Kosmetyki ekologiczne – optymistyczne prognozy

Badacze rynku kosmetyków są zgodni: przed kosmetykami ekologicznymi wielka przyszłość. Mimo kryzysu wyniki sprzedaży na całym świecie są dobre, a w wielu krajach odnotowano tendencję wzrostową. W 2009r. w  Niemczech sprzedaż wzrosła o 7%.

Prognozy ekspertów wskazują, że sektor będzie utrzymywał się na ponadprzeciętne zakresie w najbliższych latach. Kosmetyką ekologiczną zaczynają interesować się branżowi potentaci, ale pojawia się też wiele małych firm. Według Global Kline’s Natural Care Market Report, wartość sprzedaży kosmetyków ekologicznych osiągnie w ciągu najbliższych 5 lat ponad 6.3 miliarda dolarów amerykańskich w Europie i 5.8 miliarda dolarów w USA. Dowodem stabilności sektora kosmetyków ekologiczych w czasie kryzysu są rejestrujące wzrost wyniki z 2009r: 13% wzrost sprzedaży w Azji, 9% w Europie i 8% w USA.

Wyzwania dla rynku kosmetyków ekologicznych

Wyzwaniem dla rynku kosmetyków ekologicznych jest wciąż budowanie wiarygodności poprzez przejrzysty i rozpoznawalny system certyfikacji.Niedawno, wskutek porozumienia 5 organizacji: BDIH, Ecocert, Cosmebio, ICEA i Soil Association powstały wspólne standardy pod szyldem COSMOS (Cosmetics Organic Standard). Zatwierdzone normy zostały opublikowane na stronie internetowej. Drugim istotnym schematem certyfikacyjnym jest Natrue.

Kosmetyki ekologiczne w Polsce

Polski rynek kosmetyków ekologicznych znajduje się we wstępnej fazie rozwoju, ale prognozy i nastroje są optymistyczne. Sprzedaż odbywa się przede wszystkim za pośrednictwem sklepów z żywnością ekologiczną oraz Internetu. Pojedyncze egzemplarze znaleźć można także w firmowych salonikach dużych firm, które wypuściły linie ekologicznych produktów.
Bardzo niska jest świadomość konsumentów i rozpoznawalność znaków na ekologicznych kosmetykach. Paradoksalnie sytuację komplikuje moda na ?naturalność? i ?ekologię?. Wskutek tego konwencjonalni producenci zamieszczają na opakowaniach najróżniejsze napisy sugerujące naturalność i ekologiczność swoich kosmetyków. Tworzy to zamęt w głowach nieświadomych konsumentów, a producenci produktów ekologicznych w tym sektorze nie są chronieni takimi regulacjami prawnymi jak w przypadku żywności ekologicznej.
W sprzedaży dostępne są przede wszystkim kosmetyki importowane (w Polsce obecne są już najbardziej znaczące na rynku kosmetyków ekologicznych marki takie jak: Lavera czy Weleda), ale na rynku funkcjonują także polscy producenci (np. Femi).Ograniczeniem dla rodzimych firm jest wysoki koszt ekologicznej certyfikacji (nie ma polskich firm certyfikujących tak jak w przypadku żywności) ? dlatego na razie bazują na zaufaniu swoich klientek.

Targi Vivaness 2011
W dniach 16 ? 19 lutego 2011, w Norymberdze odbędą się największe światowe Targi kosmetyków ekologicznych i odnowy biologicznej Vivaness. Towarzyszą one Targom Biofach. Organizatorzy spodziewają około 2500 wystawców.

Przeczytaj: Ekologiczne kosmetyki – standardy i regulacje

 

źródło danych statystycznych: Vivaness

 

 


 

Jeśli chcą być Państwo na bieżąco z aktualnościami i artykułami zamieszczanymi na https://biokurier.pl zapraszamy do skubskrypcji newslettera (po lewej stronie u dołu)!
Raz w tygodniu dostarczamy porcji świeżych informacji!

 


 

{jcomments on}
Nowe trendy na rynku ekologicznym ? to temat konferencji organizowanej przez redakcję Biokuriera w ramach najbliższej edycji (15-17 października) Targów Natura Food w Łodzi. Nasi prelegenci przybliżą słuchaczom tematy sprawiedliwego handlu, naturalnej kosmetyki, eko tekstyliów, ekoproduktów dla dzieci. Handlowcy będą mieli okazję dowiedzieć się jak włączyć się w ogólnopolskie kampanie dotyczące zdrowego odżywiania.