieniowe dotyczą nas najczęściej.

1. Podjadanie

To bardzo niekorzystny dla naszej figury i zdrowia nawyk. Po pierwsze nie pozwala na zachowanie szczupłej sylwetki lub normalizację wagi, jeśli ktoś jest na diecie odchudzającej. Najczęściej między posiłkami sięgamy po batoniki, czekoladę, wafle. A to tylko chwilowe zaspokojenie głodu, i co gorsze – solidna dawka kalorii i cukru. Ten ostatni jest dla naszego organizmu szczególnie niebezpieczny.

Co istotne, jeśli producent reklamuje swój produkt jako zdrową przekąskę, przekonując, że nie zawiera ona cukru, należy podejść do tego z dużą dozą ostrożności. Dlatego tak istotne jest czytanie etykiet.

Nawet jeśli do produktu nie dodany został cukier, to jest bardzo prawdopodobne, że albo zastosowano syrop fruktozowo-glukozowy, albo też zwiększono objętość masy tłuszczowej (dla wzmocnienia smaku). Cukier zastępowany jest również słodzikiem, np. aspartamem. Uważa się, że jego przedawkowanie w diecie prowadzić może do wystąpienia klasycznych objawów zatrucia. Ta substancja słodząca wywołać ponadto może bóle głowy (zwłaszcza u osób z migreną), bóle mięśni, rozdrażnienie.

Chcąc sięgnąć po przekąskę, warto zdecydować się na pestki słonecznika lub dyni. Nie tylko zaspokoją głód, ale też dostarczą organizmowi wielu cennych dla zdrowia składników mineralnych.

Ziołowe kotlety [przepis]

2. Jedzenie fast food’ów

Spotkać je można niemal na każdej ulicy dużego miasta. I co przykre, prawie zawsze są tam klienci. Mowa o budkach serwujących pizzę, hamburgery i kebaby. Tego typu jedzenie ma wielu zwolenników wśród ludzi młodych. To bardzo niebezpieczne zjawisko. W ten sposób kształtują oni swoje nawyki żywieniowe, uzależniając się od bezwartościowego jedzenia.

Wydaje się, że każdy już wie, że fast food’y są pełne pustych kalorii i w wysokim stopniu przetworzonych półproduktów. I choć ich zwolennicy zdają sobie z tego sprawę, to swoje wybory tłumaczą brakiem czasu i pośpiechem. To jednak argumenty, które bardzo łatwo można obalić. Przygotowanie zdrowego posiłku nie musi być czasochłonne. Można to zrobić dzień wcześniej i przechować przez noc w lodówce.

Jeśli jednak mamy ochotę na jedzenie na wynos, można spróbować znaleźć w swojej okolicy bar sałatkowy lub lokal serwujący zdrową żywność. Powstaje ich coraz więcej, zwłaszcza w dużych miastach. To odpowiedź na zainteresowanie zdrową dietą, również tą wegetariańską i wegańską.

10 sposobów na wykorzystanie czerstwego chleba

3. Unikanie śniadań

Wielu z nas wstaje rano na ostatnią chwilę. Dokładnie obliczamy czas, jaki potrzebujemy na umycie się, ubranie i wyjście z domu. Zjedzenie śniadania odkładamy na później. Zakupy robimy w drodze do pracy, kupując często produkty o mało wartościowym składzie, np. jogurty pełne cukru. Jeśli znajdziemy czas w pracy, to siadamy do jedzenia. Jemy przy komputerze, a pomiędzy kolejnymi kęsami sprawdzamy służbową skrzynkę lub przeglądamy raport. Takie podejście, choć może i pozwala zaoszczędzić trochę czasu, jest dla organizmu bardzo niekorzystne.

Śniadanie to niezwykle ważny posiłek. Jego zadaniem jest dodanie energii na cały poranek i rozgrzanie organizmu. Powinno być spożyte w domu, w spokoju. Dobrze by obfitowało w produkty zbożowe, np. płatki owsiane wzbogacone porcją świeżych owoców lub szklanką soku.

Dużym problem stanowi brak pierwszego śniadania w diecie naszych pociech. Posiłek ten powinien być spożywany przed wyjściem do przedszkola lub szkoły. Kupienie dziecku drożdżówki czy słodkiej bułki w drodze na lekcje nie jest dobrym pomysłem. To jedynie solidna dawka cukru i utwardzanych tłuszczy, które to składniki nie są wskazane w diecie ucznia.

Jeśli rano brakuje nam czasu, można przygotować śniadanie dzień wcześniej chwilę przed położeniem się spać. Rano wystarczy wyciągnąć kanapkę z lodówki i pokroić świeże warzywo, podając do tego szklankę soku lub kubek kawy zbożowej.

4. Małe urozmaicenie posiłków

Ilość produktów spożywczych jest nieograniczona. Do wyboru mamy te lokalne, jak i nieco bardziej egzotyczne. Nic zatem nie powinno nas ograniczać w czasie przygotowywania posiłków. A jednak… Idąc po najmniejszej linii oporu wybieramy często to, co znamy. Trudno nam zrezygnować z codziennych przyzwyczajeń, nawet wówczas gdy zdajemy sobie sprawę, że są one niekorzystne dla naszego zdrowia.

Co zatem powinniśmy zmienić w codziennym jadłospisie? Po pierwsze nie należy bać się eksperymentować, po drugie – komponując posiłki, warto wyjść poza dotychczasowe przyzwyczajenia i nawyki. Można to robić małymi krokami. Kasza gryczana zamiast ziemniaków? Będzie zdrowo i pożywnie! Mintaj zapiekany w ziołach zamiast pangi smażonej z panierką? Mała zmiana, a jakże inny smak!

Kuchnia to miejsce, w którym warto otworzyć się na nowe doznania smakowe. Pomocne w tym zakresie okazać się mogą współczesne książki kucharskie, które często obok przepisów zawierają również mnóstwo istotnych z punktu widzenia zdrowia informacji.

Mrożenie – jak to robić, by mrożonki zachowały smak i wartości odżywcze?

5. Zły rozkład posiłków w ciągu dnia

Badania pokazują, że jemy za często. Najgorzej w tym zakresie prezentuje się dzienny jadłospis dziecka. Rodzice mają tendencję do przekarmiania swoich pociech, a proces ten rozpoczyna się najczęściej w okresie niemowlęcym (kilkumiesięcznym dzieciom karmionym mlekiem modyfikowanym podaje się zbyt duże ilości mleka, przygotowuje się je ponadto niewłaściwie). W ten sposób kształtują się złe nawyki, od których odejść będzie w przyszłości bardzo trudno.

Każdego dnia powinno się spożywać pięć dobrze zbilansowanych posiłków, które dostarczą odpowiedniej dawki witamin i składników mineralnych. Nie chodzi tu o to, by analizować każde danie pod kątem wartości odżywczych. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, z których najważniejsze wydają się być dwie:

  • wystrzegać się cukru w diecie (unikać słodyczy, napojów gazowanych, dosładzanych soków),
  • zmniejszyć ilość spożywanej soli (warto zastąpić ją ziołami).

Jedzenie powinno być smaczne, ale przede wszystkim – zdrowe. I choć w wielu przypadkach odpowiedzialnie komponujemy swoje posiłki, to pewne złe nawyki żywieniowe mogą niszczyć nasze starania. Ich eliminacja nie musi być jednak trudna. Spróbuj sam się o tym przekonać!