Turystyka kulinarna to zagadnienie, o którym coraz częściej się mówi i pisze. Powstają różnego rodzaju inicjatywy, pomysły, szlaki, imprezy. Magdalena Woźniczko, Tadeusz Jędrysiak i Dominik Orłowski postanowili uporządkować spływające z różnych stron informacje, połączyć je z naukową wiedzą i przedstawić w formie książki, która nosi tytuł… Turystyka kulinarna.
To pierwsza, lub jedna z pierwszych, tego typu pozycji na polskim rynku. Autorzy ujęli temat bardzo kompleksowo. „Turystyka kulinarna” przełamuje sztywne ramy akademickiego opracowania. Autorzy wychodzą poza często spotykane w opracowaniach naukowych dywagacje związane z definicjami, różnymi spojrzeniami na zagadadnienie w literaturze etc. Udało im się zebrać i usystematyzować szereg realnie podejmowanych działań i pomysłów z całego świata. Wzbogacili to analizą sytuacji i potencjału jaki turystyka kulinarna ma w Polsce. Dzięki temu książka może być przydatna nie tylko dla naukowców czy studentów, ale dla każdego kto planuje się taką działalnością zająć.
A osób takich z pewnością będzie coraz więcej. Dlaczego? Odpowiedź znajdziemy w książce: „Zauważa się zmianę z biernej obserwacji na interaktywne zaangażowanie, w wyniku czego turysta poznaje mieszkańców i ich styl życia. Turystyka kulinarna cieszy się największym zainteresowaniem: Amerykanów, Brytyjczyków, Niemców, mieszkańców krajów Beneluksu, Włoch, Francji i krajów skandynawskich”. Według World Travel Association jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów turystyki.
Inicjatywy, pomysły, akcje zebrane w jednym miejscu
Mocną stroną książki jest zebranie w jednym miejscu najróżniejszych inicjatyw (muzeów, imprez kulinarnych, kursów, dni kulinarnych) podejmowanych nie tylko w Polsce, ale także za granicą – to spora dawka inspiracji. Można dowiedzieć się gdzie organizowany jest Festiwal Sardynki, Międzynarodowy Festiwal Czekolady, Bitwa na Słodycze czy Dni Trufli. To tylko przedsmak zebranych w tej publikacji informacji.
Czy turystyka kulinarna w Polsce ma szansę?
Autorzy przeanalizowali także polskie specjały regionalne, które zebrane zostały w przejrzystych tabelach. Zebrano także sporo informacji na temat polskich inicjatyw z zakresu turystyki kulinarnej, choć już w momencie czytania książki wiadomo o tym, że powstają następne – w niczym to jednak nie ujmuje tej publikacji.
Autorzy zwracają uwagę na dużą rolę jaką w promocji turystyki kulinarnej i dziedzictwa kulinarnego mogą odegrać (i odgrywają) skanseny. W obszernej tabeli zebrali szereg inicjatyw podejmowanych przez tego typu muzea.
Wnioski z omówienia sytuacji w Polsce? Z pewnością niezbyt odkrywcze, ale za to na pewno prawdziwe – mamy ogromny potencjał, ale wciąż nie jest on w dużej mierze wykorzystany. Aby z niego skorzystać potrzebna jest strategia, współpraca i pomysł.
Kilka słów o autorach
Na koniec kilka słów o tych, dzięki którym publikacja powstała. Dr inż. Magdalena Woźniczko od wielu lat zajmuje się badaniami z zakresu gastronomii i hotelarstwa, współpracuje z Uczelnią Warszawską im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie. Dr inż. Tadeusz Jędrysiak pracuje na Politechnice Warszawskiej, współpracuje z miesięcznikiem naukowym „Turystyka kulturowa”. Dr Dominik Orłowski to adiunkt w Wyższej Szkole Turystyki i Języków Obcych w Warszawie. Napisał ok. 100 artykułów dotyczących gastronomii w turystyce i hotelarstwie.
Kup książkę Turystyka Kulinarna na czytajwkuchni.pl
Polecam.
Karol Przybylak
Magdalena Woźniczko, Tadeusz Jędrysiak, Dominik Orłowski – Turysytyka Kulinarna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 256 stron
Spis treści
Wstęp
Rozdział I
Dziedzictwo kulinarne jako element turystyki
1. Znaczenie gastronomii w turystyce
2. Sztuka kulinarna jako podstawowy składnik gastronomii
3. Dziedzictwo kulturowe a dziedzictwo kulinarne
4. Pojęcie turystyki kulinarnej, jej wartość i zakres
5. Rodzaje turystyki związanej z dziedzictwem kulinarnym
6. Turyści zainteresowani turystyką kulinarną
7. Sztuka kulinarna i jej miejsce na Liście Światowego Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO
8. Rozwój turystyki kulinarnej na świecie
9. Kreatywność jako szansa rozwoju turystyki kulinarnej
Rozdział II
Formy organizacji turystyki kulinarnej w Polsce
1. Inicjatywy mające na celu promocję turystyki kulinarnej
2. Jarmarki, festyny i kiermasze żywnościowe
3. Święta i festiwale kulinarne
4. Targi gastronomiczne
5. Prezentacje, pikniki kulinarne, konkursy i zawody mistrzów kuchni
6. Pokazy wytwarzania tradycyjnych produktów spożywczych
7. Szlaki kulinarne
8. Muzea kulinarne
9. Muzea skansenowskie jako ostoja podtrzymania ludowych tradycji kulinarnych
Rozdział III
Kuchnia polska i jej tradycje żywieniowe
1. Historia kuchni polskiej na przestrzeni wieków
2. Kuchnia jako element kultury ludowej
3. Zmysły człowieka i ich znaczenie w kuchni polskiej
4. Charakterystyczne surowce, produkty i potrawy, występujące we współczesnej kuchni polskiej
5. Świąteczne tradycje kulinarne w Polsce
6. Tradycje polskiej gościnności
7. Polskie kuchnie regionalne jako element narodowego dziedzictwa kulinarnego
Rozdział IV
Kuchnie regionalne w Polsce
1. Pojęcie i podział kuchni regionalnych w Polsce
2. Charakterystyka polskich kuchni regionalnych oraz ich bogactwo i różnorodność kulinarna
Rozdział V
Marka tradycyjnych i regionalnych produktów żywnościowych w Unii Europejskiej i Polsce
1. Istota i rola marki turystycznej
2. Tradycyjne i regionalne produkty żywnościowe oraz ich ochrona w Unii Europejskiej
3. Lista Produktów Tradycyjnych w Polsce
4. Europejska Sieć Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego
Zakończenie
Bibliografia
P.S. Na stronach (i łamach) Biokuriera od pewnego czasu staramy się promować turystykę kulinarną w ramach cyklu „#Smakiempomapie”. Polecamy nasz przewodnik po polskich szlakach kulinarnych:
Wędrujemy po polskich szlakach kulinarnych (cz.1)