Teraz czytasz...
Co to jest portfolio i jak je stworzyć dla zawodów kreatywnych?
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Co to jest portfolio i jak je stworzyć dla zawodów kreatywnych?

komputer z wyświetlonym porfolio

Jak inaczej klienci mogą ocenić jakość i profesjonalizm pracownika zdalnego? Tylko przez przykłady prac.

W naszym artykule podpowiemy Ci, jak zrobić piękne i efektowne portfolio, które przyciągnie do Ciebie wielu klientów.

Portfolio to dobrze zaprojektowana lista prac określonego specjalisty. Na przykład portfolio copywritera składa się z napisanych przez niego tekstów, posortowanych tematycznie lub rodzajowo (oferta handlowa, treści na strony internetowe, slogany).

Portfolio modelki to migawka, która daje wyobrażenie o pracy modelki na różnych obrazach. Portfolio projektanta stron internetowych – wykonane przez niego obrazy stron internetowych, banerów i innych produktów projektowych.

Po poziomie i jakości pracy w portfolio klienci oceniają wykonawcę – czy warto z nim współpracować, czy nie. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na projekt portfela.

Korzystając z naszych wskazówek, możesz łatwo zaprezentować się jako dobry twórca. Ale komu się przedstawiasz? Znalezienie przyszłego pracodawcy nie jest takie trudne. Wypróbuj słowa kluczowe, takie jak praca Brzoza, po prostu użyj nazwy swojego miasta.

Jak zrobić portfolio?

Wybierz obszary, w których chcesz stworzyć portfolio. Na przykład copywriter może mieć: oferty handlowe, teksty na strony www, namingi, slogany. U fotografa: fotografia reportażowa, portretowa, fotografia ślubna itp.

Dla każdego kierunku wybierz swoje najlepsze prace i projekty o średniej jakości. Optymalne jest włączenie do portfolio 10-20 prac w każdym kierunku. To już tworzy normalne wyobrażenie o twoim poziomie dla klienta.

Pomyśl o pięknym projekcie portfolio. Na przykład niezależny copywriter może utworzyć jeden plik .doc zawierający wszystkie wybrane przez siebie propozycje komercyjne lub utworzyć osobne pliki dla każdego tekstu.

Najważniejsze, że są odpowiednio zaprojektowane. Możesz utworzyć kilka folderów, w których możesz dodawać prace w obszarach.

Umieść swoje portfolio w Internecie, na osobistej stronie internetowej, pendrivie lub dysku. Idealnie, jeśli Twoje portfolio będzie zawsze przy Tobie – nigdy nie wiesz, gdzie będziesz musiał komunikować się z klientem.

widok z góry na notatnik i komputer

Jakie prace dodać do portfolio?

Pierwszym pytaniem, które pojawia się podczas tworzenia portfolio, jest to, co działa, aby wskazać? Jeśli jesteś początkującym freelancerem, to wszystko. W takim przypadku ilość materiałów działa dla ciebie, jakość może być poniżej poziomu guru. Ale pokazujesz klientowi, że masz już zrealizowane projekty, a jest ich wiele! Najważniejsze to mieć doświadczenie.

Jeśli jesteś daleki od początkującego i masz tysiąc lub dwa napisane wiadomości i artykuły, lub sto uruchomionych witryn, wybierz interesującą pracę. Jesteś profesjonalistą i wiesz, co zrobiłeś najlepiej.

Nie należy jednak zbytnio upiększać swojej pracy. Ważne jest, aby w portfolio znalazły się zarówno najlepsze, jak i przeciętne projekty. Klient musi zrozumieć, jaką jakość możesz konsekwentnie produkować, a nie tylko w przypadku „kreatywnego trafienia”.

Gdzie mogę dodać swoje portfolio online?

Na stronie osobistej – najlepsza opcja, ponieważ możesz podać linki do próbek portfolio na wizytówce, dowolnej wymianie pracy zdalnej, a także w procesie komunikacji na forum lub w społeczności.

Na giełdzie prac praca zdalna jest dobrą opcją, pozwala przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów do portfolio, ale do tego potrzebne będą płatne usługi, aby wyróżnić portfolio w katalogu freelancerów.

Gełdy freelancerów – w tej chwili praktycznie nie ma osobnych katalogów.

Na forach – tematy szybko trafiają do archiwum i z czasem Twoje portfolio może zostać usunięte z serwisu. Efekt dodania portfolio na forach może być w ciągu pierwszego tygodnia lub dwóch. Aby w przyszłości przyciągnąć uwagę odwiedzających forów, będziesz musiał zaktualizować swoje portfolio lub w inny sposób zwrócić na nie uwagę. Inne wady metody: niemożność dołożenia dużo pracy, pięknego ich ułożenia i wygodnej struktury.

Na forach dyskusyjnych – podobne wady jak przy dodawaniu portfolio na forach.

Z reguły prawdziwych klientów przyciągają dwie pierwsze opcje – osobista strona internetowa i giełdy freelancerów. Ponadto strona działa tylko wtedy, gdy jest szeroko znana i promowana w Internecie. Albo opcja druga – wysyłasz klientowi link do swojej strony, gdzie może bezpiecznie obejrzeć portfolio.

Giełdy pracy zdalnej to chleb powszedni dla freelancerów, skąd można uzyskać stały napływ klientów. I jako zlecenia jednorazowe, i stałe! Z reguły każda giełda pracy zdalnej posiada katalog freelancerów, w którym wykonawcy mogą publikować swoje portfolio. W tym artykule będziemy mówić głównie o projektowaniu portfolio na giełdach telepracy.

Ponadto ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że freelancerzy w katalogach są sortowani według oceny. Powstaje na różne sposoby, ale zwykle zależy od następujących czynników:

  • Liczba prac w portfolio.
  • Liczba recenzji freelancerów.
  • Frekwencja na profilu (ile osób go oglądało).

W związku z tym im lepiej zaprojektowane jest Twoje portfolio i im wyższa jest Twoja ocena, tym więcej klientów znajdzie Cię w katalogu i zaoferuje Ci pracę!

Pracodawcom zależy nie tyle na doświadczeniu zawodowym, ile na wynikach. Posiadanie portfolio oczywiście nie anuluje zadania testowego, ale zwróci na ciebie dodatkową uwagę.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.