Fryzjer naturalny, czyli kto? Co warto wiedzieć

Gdy w 1996 roku Wilhelm Luger postanowił otworzyć firmę produkującą kosmetyki naturalne dla fryzjerów a także promować nowy zawód „fryzjer naturalny”, wielu podśmiechiwało się lub po prostu pukało w czoło. Obecnie to pielęgnacja w oparciu o zdrowe, naturalne produkty, jest najprężniej rozwijającą się częścią rynku kosmetycznego. Rośnie ranga fryzjera jako profesjonalnego doradcy z holistyczną wiedzą o organizmie człowieka i zdrowym stylu życia.

Po 20 latach ogromnej pracy CulumNATURA współpracuje z ok. 1000 salonów fryzjerskich w Austrii, Niemczech i Szwajcarii. Także w Polsce są już pierwsze zakłady fryzjerskie, które postawiły na naturę.

Jak to się zaczęło?

Wilhelm Luger pochodzi z rodziny, w której zawód fryzjera przekazywano z pokolenia na pokolenie. Pracował w zawodzie 27 lat. Zawsze był otwarty na nowości, dużo się szkolił. W pewnym momencie zdał sobie jednak sprawę, że cała branża działa „na pokaz” a zawód fryzjera stopniowo traci na znaczeniu, sprowadzany jest jedynie do kogoś kto strzyże i pielęgnuje włosy wykorzystując kosmetyki podsuwane mu przez duże firmy. W dodatku do składu tych kosmetyków i ich oddziaływanie na ludzkie zdrowie miał coraz więcej zastrzeżeń.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Fryzjer naturalny sposobem na przywrócenie zawodowi fryzjera prestiżu?

Tymczasem, gdybyśmy cofnęli się w czasie o kilkaset lat, prestiż zawodu fryzjerskiego porównywalny był z tym, który towarzyszy zawodowi lekarza…

Do tego raczej nie da się wrócić, ale promując fryzjerstwo naturalne, Willi Luger chce pokazać, że w gabinetach fryzjerskich możemy liczyć na fachową opiekę a także doradztwo dotyczące kosmetyki i zdrowego stylu życia. Efektem jest coś na styku gabinetu kosmetycznego, fryzjerskiego i spa. Wszystko połączone z doradztwem wykraczającym poza wspomniane dziedziny, bo dotyczącym np. odżywiania.

Tylko taka kompleksowa opieka pozwoli nam uzyskać efekt pięknych i jednocześnie zdrowych włosów bez stosowania środków chemicznych, które działają jedynie „na pokaz” a w dłuższej perspektywie mogą być szkodliwe nie tylko dla konsumentów, ale także samych fryzjerów.

Willi Luger, kosmetyki naturalne zaczął wprowadzać najpierw we własnym zakładzie, bo na rynku nie mógł znaleźć takich, które zaspokajałaby jego potrzeby. Wreszcie zdecydował się na to, by skupić się na ich produkcji.

Receptury oparł na naturalnych składnikach (bardzo dużo ziół) i przygotował we współpracy z zaprzyjaźnionym kosmetologiem. Co ciekawe wszystkie z kosmetyków CulumNATURA bez obaw można by także… jeść (nie dziwi więc jeden ze sloganów reklamowych firmy, który brzmi „Smacznego!”). Nie jest to oczywiście zachęta by wprowadzić je do codziennego menu, ale raczej impuls do refleksji nad jakością stosowanych przez nas kosmetyków oraz wpływem ich składników na nasz organizm.

Farby do włosów CulumNATURA
Farby do włosów CulumNATURA

Wszystkie wytwarzane w Ernstbrunn kosmetyki są certyfikowane według austriackiego kodeksu żywnościowego i corocznie kontrolowane przez uznany oficjalnie organ kontrolny “Austria Bio Garantie”. To gwarancja dla klientów, że w produktach firmy nie znajdują się żadne syntetyczne substancje, a same kosmetyki produkowane są z naturalnych substancji z roślin pochodzących z rolnictwa ekologicznego.

Ze światłem natury

Skąd wzięła się nazwa firmy? Ma ona łacińskie korzenie i szczególne znaczenie: pierwsze dwie litery CU odpowiadają z łac. “cum”, pl. “z”. LUM pochodzi od łac. “lumen”, pl. “światło, rozsądek, źródło światła”, tak więc łacińskie “cum lumine” pl. “ze światłem”.Razem ze słowem NATURA oznacza “cum lumine natura” w wolnym tłumaczeniu pl. “ze światłem Natury”.

Coraz więcej fryzjerów zainteresowanych kosmetyką naturalną

Branża kosmetyki naturalnej rozwija się systematycznie. CulumNATURA umacnia pozycję i autonomiczność fryzjera / kosmetyka BIO na tle rosnącego zapotrzebowania przez świadomych klientów

relacjonowała Katarzyna Kronsteiner, dyrektor zarządzająca, podczas spotkania z dziennikarzami, które odbyło się w siedzibie firmy.

Współpraca z CulumNATURA. Jak to działa?

Ta rosnąca świadomość wynika z coraz łatwiejszego dostępu do wiedzy, ale także z… konieczności. Przeprowadzone niedawno w Austrii badania wskazują, że jest to jedna z najbardziej narażonych na choroby zawodowe grup. Fryzjerzy narzekają na nadwrażliwość rąk, zmiany skórne etc… Decyzja o zwrocie ku naturalności i współpraca z CulumNATURA stała się dla nich szansą na kontynuację pracy.

Nie znam żadnego fryzjera naturalnego, który chorowałby na choroby zawodowe

podkreśla Willi Luger.

Współpraca z CulumNATURA ma także wymiar ekonomiczny. Austriacka firma z siedzibą w niewielkiej miejscowości Ernstbrunn (ok. 60 km od Wiednia) stawia na przejrzyste relacje handlowe. Aby rozpocząć współpracę i wprowadzić do oferty kosmetyki naturalne trzeba przejść odpowiednie szkolenia. Tak aby móc przekazać rzetelną wiedzę klientom. W relacjach handlowych z CulumNATURA liczy się równość.

U nas ceny są stałe i te same zarówno dla dużych jak i małych partnerów. Chcemy w ten sposób podnieść prestiż rzemiosła fryzjerskiego i pozwolić także niewielkim zakładom na normalne funkcjonowanie

tłumaczy Katarzyna Kronsteiner.

W siedzibie CulumNATURA można podziwiać piękny ogród ziołowy. Nic dziwnego bo to własnie zioła stanowią ważny składnik kosmetyków firmy.

Chodzi o to, by fryzjer mógł nawiązać relację z konsumentem, oferować mu doradztwo oraz kosmetyki, których nie nabędzie nigdzie indziej a nie był sprowadzany do „słupa reklamowego” koncernów.

Pełna paleta naturalnych kosmetyków

Oferujemy pełną paletę kosmetyków, praktycznie wszystko, czego potrzebuje fryzjer czy kosmetyczka w salonie naturalnym. Posiadamy produkty do pielęgnacji, do oczyszczania, do stylizacji, dodatki takie jak najwyższej jakości olejki eteryczne, pastę do zębów, perfumy. Szczególnym produktem cieszącym się zainteresowaniem fryzjerów są nasze wegańskie certyfikowane farby do włosów satuscolor. Charakteryzują się one niezwykle dobrym kryciem jak i bardzo bogatą paletą kolorów. W naszej ofercie znajdują się też wysokiej jakości narzędzia fryzjerskie – jak naturalne szczotki, grzebienie, czy nawet opatentowana myjnia fryzjerska. Aby pokazać jak bogata jest oferta naszych produktów kosmetycznych, trzeba powiedzieć, że produkty te są stworzone według zasady co dobre dla skóry, jest dobre dla włosów, dlatego np. nasze szampony są równocześnie mydłami, ale świetnie tez sprawdzą się jako pianka do golenia. Wielozadaniowość naszych produktów to nie wszystko. Zbudowane są one również na zasadzie klocków, czyli można je ze sobą łączyć, uzyskując stworzone dokładnie na potrzeby klienta produkty

mówi Anna M. Moser zajmująca się marketingiem na teren Polski.

Co potrafi fryzjer naturalny?

W CulumNATURA przeprowadza się ok 60 szkoleń rocznie. Wiele z nich odbywa się na terenie firmy w Ernstbrunn, stąd pomysł na stworzenie niewielkiego pensjonatu Gästehaus Luger, o którym napiszemy w oddzielnym tekście.

Szkolenia prowadzone są przez 18 szkoleniowców. Wszyscy z nich to praktycy, którzy nie skupiają się jedynie na edukacji, ale fryzjer naturalny to cały czas ich zawód. Skorzystać można z 8 modułów szkoleniowych podczas których omawiane są takie tematy jak:

  1. Pielęgnacja skóry i włosów,
  2. Farby roślinne CulumNATURA,
  3. Skóra
  4. Włosy
  5. Masaż głowy
  6. Pełnowartościowe odżywianie
  7. Żyć świadomie
  8. Trening doradczy

Wiedza to najważniejsze narzędzie pracy fryzjera naturalnego. Kosmetyki naturalne mają inne działanie, aniżeli konwencjonalne produkty. To bardzo kompleksowa i złożona wiedza, która nasi partnerzy dzięki szkoleniom nabywają. Jest to również wiedza bardzo holistyczna, dotycząca nie tylko naturalnej pielęgnacji, ale też zdrowego stylu życia, pełnowartościowego odżywiania itd. Dzięki tak rozbudowanej wiedzy fryzjer naturalny jest w stanie optymalnie i profesjonalnie doradzić swojemu klientowi

mówi Anna Moser.

Fryzjer naturalny w Polsce?

CulumNATURA współpracuje już z ok 1000 gabinetów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, ale gabinety pojawiają się także w Polsce. Gabinety można odnaleźć za pomocą wyszukiwarki dostępnej na stronach CulumNATURA.

Biokurier z wizytą w siedzibie CulumNATURA

O tajnikach,z którymi wiąże się profesja ” fryzjer naturalny ” udało nam się dowiedzieć podczas spotkania dla mediów zorganizowanego w siedzibie CulumNATURA w Ernstbrunn (Austria).

Firmę zwiedzaliśmy w towarzystwie Katarzyny Kronsteiner, dyrektor zarządzającej, która pokazała uczestnikom między innymi w pełni ekologiczny pensjonat firmy, ogród wellness ze ścieżką zdrowia, a także biura i sale seminaryjne wykonane i urządzone z ekologicznych materiałów.

Smacznego!

Mieliśmy także okazję spróbować „kulinarnej etiudy” złożona ze zdrowych, naturalnych produktów, jak zboża, owoce, naturalne soki owocowe wzbogaconych o… kosmetyki: balsam do skóry i włosów velare, olejek do skóry i włosów cutem oraz żel do włosów solidus.

Dlaczego taka kombinacja? Aby zastanowić się jakie substancje kładziemy na naszą skórę i czy nie powinniśmy wymagać od nich takich właściwości jak od jedzenia…

Brak postów do wyświetlenia