Teraz czytasz...
Prowadzisz sklep z akcesoriami kuchennymi i chcesz wręczać klientom podarki? To musisz wiedzieć!

Prowadzisz sklep z akcesoriami kuchennymi i chcesz wręczać klientom podarki? To musisz wiedzieć!

Wręczanie klientom różnego rodzaju podarunków wymaga uwzględnieniu kilku kwestii. To aspekty prawne, typ podarunków, forma wręczania prezentów, a także ich potencjał marketingowy. Aby ułatwić Ci to wszystko, objaśniamy opisane zagadnienia.

Aspekty prawny i podatkowy

To bardzo ważne, aby pozostawać w zgodzie z literą prawa. Niestety czasami dobre chęci mogą doprowadzić do niepożądanych kłopotów. Na szczęście możesz ich łatwo uniknąć, stosując się do naszych wskazówek. Co zatem zrobić? Pamiętaj, że kiedy wartość podarunku przekracza 20 zł brutto (w przypadku jednorazowego prezentu), może podlegać opodatkowaniu VAT-em. Ponadto nawet prezenty o niskiej wartości, muszą być ujęte w ewidencji. Należy więc zapisywać informacje takie jak co, kto otrzymał i kiedy miało to miejsce.

Rocznie możesz przekazać jednej osobie towary o łącznej wartości do 100 zł (jeśli prowadzisz ewidencję). Powyżej tej kwoty mogą pojawić się obowiązki podatkowe! Upominki reklamowe dla klientów mogą być zaliczone do kosztów działalności, jeśli są uzasadnione (np. promujące markę). Uwzględnij wymienione kwestie, a nie będą grozić Ci żadne konsekwencje.

Wybór odpowiednich gadżetów

Skoro wyjaśniliśmy już kwestie prawne oraz podatkowe, możemy przejść do nieco przyjemniejszych punktów, a mianowicie wyboru idealnych podarunków dla klientów. Co musisz uwzględnić przy ich wyborze?

  • Funkcjonalność – np. silikonowe łopatki, rękawice kuchenne, małe tarki, miarki. Sprawdź np. deski do krojenia z logo od videodruk.pl. Sprzęt nie musi być bardzo drogi, ważniejsze jest, aby był przydatny. Dzięki temu klient będzie z niego korzystać regularnie — a to oznacza, że Twoja marka zostanie z nim na dłużej.
  • Zakres tematyczny – dopasowane do pory roku lub wydarzenia (np. foremki świąteczne w grudniu). Wszelkie prezenty sezonowe oraz okolicznościowe pokazują, że Twoja marka „żyje” rytmem klienta. Co więc wybrać? Zimą mogą być to foremki do pierników, świąteczne rękawiczki, zapachowe świeczki kuchenne, a latem akcesoria grillowe, butelki na lemoniadę, chłodzące rękawy na napoje. Z kolei z okazji Wielkanocy możesz podarować klientom foremki do jajek czy dekoracyjne serwetki z motywem świątecznym. Nie zapomnij o urodzinach sklepu, kiedy to doskonale spisze się limitowana seria prezentów z tej okazji – niech klienci też świętują!
  • Logo firmy – na gadżetach reklamowych warto umieścić logo lub nazwę sklepu, by budować rozpoznawalność. Przy okazji zyskujesz darmową reklamę, która naturalnie trafia do domów klientów. Musisz jednak zrobić to subtelnie, np. z użyciem drobnego logo w rogu produktu, estetycznej zawieszki z nazwą sklepu czy jedynie nadruku na opakowaniu, jeśli nie chcesz ingerować w wygląd przedmiotu. Twoja marka może towarzyszyć klientowi przez długi czas, jeśli będzie obecna w jego kuchni — nieinwazyjnie, ale widocznie.
  • Estetyczne opakowanie – wywołuje pozytywne emocje i przyczynia się do lepszego zapamiętania marki. Warto dodać karteczkę z podziękowaniem czy nawet przepisem.

Marketingowy potencjał prezentów w sklepie

Prezent dla klienta to miły gest, ale przecież nie tylko! To również skuteczne narzędzie marketingowe, dzięki któremu możesz sporo zyskać. Przede wszystkim otrzymanie podarunku od sklepu sprawia, że klient staje się lojalny wobec niego. Klient, który dostaje coś ekstra, czuje się zauważony i doceniony. To po prostu psychologia! Otóż pozytywne zaskoczenie buduje emocjonalny związek z marką. A klient, który ma dobre doświadczenia, z większym prawdopodobieństwem wróci. Nawet więcej, poleci Cię innym!

Podarunek to także zachęta do większych zakupów. Możesz np. zachęcić klienta poprzez obietnicę wręczenia gratisu, kiedy przekroczy on pewną kwotę zakupów, np. 100 zł. Co więcej, kiedy wręczasz starannie zapakowany, funkcjonalny i estetyczny upominek Twoja marka zyskuje wizerunek firmy, która dba o klienta.

Zobacz także
kuchnia

To jednak nie koniec! Gratisy świetnie sprawdzają się jako nagroda za aktywność. Przykładowo możesz zastosować trik tego typu: „Dodaj opinię o produkcie – odbierz prezent!”. W ten sposób budujesz społeczność wokół marki i zwiększasz swoją pozycję online.

Jak i kiedy wręczać prezenty klientom?

Masz do wyboru kilka dróg postępowania. Jedna z nich zakłada dokładanie upominków do każdego zamówienia online. To najprostsza i naprawdę skuteczna opcja. Wystarczy, że dodasz upominek automatycznie do każdej paczki. Nie wymaga to od klienta żadnego wysiłku czy zaangażowania. Kiedy taka strategia sprawdzi się najlepiej? Na pewno przy kampaniach powitalnych (dla nowych klientów), a także z okazji świąt czy akcji typu „tydzień darmowych prezentów”.

Oczywiście prezenty można wręczać także klientom w sklepach stacjonarnych. Może to przybrać formę losowania upominków przy kasie, koła fortuny, prezentu za przekroczenie określonej kwoty. Możesz też organizować tematyczne akcje promocyjne czy zachęcić klientów do zbierania punktów w ramach programu lojalnościowego, które można wymienić na upominek.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.